Translate

Powered By Blogger

1.10.16

Bava Metzia page 100a and b

Ideas in Bava Metzia


There are still problems.  A stark problem is Tosphot Demai Eved. Tosphot asks "but it is not Drara DeManona?" The fact is that Tosphot is asking on Rav. That seems to mean that on the Mishna itself Tosphot would not have asked their question. That means Tosphot in OK if the question had been a large slave or a small slave.That apparently Tosphot would have accepted that it is Drara DeMamona. Only because Rav said the price of the slave is the question did Tosphot then ask "But it is not Drara Demmona."

Besides all that I looked over my notes on that Tosohot and this page of Gemara and I wrote things that today I do not understand. What did I mean "by dividing there is no difference between Sumchos and the Sages?" Was I referring to the idea of the Rashbam that when it is in one person's domain everyone agrees? Maybe I meant like Reb Chaim Soloveitchik that is a רשות של שניהם even the sages agree with sumchus?



I also wrote on the question what about Shmuel? Tosphot answers the question where is the Drara DeMamona by Rav but never even raises the question by Shmuel. I answered this cryptic phrase maybe Tosphot would answer like they answered for Rav. But what ever I was thinking when I wrote that seems to be impossible. What ever Tosphot answered for Rav was because Rav was talking about an exchange of cash. You can not answer that Samuel is also talking about an exchange on currency because that is not the answer of Shmuel. [It might be that Tosphot is thinking that as long as the question is about physical objects like a garment of slave that that is Drara Demamona. Only the fact that Rav says the mishna refers to an exchange on money then the question comes up where is the Drara Demamina?] In any case it is safe to say that I have not even begun to scratch the surface of this Tosphot and this page of Gemara.
________________________________________________________________________________

בבא מציעא
 גמרא on page צ''ח. The גמרא there suggests perhaps the reason for the משנה is because ברי ושמא ברי עדיף.  But the  question is that ברי ושמא ברי עדיף with no oath and the משנה says on צ''ח and also page ק' ברי עדיף עם שבוע! That is not the same thing! Perhaps the גמרא is thinking the משנה means שבועת היסת.


בבא מציעא א' ע''ב  problem is תוספות ד''ה דמי עבד .תוספות asks, "But it is not דררא דממונא?" The fact is that תוספות is asking on רב. That seems to mean that on the משנה itself תוספות would not have asked their question. That means תוספות accepts if the question had been a עבד גדול or עבד קטן.That apparently תוספות would have accepted that it is דררא דממונא. Only because רב said the דמי עבד is the question did תוספות then ask, "But it is not דררא דממונא?"

Besides all that I looked over my notes on that תוספות and this page of גמרא and I wrote things that today I do not understand. What did I mean "by חולקים there is no difference between סומכוס and the חכמים?" Was I referring to the idea of the רשב''ם that when it is in one person's domain everyone agrees?
I also wrote on the question what about שמואל? תוספות answers the question where is the דררא דממונא by רב, but never even raises the question by שמואל. I answered this cryptic phrase "Maybe תוספות would answer like they answered for רב." But what ever I was thinking when I wrote that seems to be impossible. What ever תוספות answered for רב, was because רב was talking about an exchange of cash. You can not answer that שמואל is also talking about an exchange of currency because that is not the answer of שמואל. It might be that תוספות is thinking that as long as the question is about physical objects like a garment of slave that that is דררא דממונא. Only the fact that רב says the משנה refers to an exchange on money then the question comes up where is the דררא דממונא? In any case it is safe to say that I have not even begun to scratch the surface of this תוספות and this page of גמרא.
______________________________________________________________________________
בבא מציעא
 גמרא בעמוד צ''ח. גמרא שם מרמזת אולי הסיבה של  המשנה היא משום ברי ושמא ברי עדיף. אבל השאלה היא כי ברי ושמא ברי עדיף ללא שבועה והמשנה אומרת על צ''ח וגם דף ק' ברי עדיף עם שבוע! זה לא אותו דבר! אולי הגמרא היא חושבת שהמשנה מכוונת שבועת היסת..


בבא מציעא ק' ע''ב תוספות ד''ה דמי עבד .תוספות שואל, "אבל זה לא דררא דממונא?" העובדה היא כי תוספות שואל על רב.  נראה  כי על המשנה עצמה תוספות לא היו שואלים. כלומר תוספות היו מקבלים אם השאלה היתה עבד גדול או עבד קטן. כנראה תוספות היו מקבלים שזה דררא דממונא. רק בגלל רב שאמר דמי עבד יש השאלה של תוספות  "אבל שה לא דררא דממונא?"
מלבד כל זה הסתכלתי על רשימותי על כי תוספות ודף זה של גמרא וכתבתי דברים שהיום אני לא מבין . למה אני מתכוון "על ידי חולקים אין הבדל בין סומכוס ואת החכמים?" אולי התייחסתי לרעיון של רשב''ם שכאשר הוא ברשית של אדם אחד

גם כתבתי על השאלה מה עם שמואל? תוספות עונה על השאלה איפה דררא דממונא במצב של רב, אבל אף פעם הם לא מעלים את השאלה על  שמואל. עניתי ביטוי נסתר זה "אולי תוספות יענו כמו שענו על רב." אבל זה נראה בלתי אפשרי. מה בכלל תוספות ענו על רב? שרב מדבר בחילופי מזומן. אתה לא יכול לענות  זה לשמואל שגם הוא מדבר על חילופי מזומן, כי זאת לא התשובה של שמואל.

עוד יש להעיר  שיכול להיות כי תוספות חושבים שכל עוד השאלה היא לגבי אובייקטים פיזיים כמו בגד של העבד או עבד גדול או קטן כי זה דררא דממונא. רק העובדה שרב אומר המשנה מתייחסת בחילופים של כסף אז עולה השאלה היכן הוא דררא דממונא?