Belief in God is rational. Everything has a cause. So unless there is a first cause, then you would have an infinite regress. And then nothing could exist. Therefore there must be a first cause. Therefore God, the first cause, exists. QED.
22.2.25
יש לי שתי שאלות על גישתו של רבינו יצחק בבא בתרא דף י''ח. שתיהן מתייחסות לתשובת רב פפא שהמשנה הוא מקרה של מכירה. בגישת הר''י המצב שלפני תשובת רב פפא הוא שהדבורים נמצאות בגבול, והן עושות נזק. השאלה היא על רבא, "אם כן איך מוצאים את זה?" אבל לאביי, אין שאלה כי בעל הדבורים עשה משהו מעט לא בסדר בכך ששם את הדבורים ליד הגבול שבו התכוון בעל החרדל לשים את החרדל שלו. למרות שמותר לעשות זאת לאביי, עדיין זה היה מעט שגוי. ואז רב פפא אומר שזה מקרה של מכירה. זה אומר להר''י שעכשיו החרדל בגבול והחכמים מחזיקים שהדבורים לא עושות נזק, אבל ר' יוסי שומר על ההנחה המקורית שהם עושות נזק, אבל מסכים שעכשיו החרדל בגבול. השאלה היא אם אתה מניח שהבעלים של הדבורים עשה משהו מעט לא בסדר בכך ששם את הדבורים שלו ליד הגבול, אז למה שלא יגיד את אותו הדבר עכשיו לגבי החרדל? ר' יוסי יכול לומר שהבעלים של החרדל עשה משהו מעט לא בסדר, ולכן בעל הדבורים יכול לשים את הדבורים ליד הגבול. עם זאת, ניתן לענות על שאלה זו כך. שינוי העמדה הוא גם לרבנן. אומרים שעכשיו הדבורים לא גורמות נזק אז איפה שהן נמצאות, יש להרחיק את החרדל ששה טפחים. על כך משיב ר' יוסי שהייתי אומר שאם הדבורים בגבול, בעל החרדל יכול לשים שם את החרדל בגלל שהדבורים עושות משהו רע, וגם אם החרדל בגבול גם בגלל עשיית עוולה, אז בעל הדבורים יכול לשים שם גם את הדבורה. אולם במקרה הראשון לא הייתי אומר לשים את החרדל ליד הדבורים שכן מדובר במכירה. התכוונתי רק שאם החרדל כבר שם, אז הוא יכול להישאר. [כלומר שהוא מסכים שהחרדל עושה יותר נזק מהדבורים. לכן, הוא לא היה אומר לשים אותו ליד הדבורים במקרה שהדבורים כבר שם. אבל אם החרדל נמצא שם קודם הוא יכול להישאר ויש להניח שאפשר לשים את הדבורים לידו את החרדל.] (כוונתי היא שר' יוסי רק עונה את החכמים הם אומרים להרחיק את החרדל, והוא עונה לא צריך. "ר' יוסי מתיר.") שאלה נוספת היא שר' יוסי צריך לומר את אותו הדבר על שני הבורות. אבל תוספות כבר עונים על זה שבכל מקרה החפירה גורמת נזק, אז אף אחת מהן לא יכולה להיות ליד הגבול ואם כבר, צריך להזיז אותה