The disciple of the Gra, Reb Chaim from Voloshin brings in his book (the Nefesh HaChaim), the verse אתה הראתה לדעת כי השם הוא האלהים אין עוד מלבדו "You were shown to know that the Lord is God, there is none other besides Him," to mean that not only is God the only god, but also the only independent power in the world.
This verse is commonly used to support pantheism. I wrote an essay showing that the belief system of the Torah is not pantheism, but rather Monotheism. But for now I wanted to show what the verse really does mean. It means there is no independent power in the world. But there is a world that is not God. But it is not separate from God. No one can help or hurt you without the permission and will of God.
Reb Chaim himself goes into this in this way: from the perspective of God nothing can exist without Him. But from our perspective, the world is not God.
But he also says it is a סגולה, a help, to keep this in mind, that no one can help or hurt you without God's permission and will.
This whole thing is reflected in Quantum Mechanics which shows that the world is radically subjective. It does not exist until it is observed. So it all depends on one's perspective. That is to say we know locality and causality from Relativity. And with Quantum Mechanics, reality can be either non-local or subjective. Therefore we know that the second choice is true. Reality is local and subjective.[I was critical at one time of this point of Reb Chaim and I thought it should not matter one' perspective. It is thus and thus or it is not by the law of the excluded middle. I am pretty sure I was not the first to voice this critique on the Nefeh Hachaim.
It is common for people to think that this is pantheism but it is not.
The Rambam and all the rishonim have made a point that God is not matter, and has no matter or form. He utterly simple. He is not a composite. He has no ingredients Thus most of the books in the religious world nowadays are explaining the Torah in a way contrary to the way the Rishonim understood the Torah.
[We know QM is true from the double slit experiment. One slit, the electron acts as a particle. Two slits, it acts like a wave. We know Relativity is true from GPS. The satellite moves with respect to you so you have its goes slower by some microseconds.You are closer to the centre of the Earth so you go slower by some microseconds. So you adjust the clock on the satellite accordingly. If you would not correct for these two effects the GPS in your taxi would be off every day by a few kilometers.]
התלמיד של הגר''א, רב חיים מביא בספרו נפש החיים , הפסוק אתה הראית לדעת כי השם הוא האלהים אין עוד מלבדו לומר כי לא רק שהוא האלוהים האל היחיד, אלא גם את הכח היחיד בעולם. פסוק זה משמש בדרך כלל כדי לתמוך הפנתאיזם. כתבתי מאמר מראה כי מערכת האמונות של התורה היא לא הפנתאיזם, אלא מונותאיזם. אבל לעת עתה רציתי להראות מה הפסוק באמת אומר. זה אומר שאין כוח עצמאי בעולם. אבל יש עולם, וכי הוא לא אלוהים. אבל זה העולם אינו נפרד מאלוהים. אף אחד לא יכול לעזור או לפגוע בך בלי רשות ורצון האל. ר 'חיים עצמו נכנס בזה בדרך זו: מנקודת המבט של אלוהים אין דבר יכול להתקיים בלעדיו. אבל מנקודת המבט שלנו, העולם הוא לא אלוהים. אבל הוא גם אומר שזה הוא סגולה(לעזר) כדי לשמור את זה בחשבון, כי אף אחד לא יכול לעזור או לפגוע בך בלי הרשות של אלוהים. כל העניין הזה משתקף במכניקה הקוונטית אשר מראה כי העולם הוא סובייקטיבי לחלוטין. הדבר לא קיים עד הוא נמדד, כמו שאמר בוהר. אז זה הכל תלוי בנקודת המבט של המתבונן. כלומר אנחנו יודעים סיבתיות מהיחסות. ועם מכניקה הקוונטית, יודעים שהמציאות יכולה להיות או לא מקומית וסובייקטיבי. לכן אנו יודעים כי הבחירה השנייה היא נכונה. המציאות היא מקומית וסובייקטיבי. הרמב''ם וכל הראשונים החזיקו שיטה שאלוהים אין בו חומר, ואין לו שום חומר או צורה. הוא לגמרי פשוט. הוא אינו מורכב. אין לו מרכיבים. אנחנו יודעים שמכניקת הקוונטים נכונה מן ניסוי שני הסדקים. חריץ אחד, האלקטרון מתנהג כחלקיק. שני חריצים, הוא מתנהג כמו גל. אנחנו יודעים שיחסות נכונה מלווין מיקום הגלובלי. הלווין נע ביחס אליך וכך זה ממשיך איטי ידי שבעה מיקרו שניות ממה שאתה. אתה קרוב יותר למרכז של כדור הארץ וכך הלווין ממשיך יותר מהר ממה שאתה ידי ארבעים וחמישה מיקרו שניות. אז לך להתאים את השעון על הלווין להיות איטי שלשים ושמנה מיקרו שניות.
