Translate

22.2.16

In Maimonides (note 1), I found the idea of learning Physics and Metaphysics as being a kind of service towards God that  is even higher than learning Torah. But by the time I discovered this, I was not able to spend as much time on either subject that would be required to gain any high level of competence. So I started learning, simple by the idea brought in Tractate Shabat page 63: "In learning one should say the words in order and go, on even though he forgets, and even though he does not understand what he is learning." See the Musar book אורחות צדיקים that goes into this idea at great length.

(Note 1) The place to see this in the Rambam/Maimonides is the the "parable about the country of the King" in the Guide, the introduction to the Guide, last two laws in chapter four of the Mishne Torah, and chapter three of Laws of learning Torah.

In the above mentioned parable the Rambam puts scientists and philosophers closer to God than people that know and keep the whole Torah perfectly. In the beginning of Mishna Torah, he says the first four chapters [which are Physics and Metaphysics] deal with ideas that are called "Pardes." Then in Laws of Talmud Torah he says One should divide one's day into three parts. The Written Law, the Oral Law and the Gemara, "and the subject called Pardes is in the category of Gemara."

[Just for clarity-I am not saying to do this all the time. Rather to divide one's time between the Oral and Written law and also Physics and Metaphysics, and survival skills. Metaphysics in the language of the Rambam means 13 books of Aristotle named The Metaphysics. It is statements of the Rambam that refer to Aristotle in a highly complementary way in his commentary of the Mishna which caused it to not be learned. Have you ever seen a Mishna with just the commentary of the Rambam? Of course not. And now you know why.]



ברמב''ם, מצאתי את הרעיון ללמוד פיסיקה מטפיסיקה כסוג של שירות כלפי אלוהים כי הוא אפילו גבוה יותר מאשר לימוד תורה וקיום המצוות. אבל עד גיליתי את זה, לא הייתי מסוגל לבלות כמה שיותר זמן על הנושא שיידרש כדי להשיג  יכולת גבוהה. אז התחלתי ללמוד, פשוט מעצם הרעיון שהובא במסכת שבת ס''ג ע''א בלימוד, אחד צריך רק לומר את המילים  וללכת להלן  אף שהוא שוכח ואף על פי שהוא אינו מבין מה הוא לומד. ראה בספר המוסר אורחות צדיקים.
.לעולם לגרס אדם אע''ג דמשכח ואע''ג דלא ידע מאי קאמר
המקום כדי לראות את זה רמב''ם הוא המשל על המדינה של המלך של המורה הנבוכים, שני הלכות האחרונות בפרק ארבעה של המשנה התורה חלק א' , ובפרק ג' הלכות לימוד תורה. במשל הנזכר לעיל רמב''ם מעמיד מדענים ופילוסופים קרוב יותר לאלוהים מאשר אנשים שיודעים לשמור על התורה כולה באופן מושלם. בתחילת משנה תורה, הוא אומר ארבעת הפרקים הראשונים שהם ענינים של פיזיקה ומטפיסיקה נקראים פרדס . ואז בהלכות תלמוד תורה הוא אומר אחד צריך לחלק את היום לשלושה חלקים. חלק אחד ללמודהתורה שבכתב, ואז התורה שבעל פה וחלק אחד ואת הגמרא,  "והנושא שנקרא הפרדס היא בקטגוריה של גמרא"


Ultimately most people are not interested in the hard parts of Physics nor Aristotle's Metaphysics. The Rambam here is giving a motivation--that it brings to two major goals of Torah Love and Fear of God when one sees and understands the wisdom of God in his Creation. But there is another motivation also. Most people do want to understand the world they live in. This maybe is not high on their list of things to do every day but it is is  a fundamental need. And this is also I think a good motivation to learn Physics and Metaphysics.