Translate

Powered By Blogger

18.2.18

What I think Tosphot in Bava Batra 92 [ד''ה וזו]  means is that in the הוה אמינא of the Gemara Ravina had said all virgins have a קול. Therefore the Gemara concludes that witnesses would not help.  Then the Gemara says that what Ravina had really said was that most virgins have a קול. That was therefore a help to Rav that now witnesses would help. Then Tosphot asks from Ketuboth 28 that all we really need is גילוי מילתא בעלמא. So I think what Tosphot means to ask is that it s too big a step to go from witnesses not helping at all to witnesses being believed even as a גילוי מילתא בעלמא להעיד בגדלן מה שראו בקטמן because of the difference between all virgins and most virgins.

What I think תוספות in בבא בתרא צ''ב ע''ב   means is that in the הוה אמינא of the גמרא רבינא  had said all virgins have a קול. Therefore the גמרא concludes that witnesses would not help.  Then the גמרא says that what רבינא had really said was that most virgins have a קול. That was therefore a help to רב that now witnesses would help. Then תוספות asks from כתובות כ''ח that all we really need is גילוי מילתא בעלמא. So I think what תוספות means to ask is that it is too big a step to go from witnesses not helping at all to witnesses being believed even as a גילוי מילתא בעלמא להעיד בגדלן מה שראו בקטמן because of the difference between all virgins and most virgins.


מה שאני חושב הוא שתוספות בבבא בתרא צ''ב ע''ב כיוונו לזה. ההוה אמינא של הגמרא הוא שרבינא אמר לכל בתולות יש קול. לכן הגמרא מסכם כי עדים לא יעזרו. ואז הגמרא אומרת כי מה רבינא באמת אמר היה שלרוב הבתולות יש קול. זה היה אפוא לעזור לרב שעכשיו עדים יעזרו. ואז תוספות שואלים מכתובות כ''ח כי כל מה שאנחנו באמת צריכים זה גילוי מילתא בעלמא. אז אני חושב שמה תוספות רצו לשאול הוא שזה גדול מדי צעד ללכת מן העדים לא עוזרים בכלל לעדים נאמנים  אפילו בתור גילוי מילתא בעלמא להעיד בגדלן מה שראה בקטמן בגלל השוני בין "כל הבתולות" ל"רוב הבתולות"