This verse is commonly used to support pantheism. I wrote an essay showing that the belief system of the Torah is not pantheism, but rather Monotheism. But for now I wanted to show what the verse really does mean. It means there is no independent power in the world. But there is a world that is not God. But it is not separate from God. No one can help or hurt you without the permission and will of God.
Reb Chaim himself goes into this in this way: from the perspective of God nothing can exist without Him. But from our perspective, the world is not God.
But he also says it is a סגולה, a help, to keep this in mind, that no one can help or hurt you without God's permission and will.
This whole thing is reflected in Quantum Mechanics which shows that the world is radically subjective. It does not exist until it is observed. So it all depends on one's perspective. That is to say we know locality and causality from Relativity. And with Quantum Mechanics, reality can be either non-local or subjective. Therefore we know that the second choice is true. Reality is local and subjective.[I was critical at one time of this point of Reb Chaim and I thought it should not matter one' perspective. It is thus and thus or it is not by the law of the excluded middle. I am pretty sure I was not the first to voice this critique on the Nefeh Hachaim.
It is common for people to think that this is pantheism but it is not.
The Rambam and all the rishonim have made a point that God is not matter, and has no matter or form. He utterly simple. He is not a composite. He has no ingredients Thus most of the books in the religious world nowadays are explaining the Torah in a way contrary to the way the Rishonim understood the Torah.
[We know QM is true from the double slit experiment. One slit, the electron acts as a particle. Two slits, it acts like a wave. We know Relativity is true from GPS. The satellite moves with respect to you so you have its goes slower by some microseconds.You are closer to the centre of the Earth so you go slower by some microseconds. So you adjust the clock on the satellite accordingly. If you would not correct for these two effects the GPS in your taxi would be off every day by a few kilometers.]
התלמיד של הגר''א, רב חיים מביא בספרו נפש החיים , הפסוק אתה הראית לדעת כי השם הוא האלהים אין עוד מלבדו לומר כי לא רק שהוא האלוהים האל היחיד, אלא גם את הכח היחיד בעולם. פסוק זה משמש בדרך כלל כדי לתמוך הפנתאיזם. כתבתי מאמר מראה כי מערכת האמונות של התורה היא לא הפנתאיזם, אלא מונותאיזם. אבל לעת עתה רציתי להראות מה הפסוק באמת אומר. זה אומר שאין כוח עצמאי בעולם. אבל יש עולם, וכי הוא לא אלוהים. אבל זה העולם אינו נפרד מאלוהים. אף אחד לא יכול לעזור או לפגוע בך בלי רשות ורצון האל. ר 'חיים עצמו נכנס בזה בדרך זו: מנקודת המבט של אלוהים אין דבר יכול להתקיים בלעדיו. אבל מנקודת המבט שלנו, העולם הוא לא אלוהים. אבל הוא גם אומר שזה הוא סגולה(לעזר) כדי לשמור את זה בחשבון, כי אף אחד לא יכול לעזור או לפגוע בך בלי הרשות של אלוהים. כל העניין הזה משתקף במכניקה הקוונטית אשר מראה כי העולם הוא סובייקטיבי לחלוטין. הדבר לא קיים עד הוא נמדד, כמו שאמר בוהר. אז זה הכל תלוי בנקודת המבט של המתבונן. כלומר אנחנו יודעים סיבתיות מהיחסות. ועם מכניקה הקוונטית, יודעים שהמציאות יכולה להיות או לא מקומית וסובייקטיבי. לכן אנו יודעים כי הבחירה השנייה היא נכונה. המציאות היא מקומית וסובייקטיבי. הרמב''ם וכל הראשונים החזיקו שיטה שאלוהים אין בו חומר, ואין לו שום חומר או צורה. הוא לגמרי פשוט. הוא אינו מורכב. אין לו מרכיבים. אנחנו יודעים שמכניקת הקוונטים נכונה מן ניסוי שני הסדקים. חריץ אחד, האלקטרון מתנהג כחלקיק. שני חריצים, הוא מתנהג כמו גל. אנחנו יודעים שיחסות נכונה מלווין מיקום הגלובלי. הלווין נע ביחס אליך וכך זה ממשיך איטי ידי שבעה מיקרו שניות ממה שאתה. אתה קרוב יותר למרכז של כדור הארץ וכך הלווין ממשיך יותר מהר ממה שאתה ידי ארבעים וחמישה מיקרו שניות. אז לך להתאים את השעון על הלווין להיות איטי שלשים ושמנה מיקרו שניות.