Translate

Powered By Blogger

11.6.15

The faith of the Torah is Monotheism-not Pantheism. הבעיה עם פנתאיזם היא זה: הטבע הוא לא אלוהים. ואלוהים הוא לא טבע.אין לו חומר. הוא לא עשוי משום חומר, ולכן שום דבר לא יכול להיות עשוי מהחומר שלו.

The problem with Pantheism is this: Nature isn't God. And God is not Nature. He is the creator of nature. He has no family relationship with humans. So there is no blurring, no soft boundary between humans or a tzadik and the Divine.


 The faith of the Torah is Monotheism-not Pantheism.
 God transcends nature. As the sovereign of all realms, God isn't by nature bound to any particular realm. Nature certainly becomes the stage of God's expression of his will. He expresses his will and purpose through forces of nature in the Torah. But nature isn't God himself. He's not identified with it. He's completely different. He isn't kin to humans in any way either. So there is no blurring, no soft boundary between humans and the divine

That is that God created the world something from nothing-not from his own substance. He has no substance. He is not made out of anything and therefore nothing can be made of his substance. And he is separate from the world and not a part of it. Holiness belongs only to God not to any other being like a tzadik. But God can make something holy. He does this when that thing becomes separated from the world and is so to speak owned by God. This is the concept of holiness  of the Torah. Purity is something else. It is the permission to touch something holy or to come into the holy place. Purity is not the same thing as holiness. But a lack of purity forbids one from touching or eating something holy. I think it is important to keep the most basic and essential beliefs about God of the Torah in mind.



הבעיה עם פנתאיזם היא זה: הטבע הוא לא אלוהים. ואלוהים הוא לא טבע. הוא היוצר של הטבע. אין לו שום קשר  משפחה עם בני אדם.  אין גבול רך בין בני אדם או צדיק והאלוהי. אני רוצה להזכיר כהערת שוליים שהאמונה של התורה היא האמונה באל אחד-לא פנתאיזם.  אלוהים מתעלה מעל הטבע.  הטבע מבטא את רצון הבורא. אבל הטבע הוא לא אלוהים עצמו. הוא לא מזוהה עימו. הוא שונה לחלוטין. הוא לא קרוב משפחה לבני אדם בכל דרך שהוא. אז אין טשטוש, ואיו גבול  רך בין בני האדם ואלוהים. זאת אומרת שאלוהים ברא את העולם יש מאין, ולא מהחומר שלו. אין לו חומר. הוא לא עשוי משום חומר, ולכן שום דבר לא יכול להיות עשוי מהחומר שלו. והוא נפרד מהעולם ולא חלק ממנה.
 אבל אלוהים יכול לעשות משהו קדוש. הוא עושה זאת כאשר דבר שהופך להיות נפרד מהעולם והוא נכנס בבעלות של  אלוהים. זהו המושג של קדושתה של התורה. טוהר הוא משהו אחר. זה הרשות לגעת במשהו קדוש או להיכנס למקום הקדוש. טוהר הוא לא אותו הדבר כמו קדושה. אבל חוסר טוהר אוסר אחד מלגעת או לאכול משהו קדוש. אין זה מתקשר לקברי צדיקים.
אני חושב שזה חשוב לשמור על האמונה הבסיסית והחיונית ביותר  באלוהים  של התורה בראש הכל.