It is common to find people that think when the Talmud says we know the קביעא דירחא the accurate time for the new moon that that means the present day calendar. (note 1) It is not however the same thing. The time of the new moon could be calculated but it has nothing to do with the calendar. The calendar does not tell the time for the new moon. There is nothing in the Talmud that indicates that they were using the present day calendar. However it was known to the Greeks. And they were using it. But there is no indication that Hillel II set it up. Rather at the time of the later Geonim the calendar that was being used by the Greeks was adopted. In fact we know the calendar was not used in the time of the early geonim because dates given in their letters do not correspond to the calendar.
(note 1) קביעא דירחא is the same in Hebrew as קביעות הירח the time of the new moon. It does not mean they had a calendar. It means they had a way of calculating the time of the actual conjunction.
I should mention that if there was a Sanhedrin or a Beit Din or anyone with legitimate Semicha (ordination) then they would have the ability to sanctify any day they wanted to as the new moon. But there is no such thing. And no record that any Beit Din did in fact sanctify all future new moons. So all we have to depend on is Tosphot in Sanhedrin pg 10 that the day of the conjunction is the day of the new moon.
_______________________________________________________________________________
It is common to find people that think when the תלמוד says we know the קביעא דירחא the accurate time for the new moon that that means the present day לוח. It is not however the same thing. The time of the מולד could be calculated but it has nothing to do with the לוח. The לוח does not tell the time for the new moon. There is nothing in the תלמוד that indicates that they were using the present day לוח. However it was known to the יוונים. And they were using it. But there is no indication that הלל השני set it up. Rather at the time of the later גאונים the לוח that was being used by the יוונים was adopted. In fact we know the לוח was not used in the time of the early גאונים because תאריכים given in their letters do not correspond to the לוח.
קביעא דירחא is the same in Hebrew as קביעות הירח the time of the new moon. It does not mean they had a לוח. It means they had a way of calculating the time of the actual conjunction.
I should mention that if there was a סנהדרין or a בית דין or anyone with legitimate סמיכה then they would have the ability to sanctify any day they wanted to as the ראש חודש. But there is no such thing. And no record that any בית דין did in fact sanctify all future ראשי חדשים. So all we have to depend on is תוספות in סנהדרין דף י' ע''ב that the day of the מולד is the day of the ראש חודש.
___________________________________________________________________
זה נפוץ למצוא אנשים שחושבים כאשר התלמוד אומר שאנחנו יודעים קביעא דירחא הזמן מדויק לירח החדש שזה אומר הלוח של היום. זה לא אולם אותו הדבר. הזמן של במולד היו יכולים לחשבן אבל אין לזה קשר עם הלוח. הלוח אינו מספר את הזמן לירח החדש. אין שום דבר בתלמוד שמצביע על כך שהם היו משתמשים בהלוח. עם זאת, היה ידוע ליוונים. והם היו משתמשים בו. אבל אין שום אינדיקציה שהלל השנייה התקין את זה. אבל בזמן הגאונים האחרונים הלוח היה בשימוש. למעשה אנו יודעים הלוח לא היה בשימוש בזמן של תחילת גאונים כי התאריכים שניתנו במכתבים שלהם לא מתאימים ללוח. קביעא דירחא הוא אותו דבר בעברית כקביעות ירח הזמן של הירח החדש. זה לא אומר שהיה להם לוח. זה אומר שהיה להם דרך של חישוב הזמן של המולד. אני צריך להזכיר שאם היה סנהדרין או בית דין עם סמיכה לגיטימי אז להם היכולת לקדש בכל יום שהם רוצים כראש החודש . אבל אין דבר כזה. ואין תיעוד שכל בית הדין אכן קידשו את כל הראשי חדשים העתידים. אז כל מה שאנחנו צריכים לסמוך עליו הוא תוספות בסנהדרין דף י 'ע''ב שיום המולד הוא היום של ראש החודש.
(note 1) קביעא דירחא is the same in Hebrew as קביעות הירח the time of the new moon. It does not mean they had a calendar. It means they had a way of calculating the time of the actual conjunction.
I should mention that if there was a Sanhedrin or a Beit Din or anyone with legitimate Semicha (ordination) then they would have the ability to sanctify any day they wanted to as the new moon. But there is no such thing. And no record that any Beit Din did in fact sanctify all future new moons. So all we have to depend on is Tosphot in Sanhedrin pg 10 that the day of the conjunction is the day of the new moon.
_______________________________________________________________________________
It is common to find people that think when the תלמוד says we know the קביעא דירחא the accurate time for the new moon that that means the present day לוח. It is not however the same thing. The time of the מולד could be calculated but it has nothing to do with the לוח. The לוח does not tell the time for the new moon. There is nothing in the תלמוד that indicates that they were using the present day לוח. However it was known to the יוונים. And they were using it. But there is no indication that הלל השני set it up. Rather at the time of the later גאונים the לוח that was being used by the יוונים was adopted. In fact we know the לוח was not used in the time of the early גאונים because תאריכים given in their letters do not correspond to the לוח.
קביעא דירחא is the same in Hebrew as קביעות הירח the time of the new moon. It does not mean they had a לוח. It means they had a way of calculating the time of the actual conjunction.
I should mention that if there was a סנהדרין or a בית דין or anyone with legitimate סמיכה then they would have the ability to sanctify any day they wanted to as the ראש חודש. But there is no such thing. And no record that any בית דין did in fact sanctify all future ראשי חדשים. So all we have to depend on is תוספות in סנהדרין דף י' ע''ב that the day of the מולד is the day of the ראש חודש.
___________________________________________________________________
זה נפוץ למצוא אנשים שחושבים כאשר התלמוד אומר שאנחנו יודעים קביעא דירחא הזמן מדויק לירח החדש שזה אומר הלוח של היום. זה לא אולם אותו הדבר. הזמן של במולד היו יכולים לחשבן אבל אין לזה קשר עם הלוח. הלוח אינו מספר את הזמן לירח החדש. אין שום דבר בתלמוד שמצביע על כך שהם היו משתמשים בהלוח. עם זאת, היה ידוע ליוונים. והם היו משתמשים בו. אבל אין שום אינדיקציה שהלל השנייה התקין את זה. אבל בזמן הגאונים האחרונים הלוח היה בשימוש. למעשה אנו יודעים הלוח לא היה בשימוש בזמן של תחילת גאונים כי התאריכים שניתנו במכתבים שלהם לא מתאימים ללוח. קביעא דירחא הוא אותו דבר בעברית כקביעות ירח הזמן של הירח החדש. זה לא אומר שהיה להם לוח. זה אומר שהיה להם דרך של חישוב הזמן של המולד. אני צריך להזכיר שאם היה סנהדרין או בית דין עם סמיכה לגיטימי אז להם היכולת לקדש בכל יום שהם רוצים כראש החודש . אבל אין דבר כזה. ואין תיעוד שכל בית הדין אכן קידשו את כל הראשי חדשים העתידים. אז כל מה שאנחנו צריכים לסמוך עליו הוא תוספות בסנהדרין דף י 'ע''ב שיום המולד הוא היום של ראש החודש.