Talmud Sanhedrin 61b. I want to mention something that seems curious to me. The Gemara asks why don't we learn from bowing that all of quadrant II is forbidden? [That is idolatry not according to its usual way but in a way of honor.] As things are we use bowing for ללאו אצאת. So if we would use it for quadrant II then quadrant II would only be forbidden by a לאות not by כרת. Well clearly the answer to this question is obvious. The only reason we say השתחוויה is ללאו יצאת is because there was nothing else to do with it. So if we would use it for all of quadrant II, Then all quadrant II would be כרת. So why mention this? Because now the more powerful question comes up. When the Gemara asks if we would learn from bowing then what would we use איכה יעבדו for? Why do we not ask if we would use לא תשתחחוה for quadrant II then what would זביחה come to tell us? And the answer would have to be just like in the teaching that זביחה would come for ללאו יצאת. That would end up meaning all three עבודות פנים would only be a לאו and not כרת. And that is curious. This might not seem like a big deal but to me making all three עבודת פנים to be only לאוים seems curious.
Appendix: The actual teaching goes like this: We use "How do they serve" {Deuteronomy 16}to tell us service to an idol according to its way is forbidden. We use "And so not sacrifice to them" to forbid the three kinds of service done in the Temple to God. That is sacrifice, pouring wine, offering incense. Do not bow comes for itself. Rashi says it is just a לאו. I was thinking that perhaps our Gemara does not agree with Rashi because our Gemara treats bowing as a כרת.
___________________________________________________________________
The actual teaching goes like this. We use איכה יעבדו to tell us service to an idol according to its way is forbidden. We use זובח לאלהים יחרם to forbid the three kinds of service done in the Temple to an idol. That is sacrifice, pouring wine, offering incense. לא תשתחווה comes for itself. רש''י says it is just a לאו. I was thinking that perhaps our גמרא does not agree with רש''י because our גמרא considers bowing as a כרת
______________________________________________________________________________
סנהדרין ס''א ע''ב ס''ב ע''א. I want to mention something that seems curious to me. The גמרא asks why don't we learn from bowing that all of the second quadrant is forbidden? Idolatry not according to its usual way but in a way of honor. As things are we use bowing for ללאו אצאת. So if we would use it for the second quadrant then the second quadrant would only be forbidden by a לאות not by כרת. Well clearly the answer to this question is obvious. The only reason we say השתחוויה is ללאו יצאת is because there was nothing else to do with it. So if we would use it for all of the second quadrant, then all the second quadrant would be כרת. So why mention this? Because now the more powerful question comes up. When the גמרא asks if we would learn from לא תשתחווה then what would we use איכה יעבדו for? Why do we not ask if we would use לא תשתחחוה for the second quadrant then what would זביחה come to tell us? And the answer would have to be just like in the Braita that זביחה would come for ללאו יצאת. That would end up meaning all three עבודות פנים would only be a לאו and not כרת. And that is curious.
סנהדרין ס''א ע''ב ס''ב ע''א. הגמרא שואלת למה אנחנו לא לומדים שכל רביע השני אסור מהשתחוויה? (עבודה זרה לא על פי דרכה הרגילה אבל בדרך של כבוד). כפי הדברים הם משתמשים עם השתחוויה עבור "ללאו אצאת." אז אם היינו משתמשים בו עבור רביע השני אז רביע השני יהיה אסור רק על ידי לאו ולא כרת. אבל ברורה התשובה לשאלה זו. הסיבה היחידה שאנחנו אומרים ההשתחוויה ללאו יצאת היא כי לא היה משהו אחר לעשות עם זו. אז אם היינו משתמשים בו עבור כל רביע השני, אז כל רביע השני יהיה כרת. אז למה להזכיר את זה? כי עכשיו השאלה חזקה יותר עולה. כאשר הגמרא שואלת אם היינו לומדים עם לא תשתחווה אז מה היה "איכה יעבדו" אומר? למה אנחנו לא שואלים: אם היינו משתמשים עם "לא תשתחחוה" עבור ברביע השני, אז מה היה זביחה בא לספר לנו? והתשובה תצטרך להיות בדיוק כמו הזביחה: יצאת ללאו. זה היה בסופו של דבר כלומר כל שלוש עבודות פנים היו רק להיות לאוים ולא כרת.