תוספות says the argument between רב and שמואל on בבא מציעא י''ד is the same as their argument on page ק''א.
The גמרא on page ק''א there is no argument. One is talking about a field that usually planted and the other is a field that is not usually planted.
Though the simple way to understand this is that רב that say the לוקח gets back both the קרן ושבח that means for a field that is usually planted.
However it could be that תוספות means to take this even further. That is he might mean that רב and שמואל do not disagree even about the fundamental law. They both agree when the לוקח is the one that did the work and the improvements , then the owner pays him. And that is the law of רב. And when the גנב did the improvements the owner pays the גנב and not the buyer. The לוקח in any case is getting back what he paid for the property because the improvements the גנב did are included in קרן and that he gets back from the גנב.
תוספות אומר הטיעון בין רב לבין שמואל בבבא מציעא י''ד זהה הטיעון שלהם בעמוד ק''א. הגמרא בעמוד ק''א אומרת אין ויכוח. אחד מדבר על שדה שבדרך כלל נוטעים והשני הוא שדה אשר בדרך כלל לא נטוע. למרות הדרך הפשוטה ביותר להבין זאת היא כי רב כי אומר ללוקח חוזר הן הקרן והשבח זה עבור שדה נטוע בדרך כלל. עם זאת זה יכול להיות כי תוספות רוצה לקחת את זה עוד יותר. כלומר הוא מכווין לכך שרב ושמואל מסכימים אפילו על החוק הבסיסי. שניהם מסכימים כאשר לוקח הוא זה עשה את העבודה ואת השיפורים, אז הבעלים משלמים לו. וזה החוק של רב. וכאשר הגנב עשה השיפור, הבעלים משלמים לגנב ולא לקונה. לוקח בכל מקרה הוא מקבל בחזרה את מה שהוא שילם עבור הנכס משום שהשיפורים שעשה הגנב כלולים בקרן והקרן חוזר מן ללוקח.
I broke my leg last night going to the mikve. On the way there and now as I lay in the hospital waiting for an operation the doctor here says I need I am wondering about this last new idea. I would not have said anything before and I think just to leave it, but still I think it is important to take note that this does not seem like the simple explanation of the argument on page 14 and furthermore it is not how I explained it before! up until yesterday I was saying the argument is exactly like that on page 101 where the entire difference between Rav and Shmuel is what kind of field it is עשוי לנטוע or not. And before that I was saying it depends on who did the work the thief or the buyer from the thief. Right now I have to admit that Tosphot here is hard to firgure out.
The גמרא on page ק''א there is no argument. One is talking about a field that usually planted and the other is a field that is not usually planted.
Though the simple way to understand this is that רב that say the לוקח gets back both the קרן ושבח that means for a field that is usually planted.
However it could be that תוספות means to take this even further. That is he might mean that רב and שמואל do not disagree even about the fundamental law. They both agree when the לוקח is the one that did the work and the improvements , then the owner pays him. And that is the law of רב. And when the גנב did the improvements the owner pays the גנב and not the buyer. The לוקח in any case is getting back what he paid for the property because the improvements the גנב did are included in קרן and that he gets back from the גנב.
תוספות אומר הטיעון בין רב לבין שמואל בבבא מציעא י''ד זהה הטיעון שלהם בעמוד ק''א. הגמרא בעמוד ק''א אומרת אין ויכוח. אחד מדבר על שדה שבדרך כלל נוטעים והשני הוא שדה אשר בדרך כלל לא נטוע. למרות הדרך הפשוטה ביותר להבין זאת היא כי רב כי אומר ללוקח חוזר הן הקרן והשבח זה עבור שדה נטוע בדרך כלל. עם זאת זה יכול להיות כי תוספות רוצה לקחת את זה עוד יותר. כלומר הוא מכווין לכך שרב ושמואל מסכימים אפילו על החוק הבסיסי. שניהם מסכימים כאשר לוקח הוא זה עשה את העבודה ואת השיפורים, אז הבעלים משלמים לו. וזה החוק של רב. וכאשר הגנב עשה השיפור, הבעלים משלמים לגנב ולא לקונה. לוקח בכל מקרה הוא מקבל בחזרה את מה שהוא שילם עבור הנכס משום שהשיפורים שעשה הגנב כלולים בקרן והקרן חוזר מן ללוקח.
I broke my leg last night going to the mikve. On the way there and now as I lay in the hospital waiting for an operation the doctor here says I need I am wondering about this last new idea. I would not have said anything before and I think just to leave it, but still I think it is important to take note that this does not seem like the simple explanation of the argument on page 14 and furthermore it is not how I explained it before! up until yesterday I was saying the argument is exactly like that on page 101 where the entire difference between Rav and Shmuel is what kind of field it is עשוי לנטוע or not. And before that I was saying it depends on who did the work the thief or the buyer from the thief. Right now I have to admit that Tosphot here is hard to firgure out.