Translate

8.2.16

Bava Metzia 98a

Ideas in Bava Metzia new edition
(I  do not claim my book here is great. Any of my teachers could have written books on all of Shas a million times better. Reb Shmuel Berenbaum  could give a Shiur Klali on the spot on any place in Shas--and he did so any time he was asked to. People taped his classes towards th end of his life but as far as I know they did not write things down. And Naphtali Yeager also is easily as great. I am just putting out for the public my own meager ideas.  If you want a really great book on Gemara gets Rav Shach's Avi Ezri. Nowadays the Mirrer in NY has Rav Nelkenbaum who also is an amazing Talmid Chacham.]



I don't have access to any גמרא right now, but from what I remember רבי חייא בר אבא holds is we do not say  עירוב פרשיות and from what I recall in בבא קמא ק''ז that means he holds we need כפירה along with טענת נאנס and רבי חייא בר יוסף says we don't need כפירה

 רב חייא בר אבא מחזיק בשיטה שלא אומרים עירוב פרשיות  בבבא קמא ק''ז. זה אומר שהוא מחזיק שצריכים כפירה יחד עם טענת נאנס. ורב חייא בר יוסף אומר שאנחנו לא צריכים כפירה עם טענת אונס כדי שתהיה שבועה



Or I could perhaps (God willing) write a new paragraph why Rashi can not answer what I was suggesting here that he in Bava Kama was explaining the opinion of Rabbi Hiya Bar Joseph and the Gemara in Shavout  is going like the other opinion.
The reason is this: That would make things worse to Rashi.

Rava says if there is such a thing as a "migo" (he could have said) then there could never be שבועת השומרים Because the שומר can always say לא היו דברים מעולם. If Rashi would try to say this is like Rabbi Chiya Bar Aba that would not help anything, because to R. Chiya Bar Aba there is never an oath without לא היו דברים מעולם. So as Tosphot points out either the case of נאנס  was with כפירה already so he is in fact saying already on one animal לא היו דברים מעולם along with הודאה or else there was no animal of כפירה and then there never would have been an oath in the first place.
Just for a reminder the question on Rashi is that according to Rabbi Chiya bar Joseph Rashi holds there is an oath for נאנס but also for כפירה. So Rava's question would not have made any sense. טענת לא היו דברים מעולם is in fact נשבע

However I did have another point in that paragraph that Rashi can't answer that anyway because Rava in fact holds from עירוב פרשיות in Sanhedrin.



______________________________________________________________________________




Or I could perhaps God willing write a new paragraph why רש''י can not answer what I was suggesting here that he in בבא קמא was explaining the opinion of רב חייא בר יוסף and the גמרא in שבועות  is going like the other opinion של רב חייא בר אבא
The reason is this: That would make things worse to רש''י.

 רבא says if there is such a thing as a מיגו he could have said then there could never be שבועת השומרים Because the שומר can always say לא היו דברים מעולם. If רש''י would try to say this is like רב חייא בר אבא that would not help anything, because to רב חייא בר אבא there is never an oath without לא היו דברים מעולם. So as תוספות points out either the case of נאנס  was with כפירה already so he is in fact saying already on one animal לא היו דברים מעולם along with הודאה or else there was no animal of כפירה and then there never would have been an oath in the first place.
Just for a reminder, the question on רש''י is that according to רב חייא בר יוסף it is the case that רש''י holds there is an oath for נאנס but also for כפירה. So the  question of רבא would not have made any sense. טענת לא היו דברים מעולם is  נשבע

However that רש''י can't answer that anyway because רבא in fact holds from עירוב פרשיות in Sanhedrin.

 למה רש ''י לא יכול לענות  כאן שהוא בבבא קמא הסביר את דעתו של רב חייא בר יוסף ואת גמרא בשבועות הולכת כמו חוות דעת אחרת של רב חייא בר אבא הסיבה לכך היא זו: זה היה עושה את הדברים גרועים לרש''י.  רבא אומר אם יש דבר כזה, מיגו (שהיה יכול לומר), אז יש לא יכול להיות שבועת השומרים מכיוון ששומר תמיד יכול לומר "לא היו דברים מעולם". אם רש''י ינסה להגיד את זה הוא כמו רב חייא בר אבא, זה לא יעזור שום דבר, כי  לרב חייא בר אבא אף פעם אין שבועה ללא "לא היו דברים מעולם." אז כמו תוספות מציינות גם במקרה של "נאנס" היתה גם בהמה של הכפירה וגם אחת של  הודאה.  ואם שלא היה חיה של כפירה, לא היה שבועה  מלכתחילה. רק תזכורת, השאלה על רש''י  שלפי רש''י רב חייא בר יוסף   מחזיק יש שבועה עבור נאנס אלא גם כפירה. אז לפי זה השאלה של רבא לא היתה  היגיונית. טענה לא היה דברים מעולם הוא כן נשבע. ועוד סיבה כי רש''י לא יכול לענות את זה בכל מקרה, כי רבא למעשה מחזיק בשיטת עירוב פרשיות בסנהדרין ב' ע''ב. הגם ששם הפירוש של זה קצת שונה.