Translate

Powered By Blogger

9.2.15

The Universe is expanding. So two thousand years ago stars were closer to Earth. So three medium stars would have been able to be seen sooner than they are nowadays. (Nowadays three medium stars come out at 45 minutes in Israel.)
This might explain why the Gra holds the night begins 13.5 minutes after sunset instead of  72 minutes.
We find in the Gemara Pesachim that there is a four mile walk from sunset until the night. But the Gra says that refers to when all the stars come out and does not refer to the halachic beginning of night.
Most Rishonim hold by Rabbainu Tam that the night starts after 72 minutes and that is what I have been accustomed\ to do for years. But at least we can understand the Gra.

The medium three stars thing is given in Shabat along with an argument about 2/3 or 3/4 of a mile from sunset until night. The thing that makes the Gra convincing is that the Gemara in Pesachim is not dealing with when the Halachic night begins.



Here is the basic idea here in Hebrew but with a little more detail.



 בעניין שקיעה של רבינו תם. רוב ראשונים פוסקים כמו ר''ת. אני מתקשה להבין את הגר''א. השתדלתי למצוא אופן שהגר''א יכול להיות בהתאם עם הגמרא בשבת, ועדיין לא מצאתי אופן כזה. אם הגר''א היה צודק, היה בהכרח לראות  כוכב בינוני אחד בשקיעה הראשונה, ואחר כך עוד אחד בתוך כמה דקות.
  זה כדי ששקיעה תיחשב להיות בין השמשות. וזה רק אחרי שכבר קודם השקיעה, היינו צריכים לראות שלשה כוכבים גדולים. ואי אפשר לדעת את הממוצע של קבוצה מסוימת אלא אם כן יודעים את כל הדברים שיש בקבוצה, ואי אפשר לדעת מה זה כוכב בינוני אלא אם כן קודם זה רואים את כל הכוכבים (שאפשר לראות אותם בלי משקפת), ואז אפשר לדעת מה זה "בינוני". ואז צריכים לבחור כמה כוכבים בינוניים, ולראות מתי הם יוצאים בליל המחרת. אני עשיתי את זה, ולפי מה שראיתי, לא יוצאים כוכבים בינוניים עד בערך ארבעים וחמש דקות אחר השקיעה בארץ ישראל.
תוספות רי''ד בשבת מפרש רבינו תם גם לשיטת חכמי יוון  (שחכמי ישראל הסכימו אתם בגמרא בפסחים)- והם אמרו שאין מסדרון (פרוזדור) שהשמש נכנס בו בשקיעה.  רב נטרונאי גאון אוחז בשיטת הגר''א. אבל רב סעדיה גאון אוחז בשיטת רבינו תם (מצוטט באבן עזרא שמות י''ב פסוק ד').
החלל מתרחב. ולכן לפני אלפיים שנה הכוכבים היו קרובים יותר  לארץ.ולכן היתה אפשרות לראות שלשה כוכבים בינוניים קודם הזמן שהם נראים היום. היום שלשה כוכבים נראים אחרי ארבעים וחמש דקות אחרי השקיעה. וזה עוזר לנו להבין את הגר''א שאוחז בשיטה שהלילה מתחיל אחרי שלש עשרה וחצי דקות. אנחנו מוצאים בגמרא פסחים שיש מהלך ארבע מילים מן השקיעה עד הלילה, אבל הגר''א אומר שזה מדבר על הזמן שרוב הכוכבים יוצאים, ולא על התחלת הלילה על פי הלכה. ויש סיועה לזה בגלל שהגמרא הפסחים אינה מדברת על התחלת הלילה לפי הדין. והגמרא נתנה שיעור שלשה כוכבים בינונים רק לסימן, לא מה שקובע את  הלילה.
 So what i am saying here is that I think if you look at the issue in Shabat that you will see the Gemara holds the time after sunset is what determines the night and that the stars are given as a sign.
Now I do admit this is not like 99% of the rishonim and it is not like Saadia Geon. But there are people that depend on the Gra and from what I can see in the Talmud itself it looks like the Gra was right.
Anyway people have heard of the idea of majority opinion when it comes to Rishonim but that would be against all the rishonim to decide any halacha like that. The idea comes from the beit Yoseph when he could not find a majority between the Rif, Rambam, and Rosh  and he presented it as a way to decide which way the halacha probably would be, not as his own decision and not as the ipso facto Halacha.

In fact this might be a good place to bring what Reb  Chaim from Voloshin writes about about halacha.
Many have stumbled and thrown off from themselves the labor of learning the Talmud in order to derive halacha. For they say learning to do is only learning the Shulchan Aruch. And even those that learn Gemara do it only to make themselves smart....
and that is not the straight path...The main halachic decision always has to be from the Talmud itself and the learning of the Shulchan Aruch is only as a reminder

The problem here might be the rate of expansion. 2000 years might be simply too short a time for the expansion to make any difference.