I wanted to preface my remarks with thanks to God for granting me even a little bit of learning Torah. I wish I could do it like it is supposed to be done but I don't have the merit for that. My sins block my way to Torah. But when God grants me to see the light from the deep dark places I have fallen to I am enormously grateful.
The case here is you have a thief. He took a field and he sold it. The field goes back to it original owner. The thief has to give back the money he took. But what happens if the buyer spend money and time planting trees? Or maybe he did other kinds of improvement? Now the field goes back to the original owner with the improvement who pays the buyer? Rav said logically enough the thief pays for the improvement. That makes abundant sense. So here is my essay on this
You have a thief and the owner and the buyer of a field. Rav said מעות יש לו שבח יש לו.(lit he gets money and improvement.) I.e. The buyer gets the price of the field and שבח (improvement) from the thief. On page 101 you have a person that went into the field of his friend without permission and planted trees. The owner there has to pay either the improvement or the expense which ever was less (ידי על התחתונה). Tosphot says this is the same case and the same law.
[note: the Rambam and Rashi have a different approach. I am only trying to deal with Tosphot here.]
It occurred to me what this Tosphot means. The question you have to think about to make this all clear is who pays whom?
To Rav the owner pays the thief for the improvement, and then the thief pays the buyer. But to Shmuel the thief does not pay the buyer for the improvement. But to Samuel the buyer goes to the owner and gets back the same amount that was fixed on page 101.
בבא מציעא יד: קא.
אני רוצה לפתוח את דבריי בתודה לאלוהים על שהעניק לי אפילו קצת לימוד תורה. הלוואי שהייתי יכול לעשות את זה כמו שהוא אמור לעשות, אבל אין לי את הזכות לזה. החטאים שלי חוסמים את הדרך לתורה. אבל כאשר אלוהים מעניק לי לראות את האור מהמקומות העמוקים והאפלים שנפלתי אני מאוד אסירת תודה.
יש לך גנב ובעל הבית ולוקח שדה. בעמוד יד: רב אמר קרן יש לו שבח יש לו. לוקח מקבל שבח מהגנב. בעמוד קא. יש לך אדם שנכנס לשדה של חברו ללא רשות ונטע עצים. הבעלים שם יש להם לשלם וידי הנוטע על התחתונה. בעמוד יד: תוספות אומר שזה אותו המקרה ואותו החוק. לרב הבעלים משלמים לגנב השבח (או היציאה איזה שהוא פחות), ולאחר מכן הגנב משלם הקונה את כל השבח. (אם הבעלים נתנו לו רק היציאה בגלל שזה פחות אז הגנב צריך לשלם את היתר להגיע לסכום של כל השבח). אבל לשמואל הגנב אינו משלם הקונה לשיפור. אבל לשמואל הקונה הולך לבעלים ומקבל בחזרה את אותה כמות שהיה קבועה בעמוד קא., או השבח או היציאה
The case here is you have a thief. He took a field and he sold it. The field goes back to it original owner. The thief has to give back the money he took. But what happens if the buyer spend money and time planting trees? Or maybe he did other kinds of improvement? Now the field goes back to the original owner with the improvement who pays the buyer? Rav said logically enough the thief pays for the improvement. That makes abundant sense. So here is my essay on this
You have a thief and the owner and the buyer of a field. Rav said מעות יש לו שבח יש לו.(lit he gets money and improvement.) I.e. The buyer gets the price of the field and שבח (improvement) from the thief. On page 101 you have a person that went into the field of his friend without permission and planted trees. The owner there has to pay either the improvement or the expense which ever was less (ידי על התחתונה). Tosphot says this is the same case and the same law.
[note: the Rambam and Rashi have a different approach. I am only trying to deal with Tosphot here.]
It occurred to me what this Tosphot means. The question you have to think about to make this all clear is who pays whom?
To Rav the owner pays the thief for the improvement, and then the thief pays the buyer. But to Shmuel the thief does not pay the buyer for the improvement. But to Samuel the buyer goes to the owner and gets back the same amount that was fixed on page 101.
בבא מציעא יד: קא.
אני רוצה לפתוח את דבריי בתודה לאלוהים על שהעניק לי אפילו קצת לימוד תורה. הלוואי שהייתי יכול לעשות את זה כמו שהוא אמור לעשות, אבל אין לי את הזכות לזה. החטאים שלי חוסמים את הדרך לתורה. אבל כאשר אלוהים מעניק לי לראות את האור מהמקומות העמוקים והאפלים שנפלתי אני מאוד אסירת תודה.
יש לך גנב ובעל הבית ולוקח שדה. בעמוד יד: רב אמר קרן יש לו שבח יש לו. לוקח מקבל שבח מהגנב. בעמוד קא. יש לך אדם שנכנס לשדה של חברו ללא רשות ונטע עצים. הבעלים שם יש להם לשלם וידי הנוטע על התחתונה. בעמוד יד: תוספות אומר שזה אותו המקרה ואותו החוק. לרב הבעלים משלמים לגנב השבח (או היציאה איזה שהוא פחות), ולאחר מכן הגנב משלם הקונה את כל השבח. (אם הבעלים נתנו לו רק היציאה בגלל שזה פחות אז הגנב צריך לשלם את היתר להגיע לסכום של כל השבח). אבל לשמואל הגנב אינו משלם הקונה לשיפור. אבל לשמואל הקונה הולך לבעלים ומקבל בחזרה את אותה כמות שהיה קבועה בעמוד קא., או השבח או היציאה