I was just looking over my notes on Bava Metzia [since I have no sefarim to be able to learn]. It occurred to me that it is possible to understand the Rambam who says the law is המוציא מחבירו עליו הראיה in spite of the fact that all stam mishnas in Shas goes like Sumchos. The reason is the Rambam is going like the opinion in the Gemara in BM pg 100 that Sumchos only said his law in the case that each plaintiff is in doubt.--which the Rambam holds is דררא דממונא. Still this does not satisfy everything. For surely the sages hold even in that case המוציא מחבירו עליו הראיה.
So it simply turns out that the Rambam is going like Sumchos completely. --and that makes a lot of sense because after all it is hard to push off a whole lot of stam mishnas just because of a braita brought just once in Bava Kama.
_________________________________________________________________________________
It is possible to understand the רמב''ם who is פוסק the law is המוציא מחבירו עליו הראיה in spite of the fact that all סתם משניות in ש''ס goes like סומכוס. The reason is the רמב''ם is going like the opinion in the גמרא in ב''מ דף ק' ע''א that סומכוס only said his law in the case that each plaintiff is in doubt. That case the רמב''ם holds is דררא דממונא. Still this does not satisfy everything. For surely the חכמים hold even in that case המוציא מחבירו עליו הראיה.
So it simply turns out that the רמב''ם is going like סומכוס completely. And that makes a lot of sense because after all it is hard to push off a whole lot of סתם משניות just because of a ברייתא brought just once in בבא קמא.
אפשר להבין את הרמב''ם שפוסק החוק הוא המוציא מחבירו עליו הראיה למרות העובדה שכל סתם משניות בש''ס הולכות כמו סומכוס. הסיבה היא רמב''ם הולך כדעה בגמרא בב''מ דף ק" ע''א כי סומכוס רק אמר החוק שלו במקרה שכל תובע מוטל בספק. במקרה זה רמב''ם מחזיק הוא דררא דממונא. אבל ברור שהחכמים מחזיקים גם במקרה כזה המוציא מחבירו עליו הראיה. מתברר כי הרמב''ם הולך כמו סומכוס לחלוטין. כי אחרי הכל קשה לדחוף את סתם משניות רק בגלל ברייתא המובאת רק פעם אחת בבבא קמא..
So it simply turns out that the Rambam is going like Sumchos completely. --and that makes a lot of sense because after all it is hard to push off a whole lot of stam mishnas just because of a braita brought just once in Bava Kama.
_________________________________________________________________________________
It is possible to understand the רמב''ם who is פוסק the law is המוציא מחבירו עליו הראיה in spite of the fact that all סתם משניות in ש''ס goes like סומכוס. The reason is the רמב''ם is going like the opinion in the גמרא in ב''מ דף ק' ע''א that סומכוס only said his law in the case that each plaintiff is in doubt. That case the רמב''ם holds is דררא דממונא. Still this does not satisfy everything. For surely the חכמים hold even in that case המוציא מחבירו עליו הראיה.
So it simply turns out that the רמב''ם is going like סומכוס completely. And that makes a lot of sense because after all it is hard to push off a whole lot of סתם משניות just because of a ברייתא brought just once in בבא קמא.
אפשר להבין את הרמב''ם שפוסק החוק הוא המוציא מחבירו עליו הראיה למרות העובדה שכל סתם משניות בש''ס הולכות כמו סומכוס. הסיבה היא רמב''ם הולך כדעה בגמרא בב''מ דף ק" ע''א כי סומכוס רק אמר החוק שלו במקרה שכל תובע מוטל בספק. במקרה זה רמב''ם מחזיק הוא דררא דממונא. אבל ברור שהחכמים מחזיקים גם במקרה כזה המוציא מחבירו עליו הראיה. מתברר כי הרמב''ם הולך כמו סומכוס לחלוטין. כי אחרי הכל קשה לדחוף את סתם משניות רק בגלל ברייתא המובאת רק פעם אחת בבבא קמא..