Translate

Powered By Blogger

23.11.15

R. Yochanan says [Shabat page 69b ] if one remembers Shabat but forgets any of the 39 types of work forbidden on Shabat or their punishment he brings a sin offering for each one. Even if he does all 39 he brings 39 sin offerings. Reish Lakish says he forgetting the punishment is regarded as doing it on purpose.
[Carrying in a public domain, lighting a fire, cooking, etc]
I mentioned the question on the Rambam that the son of the Rambam answered. This was where the Rambam [Laws of Shegagot 7:3] says forgetting all 39 kinds of work on Shabat with their punishments brings 39 sin offerings. The question was in what way then does he remember Shabat?

Before I get to the answer of Rav Avraham  and the alternative answer of Rav Shach I wanted to say the question is more severe than meets the eye. The reason is that the Gemara says why does the mishna say 39? To tell us in the case he remembered Shabat but forgot all the 39 he brings 39 sin offerings. Then the Gemara says this crucial phrase "בשלמא לרבי יוחנן" "That is fine for Rabbi Yochanan, but to Reish Lakish there is a question. If he forgot the 39 then how does he remember Shabat?"  I ask why is it fine to R. Yochanan? Because of the difference between him and Reish Lakish. If not for that difference it is clear the Gemara would think we have a question on Rabbi Yochanan also.

Just to be more clear: The Gemara thinks 39 is OK to R Yochanan because he can do all 39 and know they are forbidden, but forget the punishment. That is why it is OK. [He brings 39 sin offerings.] So the Gemara has no problem with R Yochanan because obviously he is remembered Shabat in knowing all 39 are forbidden. But when we turn to the Rambam it looks like doing all 39 and  forgetting them and their punishment still brings 39 sin offerings.

Now the son of the Rambam said the only two answers would help if not for the Rambam in laws of Shabat. One. The Rambam in the end of that halacah was not saying it in context of the beginning. Or he remembered the Toldot (branches of work). This last answer of Rav Avraham could help, but not the first because the Rambam in laws of Shabat says forgetting all 39 brings 39 sin offerings. [You can't forget something is forbidden, but know its punishment.] But even the "Toldot" (branches) is not a great answer. The best answer is that of Rav Shach, that  12 mil is forbidden from the Torah.

_______________________________________________________________________________



רבי יוחנן says if one remembers שבת but forgets any of the ל''ט types of work forbidden on שבת or their עונשן he brings a קרבן חטאת for each one. Even if he does all ל''ט he brings ל''ט חטאות sin offerings. ריש לקיש says he forgetting the עונש is regarded as doing it  מזיד.

I mentioned the question on the רמב''ם that the son of the רמב''ם answered. This was where the רמב''ם הלכות שגגות ז:ג says forgetting all ל''ט kinds of מלאכה on שבת with their punishments brings ל''ט sin offerings. The question was in what way then does he remember שבת?

Before I get to the answer of רב אברהם and the alternative answer of רב ש''ך I wanted to say the question is more severe than meets the eye. The reason is that the גמרא says why does the משנה say ל''ט? To tell us in the case he remembered שבת but forgot all the ל''ט he brings ל''ט sin offerings. Then the גמרא says this crucial phrase "בשלמא לרבי יוחנן" "That is fine for רבי יוחנן , but to ריש לקיש there is a question. If he forgot the ל''ט then how does he remember שבת?"  I ask why is it fine to רבי יוחנן? Because of the חילוק between him and ריש לקיש. If not for that difference it is clear the Gemara would think we have a question on רבי יוחנן also.

Just to be more clear: The גמרא thinks ל''ט is OK to רבי יוחנן because he can do all do all ל''ט and know they are forbidden but forget the עונש. That is why it is OK. So the גמרא has no problem with רבי יוחנן because obviously he is remembering שבת in knowing all ל''ט are forbidden. But when we turn to the רמב''ם, it looks like doing all ל''ט and  forgetting them and their עונשן still brings ל''ט sin offerings.

Now the son of the רמב''ם said the only two answers here I can think would help. One. The רמב''ם in the end of that הלכה was not saying it in context of the beginning. Or he remembered the תולדות branches of work.



 רבי יוחנן אומר שאם אחד זוכר שבת אבל שוכח כל ל''ט סוגי העבודה האסורים בשבת או עונשן הוא מביא קרבן חטאת עבור כל אחד. גם אם הוא עושה את הכל שהוא מביא ל''ט חטאות (קורבן חטאת). ריש לקיש אומר שאם הוא שוכח את העונש זה  נחשב שעושה את זה במזיד. הזכרתי את השאלה ברמב''ם שהבן של רמב''ם ענה. זה היה המקום שרמב''ם  אומר שאם שוכחים כל ה  ל''ט מינים של של מלאכה בשבת עם העונשים שלהם מביא ל''ט קורבן חטאת. (הלכות שגגות ז: ג) השאלה הייתה באיזו דרך אז הוא זוכר שבת
לפני שאני דן בתשובה של רב אברהם ותשובה חלופית של רב ש''ך, רציתי לומר השאלה היא חמורה יותר ממה שנראה לעין. הסיבה לכך היא שהגמרא אומרת מדוע המשנה אומרת ל''ט? לספר לנו במקרה שהוא נזכר שבת אבל שכח את כל הל''ט שהוא מביא ל''ט חטאות. אז הגמרא אומרת את המשפט הזה "בשלמא לרבי יוחנן, זה בסדר לרבי יוחנן, אבל לריש לקיש יש שאלה. אם הוא שכח ל''ט אז איך הוא יזכור שבת?" אני שואל למה זה בסדר לרבי יוחנן? בגלל החילוק בינו ובין ריש לקיש. אם לא ההבדל הזה ברור שהגמרא הייתה חושבת שיש לנו שאלה על רבי יוחנן גם. רק כדי להיות ברור יותר: הגמרא חושבת ל''ט הוא בסדר לרבי יוחנן משום שהוא יכול לעשות את כל  הל''ט ויודע שהם אסורות, אבל שוכח את העונשים. זו הסיבה שזה בסדר. אז  לגמרא אין בעיה עם רבי יוחנן, כי ברור שהוא זוכר שבת בידיעה שכל הל''ט אסורות. אבל כאשר אנו פונים לרמב''ם, זה נראה כמו שהוא עושה כל הל''ט ושוכח אותם ועונשן ועדיין מביא ל''ט קורבן חטאת. עכשיו בנו של רמב''ם אמר שתי התשובות שיכולות לעזור. אֶחָד. רמב''ם בסוף ההלכה לא אומר את זה בהקשר של ההתחלה. או שהוא נזכר בתולדות (הסניפים של עבודה).