רב שך asks on the גר''א. I was at the sea and contemplating this question and it occurred to me a surprising thing that רב שך had a ready made answer to this question which he had just stated before! The basic issue is this: The שלחן ערוך חושן משפט פרק רמ''ג ס''ק י''א brings a "some say". The case is one says to two people write a שטר and by it take possession of my field. This alternate opinion holds he can not change his mind about the שטר. [The previous opinion was that he could change his mind]. The גר''א in his notes there ס''ק י''ד brings the source of this alternate opinion from גיטין פרק ג. That a woman can make a messenger to receive her גט even though it has not been written yet. The questions are these: אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם a person can not cause possession [cause to be possessed or to possess] of something that has not yet entered into this world. And the source that the גר''א brings for this does not seem to answer this difficulty since the woman is making a messenger which is an extension של her יד. She is not now causing the גט to be possessed. The answer I believe starts with the observation that the שליח קבלה is not a general messenger, but rather specifically for גט which has not yet come into the world. But that is just the beginning of the answer. The total answer to the גר''א comes from the very idea that רב שך brings in that law in הלכות גיטין פרק ב' הלכה ט. That is the case where a man says to two people to write a גט and give it to his wife. In this case he is making them messengers on the total divorce process, not specially on the writing of the גט. This is exactly the same thing in that opinion in the שלחן ערוך חושן משפט רמ''ג and also in the law that the גר''א brings. When one says write a שטר and by it קונה my field, he is not making them specially agents for the writing, but rather agents to cause possession. And that is the same thing with the law the גר''א brings. She is not making her an agent to receive that specific גט but rather any שטר that causes her to become divorced.
רב שך שואל על הגר''א. הנושא הוא זה: השלחן ערוך חושן משפט פרק רמ''ג סעיף י''א מביא דעה כזו. המקרה הוא אחד אומר לשני אנשים כתבו שטר ובאמצעותו תקנו את השדה שלי ["כתבו שטר וזכו בו"]. הדעה החלופית הזו גורסת שהוא לא יכול לשנות את דעתו לגבי המסמך. [הדעה הקודמת הייתה שהוא יכול לשנות את דעתו]. הגר''א בהערותיו שם ס''ק י''ד מביא את מקור הדעה החלופית הזו מגיטין ריש פרק התקבל שאישה תוכל לעשות שליח לקבל את הגט שלה למרות שזה עדיין לא נכתב. השאלות הן אלה: אדם אינו יכול לגרום קניין [לגרום להחזקה או להחזיק] בדבר שטרם נכנס לעולם. והמקור שהגר''א מביא לכך אינו עונה על הקושי הזה כיוון שהאישה עושה שליח שהוא הרחבה של יד שלה. היא לא גורמת כעת לרכוש את הגט. התשובה מתחילה בהתבוננות שהשליח קבלה אינו שליח כללי אלא דווקא עבור גט שטרם הגיע לעולם. אבל זו רק ההתחלה של התשובה. התשובה הכוללת לגר''א באה מעצם הרעיון שרב שך מביא את בהלכות גיטין פרק ג' הלכה ט'. זה המקרה שבו אדם אומר לשני אנשים לכתוב גט ולתת אותו לאשתו. במקרה זה הוא הופך אותם לשליחים על תהליך הגירושין הכולל, לא במיוחד על כתיבת הגט. זה בדיוק אותו דבר באותה דעה שלחן ערוך חושן משפט סימן רמ''ג סעיף י''א וגם בחוק שהגר''א מביא בס''ק י''ד. כאשר אחד אומר "לכתוב שטר ועל ידי השטר לרכוש את השדה שלי"(כתבו שטר וזכו בו), הוא לא גורם להם להיות לסוכנים במיוחד לכתיבה, אלא רוכשים. וזה אותו דבר לגבי החוק שהגר''א מביא. היא לא הופכת אותה לסוכנת שתקבל את הגט הספציפי הזה, אלא כל שטר שגורם לה להתגרש.