The basic issue in גיטין דף ס''ג ע''ב is this: One says to two people to write a גט and give it to a messenger. The גמרא asks, "Does he mean to write it once only, or to write it until it gets done?" This is left as a doubt. The רמב''ם says the question is referring to a case when the גט was found to be null. To רש''י, the issue is if the גט was lost, but if found null obviously one could write another"
To רב שך the argument depends on the question if writing the גט requires being a messenger or simply command of the husband.
What רב שך means is: The difference is this: If writing the גט requires to be a messenger from the husband שליחות, then we can understand that after he has written a גט and it אבד it might be a doubt if he has fulfilled his mission. This might be the doubt in the גמרא on page 63 maybe the שליחות was fulfilled since he wrote the גט as commanded. This is how רב שך explains רש''י that holds the doubt of the גמרא is if it was lost. But if simply found to be null, then of course he can write another. And this part of the answer of רב שך makes sense.
However even if we say that the רמב''ם holds the writing does not require שליחות rather only a command of the husband, still I can see that there is the exact same doubt about how far his command extends? To write it just once, or at least once. But to say the argument between רש''י and the רמב''ם does not seem to depend on the question of if the גט requires שליחות or only a command."
It occurred to me that we can understand רב שך in this way. Let's think about the difference between שליחות and commanding. Making a messenger to give a גט could not apply in any way to an invalid גט. But commanding to write a גט can apply to an invalid גט. So we can understand the Rambam that telling two people to write a גט can be similar to when the husband himself writes a גט. It can be found to be invalid. And if so he can write another. But if his command to write a גט can apply twice, that is the question of the גמרא. So in short רש''י holds telling two to write a גט is from שליחות and thus writing twice can only be a doubt if the גט was lost. But there certainly can be no doubts if the גט was found to be invalid. He certainly did not appoint the two to write an invalid גט. So they can write another. But to the רמב''ם who holds it is merely a command and thus there can be a doubt if it was found to be invalid if they can write another.
הנושא הבסיסי בגיטין דף ס''ג ע''ב הוא כזה: אחד אומר לשני אנשים לכתוב גט ולתת אותו לשליח שהוא יתן אותו לאשתו. הגמרא שואל, "האם הוא מתכוון לכתוב את זה פעם אחת בלבד, או לכתוב את זה עד שזה נגמר?" הדבר נותר כפקפוק. הרמב''ם אומר השאלה מתייחסת למקרה בו התגלה כי הגט בטל. לרש''י, הבעיה היא אם הגט אבד, אך אם הוא נמצא בטל אפשר לכתוב עוד אחד
לרב שך הוויכוח תלוי בשאלה אם כתיבת הגט דורשת שליחות או פשוט פיקוד של הבעל. מה שאומר רב שך הוא: ההבדל הוא זה: אם כתיבת הגט דורשת שליחות, אז נוכל להבין שאחרי שכתב גט וזה אבד ייתכן שיהיה ספק אם מילא את משימתו . זה יכול להיות הספק בגמרא בעמוד 63 אולי השליחות התמלאו מאז שכתב את הגט כמצווה. כך מסביר רב שך רש''י שמחזיק בספק הגמרא אם הוא אבד. אבל אם פשוט יתברר שהוא בטל, כמובן שהוא יכול לכתוב אחר. וחלק זה של התשובה של רב ברור .אולם גם אם נגיד שהרמב''ם מחזיק שכתיבת הגט אינה דורשת שליחות אלא רק פקודה של הבעל, ובכל זאת אני יכול לראות שיש אותו ספק בדיוק עד כמה מצוותו נמשכות? לכתוב את זה רק פעם אחת, או לפחות פעם אחת. אבל לומר שהטיעון בין רש''י לרמב''ם לא נראה תלוי בשאלה אם הגט דורש שליחות או רק פקודה. "
עלה בדעתי שנוכל להבין את רב שך בצורה זו. בואו נחשוב על ההבדל בין שליחות לפיקוד. לעשות שליח לתת גט לא יכול להיות שייך בשום צורה לגט לא חוקי. אבל הפקודה לכתוב גט יכולה לחול על גט לא חוקי. אז נוכל להבין את הרמב"ם שאמירה לשני אנשים לכתוב גט יכולה להיות דומה לבעל עצמו שכותב גט. אפשר אחר כך לגלות שהוא לא חוקי. ואם כן הוא יכול לכתוב אחר. אבל אם הפקודה שלו לכתוב גט יכולה ליישם פעמיים, זו שאלת הגמרא. אז בקיצור רש''י מחזיק שאמירה לשניים לכתוב גט הוא משליחות ולכן כתיבה פעמיים יכולה להיות רק ספק אם הגט אבד. אבל בהחלט לא יכולים להיות ספקות אם הגט לא היה חוקי. הוא בוודאי לא מינה את השניים לכתוב גט פסול. אז הם יכולים לכתוב עוד אחד. אבל לרמב''ם המחזיק היא רק פקודה ולכן יכול להיות ספק אם הוא נמצאה פסולה אם הם יכולים לכתוב אחר