Translate

Powered By Blogger

8.9.15

Tractate rosh hashana

Rosh Hashanah 15a.

Raba said the fruit called estrog going from year 6 to 7 is not obligated in anything. But from year 7 to 8 it is obligated in ביעור.
Abyee asked Raba It is OK the end of your statement where you are being strict but what about the beginning?
What I suggest Abyee means is this, Raba is being strict in reference to the next Braita where both going from 6 to 7 and from 7 to 8 is not obligated in anything. In comparison to that in fact Raba is being strict to go by חנטה ripening. So the natural question is then why then in the beginning  from 6 to 7 is Raba not being also going by חנטה?

What I am saying is it is not that Abyee is saying Rabah is in doubt whether we go by חנטה or picking and therefore is being strict. Rather he is saying Rabah is being strict in reference to the next Braita where neither 6 to 7 nor 7 to 8 is obligated in anything.

____________________________________________________________________________

ראש השנה טו ע''א

רבה said the אתרוג going from ששית to שביעית is not obligated in anything. But from שביעית to שמינית it is obligated in ביעור.
אביי asked רבה It is OK the סיפא where you are being מחמיר but what about the רישא?
What I suggest אביי means is this, רבה is being strict in reference to the next ברייתא where both going from ששית to שביעית and from שביעית to שמינית is not obligated in anything. In comparison to that in fact רבה is being מחמיר to go by חנטה. So the natural question is then why then in the רישא  from ששית to שביעית is רבה not being also going by חנטה?
What I am saying is it is not that אביי is saying רבה is in doubt whether we go by חנטה or picking and therefore is being strict. Rather he is saying רבה is being מחמיר in reference to the next ברייתא where neither ששית to שביעית nor שביעית to שמינית is obligated in anything.


ראש השנה טו ע''א רבה אמר אתרוג שנכנס משישית לשביעית אינו מחויבת בכל דבר . אבל מהשביעי לשמינית היא מחויב בביעור. אביי שאל רבה זה בסדר בסיפא שבו אתה מחמיר אבל מה לגבי הרישה? מה שאני מציע אביי כיוון  את זה, רבה הוא  מחמיר בהתייחסות לברייתא הבאה שבו שניהם  שישית לשביעית ומהשביעית לשמינית אינו מחויב בשום דבר. בהשוואה לזה רבה הוא מחמיר ללכת לפי חנטה. אז השאלה המתבקשת היא מדוע אז ברישה מהשישית לשביעית רבה לא  הולך לפי חנטה? מה שאני אומר הוא שאביי לא אמר לרבה הוא בספק אם נלך לפי חנטה או קטיפה ולכן הוא מחמיר. במקום זאת הוא אומר רבה הוא מחמיר בהתייחסות לברייתא הבאה שבו לא שישית לשביעית ולא לשביעית לשמינית מחויב בכל דבר.