Translate

Powered By Blogger

18.5.15

After the recent events in Baltimore I think we can all agree that if Abraham Lincoln had learned this particular page of Gemara (Talmud) Baltimore would a lot better place. What he might have done was to stop the slave trade like England had done a long time before that. And there are strict laws about how a slave must be treated. But the result of freeing the slaves was disastrous.

Tractate Bava Metzia page 100a and 100b. And Tosphot first words "money of a slave"





 Tosphot at first deals with the fact that when both are in doubt they divide. He asks, "How can they do that when it is not DM "derara demomona)?" This is what confused me  because it is directly against the Gemara in Bava Metzia page 2. But then at some point I realized that Tosphot is depending on a Gemera in Bava Batra.  But then the next problem is that Tosphot is dealing with the part of the Mishna that says when the both are sure then the seller takes an oath. But when he asks his question אי תימא  "If you will ask how can they divide" it makes no sense. And for years I was confused by the question, "What could Tosphot be asking here?" Until I realized that Tosphot  changed tracks and asks on the end of the mishna where it says "when both are in doubt they divide." This was the key insight.

So Tosphot says it is DM because there were two witnesses that heard the agreement but did not see how much money changed hands. Therefore there is doubt to the Beit Din even without their pleas.
So Sumchos says they divide with no oath.
But then I ask in the above essay what about the part of the mishna than says when the seller is certain that he takes an oath. The only variable that has changed is what is plea is. So if the end of the mishna is Dm [דררא דממומא] so must be the part above it. But there there is an oath and Sumchos holds where there is Dm there is no oath and they divide. I answer that there is an oath because it is admitting in part. מודה במקצת





In this essay I used google translator because the Hebrew of Google is better than my own. But still there are mistakes that got in and so I still need to do some corrections in the Hebrew.

)בבא מציעא ק. וק: תוספות ד''ה דמי עבד. המוכר מכר עבד. אבל יש לו שני עבדים, גדול וקטן. הגדול בעשרים וחמש, והקטן בעשרים. המוכר והקונה מסכימים לבטל את העסקה. יש ספק איזה עבד נמכר. המוכר אומר עבד קטן מכרתי. הלוקח אומר עבד גדול לקחתי. על המוכר להחזיר עשרים וחמש או עשרים? המשנה אומרת המוכר לוקח שבועה ונשבע כי הוא מכר את אחד הקטן ונותן בחזרה רק עשרים. המשנה שאנחנו יודעים הוא סומכוס מסיבות אחרות שמחזיק בשיטה כסף המוטל בספק מחלקים. החכמים אומרים המוציא מחבירו עליו הראיה. זאת אומרת להשאיר את הכסף ברשותו של מי שיש לו הכסף עד שלא הוכחה אחרת

  תוספות כשהוא מתחיל "אי תימא" הוא מדבר על חלק אחר של  המשנה מן החלק של תחילת התוספות. המשנה אומרת ראשונה, כאשר המוכר והקונה בטוחים אז המוכר לוקח שבועה כי הוא מכר את העבד הקטן. תוספות אומר שזה מקרה שבו אין מסמך נכתב על המכירה. אבל אז תוספות שואלים שאלתם שהטרידה אותי לסירוגין במשך כשבע שנים. "אבל איך הם יכולים לחלק? זה לא דררא דממונא?" עכשיו אני מבין. תוספות שואל על סוף משנה. הדיון הוא שהמוכר והקונה הם גם בספק. ויש החוק הוא שהם מחלקים. (ממון המוטל בספק חולקים.) ותוספות שואל על זה איך הם יכולים לחלק כאשר הוא לא מקרה של דררא דממונא. והם עונים שזה מקרה של דררא דממונא כי המכירה התרחשה לפני עדים ששמעו אותם מדברים ומחליטים על מחיר של עבד הגדול בעשרים וחמישה שקלים והקטן בעשרים והעדים לא ראו כמה כסף חליף ידיים. מה שתוספות מחכווין הוא שזה מצב שיש ספק לבית המשפט גם ללא הטיעונים וזה עושה את זה דררא דממונא. עכשיו תוספות היא ברורה. עם זאת, אנחנו צריכים לשאול איך זה משתלב עם החלק הקודם של המשנה שבו יש שבועה. אם סומכוס מסכים שיש שבועה כאשר הצדדים בטוחים, אז אין שום בעיה. אבל יש דעה שסומסוס סובר ממון המוטל בספק חולקים גם כאשר צדדים בטוחים. ואת תשובת התלמוד על זה היא שהוא מקרה שבו השבועה היא מהתורה. יש לי הסבר פה שהשבועה כאן הוא מהתורה, כי זה הוא מקרה של הודאה בחלק (מודה המקצת). המוכר מודה שהוא חייב עשרים שקלים. הוא פשוט לא מודה בחמשת השקלים הנותרים. אבל אם זה המקרה, אז מדוע אין שבועה בסוף משנה? תשובה: כי כאשר המוכר אומר שהוא לא יודע שזה לא נחשב להודאה בחלק. כשהוא אומר "איני יודע" זה לא מודה במקצת. להבין את התוספות הייתי צריך ללכת למסכת בבא בתרא לגלות שיש דעה שתוספות הוא בהתאם לכאן. זה שסומכוס רק אומר החוק שלו כאשר יש דררא דממונא. בגלל התוספות מודפסת עם התייחסות בבא מציעא דף ב' שבו אומר משהו שונה לחלוטין עשה את  תוספות הזה מאוד מבלבל.
בסיכום
 תוספות בראשונה עוסק בעובדה שכאשר שניהם נמצאים בספק שהם מחלקים. הוא שואל, "איך הם יכולים לעשות את זה כשזה לא דררא דממונא?" זה מה שבלבל אותי כי זה ישירות נגד הגמרא בבא מציעא דף ב'. אבל בשלב מסוים הבינתי שתוספות הוא בהתאם לגמרא בבא בתרא. אבל אז הבעיה היא  שתוספות הוא מתמודד עם החלק המשנה שאומר כאשר שניהם בטוחים אז המוכר לוקח שבועה. אבל כשהוא שואל שאלתו. "אי תימא (אם תומר) איך הם יכולים לחלק" . במשך שנים הייתי מבולבל על ידי השאלה מה יכול להיות תוספות שואלים כאן. עד שהבנתי שתוספות שינו מסלולים ושואלים על סוף המשנה שבו כתוב "כאשר שניהם נמצאים בספק שהם מחלקים." זאת היתה תובנה מרכזית. אז תוספות אומר שזה דררא דממומא כי היו שני עדים ששמעו את הסכם אך לא ראו כמה כסף חליף ידיים. לכן יש ספק לבית דין אפילו בלי טיעוניהם. אז סומכוס אומר שהם מחלקים ללא שבועה . אבל אז אני שואל במאמר מעל מה על החלק משנה שאומר כאשר המוכר הוא בטוח שהוא לוקח שבועה. משתנה היחיד שהשתנה הוא מה הוא הטיעון. אז אם סוף המשנה דררא דממומא, כך חייב להיות החלק הזה. אבל יש שם שבועה וסומכוס מחזיק בשיטה כשיש דררא דממומא אין שבועה והם מחלקים. אני עונה שיש שבועה כי הוא מודה בחלק. מודה במקצת.




