Translate

11.8.16

new moon

I think one should go by the actual new moon which makes now the 9th of Av. That is there is one second when the moon and sun are in conjunction. That is called the Molad. In Tosphot in Sanhedrin 10b the first opinion of Tosphot is that the Molad fixes the time of Rosh Hodesh.


The calendar that is used nowadays was instituted by Meton in Athens. It was adopted during the time of the Geonim but was not used during the time of the Talmud. The whole thing is  a misunderstanding based on the idea of Saadia Gaon of Tradition שמיעה.
He said the calendar is משמיעה from tradition.
What he meant was as he used the concept elsewhere the whole body of oral and written Torah. But what people thought he meant was הלכה למשה מסיני A law to Moses at Sinai. But that is not what Saadia Gaon meant.

That means the calendar is not accurate. It is better to simply go by the actual new moon.

The Gemara in Sanhedrin 10b is also clear in that way. Rosh Hodesh to that Gemara is not dependent on Beit Din. Rather if the beit din declares it at the right time fine, if not then they sanctify the real new moon anyway from heaven.

_________________________________________________________________________________

I think one should go by the actual מולד. There is one second when the moon and sun are in conjunction. That is called the מולד. In תוספות in   סנהדרין דף י'  ע''ב the first opinion of תוספות is that the מולד fixes the time of ראש חודש.


The calendar that is used nowadays was instituted by מטון in אתונה. It was adopted during the time of the גאונים but was not used during the time of the תלמוד. The whole thing is  a misunderstanding based on the idea of סעדיא גאון of  מפי השמועה
He said the calendar is משמיעה from tradition.
What he meant was as he used the concept elsewhere the whole body of oral and written Torah. But what people thought he meant was הלכה למשה מסיני A law to Moses at Sinai. But that is not what סעדיא גאון meant.

That means the calendar is not accurate. It is better to simply go by the actual מולד.

The גמרא סנהדרין י' ע''ב is also clear in that way. ראש חודש to that גמרא is not dependent on בית דין. Rather if the בית דין  declares it at the right time, fine. If not, then they sanctify the real new moon anyway from heaven.


אני חושב שצריך ללכת לפי המולד. יש שניה אחת כאשר הירח והשמש נמצאים יחד בקו אנך. זה נקרא המולד. בתוספות סנהדרין דף י' ע''ב הדעה הראשונה של תוספות הוא כי מולד קובע את הזמן של ראש חודש. לוח השנה המשמש כיום הונהג על ידי מטון באתונה. היא אומצה בזמן של הגאונים, אבל לא היה בשימוש במשך הזמן של התלמוד. כל העניין הוא אי הבנה מבוססת על הרעיון של סעדיא גאון של "מפי השמועה". הוא אמר שלוח מן "שמיעה" (המסורת). כוונתו הייתה כפי שנהג המושג במקומות אחרים בגוף כולו של תורה שבעל פה ובכתב. אבל  אנשים חשבו שהוא התכוון הלכה למשה מסיני (חוק למשה מסיני). אבל זה לא מה סעדיא גאון התכוון. כלומר, לוח השנה אינה מדויקת. עדיף פשוט ללכת לפי המולד. גמרא סנהדרין י' ע''ב ברורה גם ככה. ראש חודש לזה גמרא אינו תלוי בבית דין. במקום זאת אם בית הדין מכריז עליה בזמן הנכון, בסדר. אם לא, אז בשמים הם מקדשים את הירח החדש (ראש חודש) האמיתי בכל מקרה.


ideas in Shas