Translate

Powered By Blogger

20.10.16

Suka [a booth] and the festival of Booths


ענייני סוכה
 ) במשנה הראשונה בסוכה הגמרא אומרת שאם הסכך והצל שווים על גבי הסוכה אז הצל הוא יותר בתחתית כך שהיא כשרה, כדאמרי אינשי כזוזא מלעילא כאסתירא מלבר. אם אתה במדבר ואתה מנסה לזהות מטוס קרב מתמרן בשמיים, הדרך לעשות את זה היא לחפש צלה. הסיבה לכך היא הצל הוא תמיד הרבה יותר גדול מהמטוס עצמו.  התמוה על זה הוא העובדה שנראה שהגמרא שוקלת צל על הרצפה כדי להיות הגורם המכריע בשאלה האם הסוכה כשרה או לא. זה אומר שלהיות שהם שווים למעלה הוא בסדר כי בתחתית הצל הוא יותר. על פי היגיון זה אז סככת העליון יכולה להיות הרבה פחותה מהצל בגלל שבתחתית הצל של הסכך יורחב. זה אומר גמרא זו היא חידה כי זה אומר על גבי סכך והצל צריך להיות שווה. הפתרון שלי הוא העובדה שאין פתרון מתמטי מדויק לבעיה של עקיפה. אני מתכוון לומר שלכל צל תחום אחד שהוא כהה ואזור אחר שהוא חצי אור וחצי כהה. האזור הכהה יכול להאריך עד אינסוף. אז כשאתה אומר הצל בתחתית צריך להיות יותר מן האור, לא ברור מה זה אומר. האזור של הצל יכול להיות אינסופי. לכן הגמרא מחזיקה שרק כאשר הצל וסכך על גבי סוכה שווים זה כשר. אתה אולי יכול גם להציע לקחת את האזור הכהה כגורם מפתח. אפשר לקרוא לזה מאה אחוז כהה ואז כשזה הופך להיות ארבעים ותשעה אחוזים  לקרא לזה לא צל. אבל הגמרא לא בחרה בדרך הזו.



Mainly I was bothered by the problem of the shadow being more that the light. The problem I wanted to deal with in that book was that as a rule when one is in a desert and looking out for an enemy spy plane he does not look for the plane but rather for the shadow which is always much easier to spot than the plane because it is much much larger.  i really do not remember much but the problem I think is that the Gemara seems to imply that the Suka is kosher if the shadow is more than the sun on  the floor. My answer is based on Physics that the solution to the problem of diffraction is not mathematically rigorous. It is a approximation. So in fact the areas are not rigorously defined.
You have I kind of remember two areas of shadow.  The one that is a mix can go off to infinity. So in fact the Gemara settles on a kind of approximation.


I do not have the Gemara but it seems that the Gemara takes the idea of the shadow as being more than the sun on the bottom floor as a proof that on top the shadow and sun are equal. But why would that be called Kosher? Should not the shadow on top be more? To answer this I think you could say the bottom is the determining factor