Translate

19.2.16

Bava Metzia the Mishna on page 97 and the Mishna on page 100




I do not have a question but more like a comment. In Bava Metzia page 97 we have the mishna about the cow and we say the mishna is either telling us ברי ושמא ברי עדיף or עסק שבועה ביניהם. In the next Mishna about the cow giving birth the Gemara right away makes it like סומכוס.

So what I wanted to ask was is the Mishna on page 100 also ברי ושמא ברי עדיף? It seems it is to Tosphot. Because the first Tosphot on the page has חזקת רשות+ טענת שמא= לא זכה. Thus this is clearly to this opinion of Tosphot a case of ברי ושמא ברי עדיף. But then we have to ask just like the Gemara did on page 97 what about the opinion that לאו ברי עדיף? We would here also have to say עסק שבועה ביניהם. And it is hard to say that this is a case where there is a עסק שבועה. Perhaps it is because of מודה במקצת?

Also it is not clear why the first Mishna would be the חכמים and the second on סומכוס. How is it that Rabbi Yehuda Nasi would change his opinion in the middle of  a chapter? It seems clear that the first Mishna also would have to be like סומכוס.

Plus we have the opinion of the ר''י Rabbainu Isaac חזקת רשות+ שמא= זכה and we would have to see how that fits with the Mishna on page 97.
Here is a link to the little booklet that God granted to me to write on Bava Metzia


Book on Shas
________________________________________________________________________________

 In בבא מציעא דף צ''ז we have the משנה וסוגיא about the cow and we say the משנה is either telling us ברי ושמא ברי עדיף or עסק שבועה ביניהם. In the next משנה about the cow giving birth the גמרא right away makes it like סומכוס.

So what I wanted to ask was is the משנה דף ק' ע''א also ברי ושמא ברי עדיף? It seems it is to תוספות. Because the first תוספות on the page has חזקת רשות+ טענת שמא= לא זכה. Thus this is clearly to this opinion of תוספות a case of ברי ושמא ברי עדיף. But then we have to ask just like the גמרא did on page צ''ז what about the opinion that לאו ברי עדיף? We would here also have to say עסק שבועה ביניהם. And it is hard to say that this is a case where there is a עסק שבועה. Perhaps it is because of מודה במקצת?

Also it is not clear why the first משנה would be the חכמים and the second on סומכוס. How is it that רבי יהודה הנשיא would change his opinion in the middle of  a chapter? It seems clear that the first משנה also would have to be like סומכוס.

Plus we have the opinion of the ר''י  שחזקת רשות+ שמא= זכה and we would have to see how that fits with the משנה דף צ''ז .


 בבא מציעא דף צ''ז. יש לנו את המשנה וסוגיא על הפרה ואנחנו אומרים שהמשנה היא אומרת לנו ברי ושמא ברי עדיף או עסק שבועה ביניהם. במשנה הבא ק. על לידת הפרה הגמרא מיד עושה את זה  כסומכוס. אז מה רציתי לשאול היא אם המשנה דף ק' ע''א גם ברי ושמא ברי עדיף? נראה שזה כן תוספות. מכיוון שהתוספות הראשונה בדף אומרים חזקת רשות + טענתי שמא = לא זכה. לכן זה ברור לדעה זו של תוספות מקרה של ברי ושמא ברי עדיף. אבל אז עלינו לשאול בדיוק כמו הגמרא עשתה בעמוד צ''ז מה לגבי הסברה כי "לאו ברי עדיף"? היינו כאן גם חייב לומר עסק שבועה ביניהם. וזה קשה לומר כי מדובר במקרה שבו קיים עסק שבועה. אולי זה בגלל מודה במקצת? כמו כן לא ברור מדוע המשנה הראשונה תהיה כחכמים והשני כסומכוס. איך זה שרבי יהודה הנשיא היה שינה את דעתו באמצע הפרק? נראה ברור כי המשנה הראשונה גם היא צריך להיות כמו סומכוס. בנוסף יש לנו את דעתו של ר''י שחזקת רשות + שמא = זכה והיינו צריך לראות איך זה משתלב עם משנת דף צ''ז.