Translate

Powered By Blogger

23.9.15



In any case I had a great and important subject to discuss today. But it is so vast and my small mind has a great deal of trouble understanding it. But at least I wanted to share what little I may merit to understand of the Talmud.


I think Chaim Soloveitchik has an idea about obligations that are on land of a borrower that provide the basis for the argument on "borrowed and borrowed and then bought."
Also I think his idea provides the basis for the argument between the two answers of Tosphot in Bava Metzia page 157 and the Tosphot in Bava Metzia page 14b. And if I am right then we can also say thus there is a relation between the sugia in Bava Metzia and borrowed and borrowed and then bought.

If I would have energy I would present the idea of Reb Chaim. Then the idea of לווה ולווה וקנה and show their relation, and then the Tosphot in Bava Batra.


But before I can do that I wanted to discuss one answer of Tosphot in Bava Batra. The Talmud gives a case  where you have a lender and borrower and a first buyer and a second buyer from the lender. The borrower defaulted on the loan. The lender goes to the first buyer and gets as much of the field needed to cover the loan. Then the first buyer goes to the second buyer to collect his loss. But he also put work into the field. for that he can only collect from the seller, not the second buyer.
"Why is there a second field?", Tosphot asks. In Bava Metzia Tosphot has only one answer. The first field was designated to pay for the loan. In Bava Batra the first answer of Tosphot is that the lender was required to go after the first field. That shows once obligation is on something it get first attention even if later obligations come on it subsequently.
)  ב''מ קי: ב''מ י''ד: בבא בתרא קנז: הסוגיה פה הוא בב''מ יד: ובבבא בתרא קנז: יש מחלוקת בין תוספות בב''מ ותוספות בבא בתרא. המחלוקת תלויה בסברת רב חיים הלוי מבריסק. הסברא היא זאת: לפי דעת הרמב''ם, המלווה והלוקח חולקים את השבח בגלל ששיעבוד שניהם עובר דרך הלווה. אבל המלווה גובה את כול השבח שגדל ממילא בגלל ששיעבודו חל על הקרקע בעצמו ישיר, ולא דרך הלווה [שהוא המוכר]. (זאת אומרת שאחר שהשיעבוד חל על השדה, הוא נשאר שם, ואינו שם בגלל המשכה של כח המוכר.) זאת היא סברת תירוץ הראשון בתוספות בבא בתרא קמז: במצב שלנו איפה שהמלווה גובה את הקרקע מן הלוקח, אף על פי שיש קרקע אחרת ללוקח השני. הסיבה היא ששיעבודו חל על הקרקע בעצמה. מצד השני, תירוץ השני ותוספות ב''מ יד: אוחזים שאם יש לוקח שני, המלווה צריך לגבות ממנו בגלל ששיעבודו הולך דרך המוכר, ואינו חל על הקרקע בעצמה. ועכשיו מחלוקת שני שתירוצים היא מחלוקת ראשונים. שהסברא של תירוץ הראשון היא שיטת הרמב''ם לפי פירושו של רב חיים ברמב''ם. והרמב''ן והראב''ד חולקים על הרמב''ם.  ותירוץ השני ותוספות בב''מ יד: הולכים לפי שיטת הראב''ד והרמב''ן.
ואין להקשות על זה מדברי הרמב''ן שכתב שהמלווה אומר: "ארעאי [הקרקע שלי] השביח", בגלל שכוונת הרמב''ן היא שבגלל שיעבודו על הלווה הקרקע נחשב שלו [של המלווה]. [והשיעבוד בא דרך הלווה.]


תוספות ב''מ יד: תוספות  בבא בתרא קנ''ז יש דיון של מלווה לווה ולוקח. הלווה אינו משלם והמלווה גובה מלוקח הראשון ולוקח הראשון גובה מלוקח השני. תוספות שואלים איך זה יכול להיות שלוקח הראשון יכול לגבות את הקרן משועבדים? למה יש משועבדים ללוקח שני.זאת אומרת אחר ההלוואה הלווה קנה עוד שדה ומכרו ומשם לוקח הראשון גובה קרנו. תירוץ הראשון של תוספות שלמרות שיש לוקח שני, המלווה גובה מלוקח הראשון. תירוץ השני הוא ששדה הראשון הוא אפותיקי. זאת אומרת שאם הוא היה משועבד, המלווה היה צריך לגבות מלוקח השני. נראה  לבסס את הטענות בין  בוויכוח על "לווה וללוה וקנה".  בדין של "לווה ולווה וקנה" יש סיבה טובה  לומר שיעבוד הראשון נופל על השדה ושיעבוד השני אינו יכול לבטלו. זה בגלל ששיעבוד הראשון חל על הלווה ראשון ומן הלווה הוא חל על השדה ושיעבוד השני צריך להמתין בתור. בדין שלנו בבבא בתרא קנ''ז,  שיש שני שדות שנמכרו. ואחד נמכר לפני האחר. יש סיבה דומה לומר שהוא צריך ללכת אחרי שדה הראשון שנמכר בגלל שנשתעבוד ראשון. תוספות ב''מ יד: ותירוץ השני של תוספות בבא בתרא מחזיקים שיותר מסתבר שכל השיעבוד חל על שדה השני כל זמן שלא נמכר. וגם אם נמכר אין סיבה ידועה שהשיעבוד היה צריך לחזור לשדה הראשון. והדין דומה לגביית כתובה שגובים ממה שנמכר אחרון.

Somehow I think I might have made it clearer but that is the best I can do right now.

What I am trying to do is to make a triangle. I was to show Reb Chaim gives a יסוד foundation principle that underlies the two different subjects and by that to show bot subjects are related.