Translate

Powered By Blogger

15.3.16

The problem of Halacha [Jewish Law].


I want a Yeshiva Bachur that knows how to learn.





 Halacha does not cover everything or even the most important parts of Torah. There is for example the חובות לבבות Duties of the Heart whose whole premise is that obligations of the heart are also obligations.
The Guide for the Perplexed and all the books of the Rishonim that deal with world view issues  consider world view issue to be in the category of obligation, moral obligation.

There is also the nightmarish world of people that think they are keeping halacha, but are animals. Clearly Halacha is not covering as much as it should. Obligations of the Torah go way beyond Halacah, and in fact the balance of weight is on the side of things not considered in the realm of halacha. Midot. Character.

These are just a few points I wrote down quickly in order not to forget some of the basic issues. But each point should be examined and expanded. Also I forgot to mention  that people have in daily practice only a few guiding principles [a mental model]. So when the emphasis is on halacah, the tendency will be to forget the things that the Torah requires that are way more important than halacah.

Also I do not want to forget the Reshash {Shalom Sharabi} and the Chafetz Chaim.

Where to start? First the Chafetz Chaim. In the book Shemirat Halashon ([שמירת הלשון] which is the sister book of the Chafetz Chaim--the Musar book meant to encourage people not to slander) the Chafetz Chaim says the verse והלכת בדרכיו ולשמור מצוותיו (to walk in His ways and to keep his mitzvot) should be understood as meaning order of precedence. [That is to walk in His ways comes before keeping mitzvot.] The meaning  of walking in his ways is  "What is he? Compassionate. So you should be compassionate. What is he? Merciful. So you should be merciful." That is, the whole range of good character.

The Reshash {Shalon Sharabi} brings from the Zohar in the Nahar Shalom that the mitvot are the clothing of one's soul. The Torah one learns is the food and drink of the soul. Then he asks, "So what is the soul?" He answers it is one character (Midot). And he says there that a lack in Torah and miztvot can always be corrected. But a lack in ones character can never be corrected.

_________________________________________________________________________________

The problem of הלכה. I wanted to deal with this issue based on a few things.

One is the obvious problem that הלכה does not cover everything. There is for example the חובות לבבות  whose whole premise is that obligations of the heart are also obligations.
The מורה נבוכים and the books of  סעדיה גאון, הרמב''ם וראשונים that deal with השקפה obviously consider world view issues to be in the category of obligation, moral obligation.

There is also the nightmarish world of people that think they are keeping הלכה, but are animals. Clearly הלכה is not covering as much as it should. Obligations of the תורה go way beyond הלכה, and in fact the balance of weight is on the side of things not considered in the realm of הלכה היינו מידות.

These are just a few points I wrote down quickly in order not to forget some of the basic issues. But each point should be examined and expanded. Also I forgot to mention שטרנמן  brings the idea that people have in daily practice only a few guiding principles. So when the emphasis is on הלכה, the tendency will be to forget the things that the תורה requires that are way more important than הלכה.

Also I do not want to forget the רש''ש רב שלום שרעבי and the חפץ חיים

Where to start? First the חפץ חיים. In the book שמירת הלשון which is the sister book of the חפץ חיים the חפץ חיים says the verse והלכת בדרכיו ולשמור מצוותיו  should be understood as meaning order of precedence. That is to walk in His ways comes before keeping מצוות. The meaning  of walking in his ways is  "What is he? רחום. So you should be רחום. What is he? חנון. So you should be חנון. That is, the whole range of good מידות.

The רש''ש רב שלום שרעבי brings from the זוהר in the נהר שלום that the מצוות are the clothing of one's soul. The Torah one learns is the food and drink of the soul. Then he asks, "So what is the soul?" He answers it is one's מידות. And he says there that a lack in תורה and מצוות can always be corrected. But a lack in ones מידות can never be corrected.

_________________________________________________________________________________

הבעיה של הלכה. בעיה זו מבוססת על כמה דברים. האחד הוא הבעיה הברורה כי הלכה אינה מכסה את הכל. יש למשל את חובות הלבבות אשר ההנחה כולה היא כי חובות של הלב הם גם חובות. המורה הנבוכים  והספרים של סעדיה גאון, הרמב''ם והראשונים   שוקלים השקפת עולם להיות בקטגוריה של חובה, חובה מוסרית. יש גם העולם המסויט של אנשים שחושבים שהם שומרים הלכה, אבל הם חיות. ברור שהלכה אינה מכסה ככל שצריך. חובותיהם של התורה הולכות הרבה מעבר להלכה, ולמעשה יתרת המשקל היא בצד של דברים שלא נחשבו בתחום הלכה היינו מידות. אלו הן רק כמה נקודות רשמתי במהירות כדי שלא לשכוח חלק מסוגיות היסוד. אבל כל נקודה יש לבחון ולהרחיב. כמו כן שכחתי להזכיר שטרנמן שמביא את הרעיון שיש אנשים בפרקטיקה יומיומית רק כמה עקרונות מנחים. לכן, כאשר הדגש הוא על הלכה, הנטייה תהיה לשכוח את הדברים  שתורה דורשת כי הם הרבה יותר חשובים מאשר הלכה. כמו כן אני לא רוצה לשכוח את הרש''ש (רב שלום שהרעבי) ואת החפץ חיים. איפה להתחיל? תחילה החפץ חיים. בספר  שמירת הלשון  (שהוא הספר האחות של חפץ חיים) חפץ חיים אומר הפסוק והלכת בדרכיו ולשמור מצוותיו צריך להיות מובן שיש סדר עדיפות. כלומר ללכת בדרכיו מגיעה לפני שמירת מצוות. המשמעות של הליכה בדרכיו היא "מה הוא? רחום. אז אתה צריך להיות רחום. מה הוא? חנון. אז אתה צריך להיות חנון. כלומר, המגוון השלם של  מידות טובות. הרש''ש (רב שלום שרעבי) מביא מן הזוהר  בתוך הנהר שלום  כי מצוות הן הבגדים של נשמת האדם. התורה שלומד הוא האוכל והשתייה של הנשמה. ואז הוא שואל, "אז מה היא הנשמה?" הוא עונה שזאת  המידות . והוא אומר שם כי חוסר בתורה ואת מצוות יכול תמיד להיות מתוקן. אבל חוסר במידות לא ניתן לתקן