After the recent events in Baltimore I think we can all agree that if Abraham Lincoln had learned this particular page of Gemara (Talmud) Baltimore would a lot better place. What he might have done was to stop the slave trade like England had done a long time before that. And there are strict laws about how a slave must be treated. But the result of freeing the slaves was disastrous.


a music file

17.5.15

Music for the glory of God

  

n67  [n67 in midi]  [n67 nwc]

i6  [i6 in midi format]  [i6 nwc]

l, n, and i files were written in Uman. Bar Yochai in NY. b files in Israel.

Mathematics was written in Uman in notebooks but put into orchestra form in NY.
\





Talmud Tractate Bava Metzia page 100.

The seller has sold a slave. But he has two slaves. The seller and buyer agree to cancel the deal. but does the seller give back 20 or 25? Which slave was sold? The big one or the small one? The משנה says the seller takes an oath that he sold the small one and gives back just 20. {The משנה we know is סומכוס for other reasons who holds we divide money in doubt. The חכמים say we leave money in the possession of he who has it until there is proof otherwise.} So it looks like we are leaving the money that is in doubt with the seller like the sages said--not like סומכוס.
But this is not my problem in this above note. I am puzzling over six words in תוספות: "But it is not דררא דממונא." What does תוספות want here? In another paragraph I explained this to mean תוספות want to leave the money with the seller without an oath. And that would seem to be like the רשב''ם that possession and certainty determine that the seller gets the whole five dollars with no oath. So תוספות seems to be saying that since this is not דררא דממונא there should be no oath. But that would be going against the idea that דררא דממונא has nothing to do with the oath but rather where the money goes to.
[מהרש''א דף ב  בבא מציעא.]

I  have been puzzling on and off about this תוספות for years. תוספות when he starts the  אי תימא is talking about a different part of the משנה than the beginning of תוספות. This one simple fact clears up the entire תוספות.
The Mishna first says when both the seller and the buyer are sure then the seller takes an oath that he sold the smaller slave. תוספות is bothered by this and says it is a case where no document has been written about the sale. But then תוספות asks his question that has been bothering me on and off for about 7 years. "But how can they divide? It is not דררא דממונא?"
Now I understand. תוספות is asking about the end of the משנה. There the case is the seller and buyer are both in doubt. And there the law is they divide. And תוספות asks on this how can they divide when it is not a case of דררא דממונא. and they answer it is a case of דררא דממונא because the sale occurred before witnesses that heard them decide the large slave for twenty five dollars and the small one for twenty and they did not see how much money changed hands. What תוספות is saying is that that means there is a doubt to the court of law even without their pleas and that make it דררא דממונא. Now תוספות is crystal clear. Yet we do need to ask how this fits in with the previous part of the משנה where there is an oath.
If סומכוס agrees there is an oath when the parties are sure then there is no problem. But there is an opinion he holds money is doubt is divided even when the pleas are certain. And the תלמוד answers on this it is a case where the oath is from the תורה. I have answered before that the oath here is from the תורה because it is a case of admission in part. The seller admits he owes twenty dollars. He just does not admit the remaining five dollars. But if this is the case then why is there no oath at the end of the משנה? Answer: because when the sellers says he does not know that is not considered admitting in part.

Now to make this תוספות make sense I had to go to מסכת בבא בארא to discover there an opinion that תוספות is depending on here. That is that סומכוס only says his law when there is דררא דממונא.
Because the תוספות is printed with a reference to בבא מציעא דף ב where it says something completely different at made this תוספות very confusing.


Appendix: In the Torah there are laws about slaves. The Bible is  not politically correct.
If America had known about this a long time ago the USA would have been saved from  lot of trouble. And if the USA would accept that slaves still remain slaves even after a government official declares them to be freed the USA could still be saved from   from trouble.
It is a general rule in life not to try to outsmart the Torah.











16.5.15

The Torah path

I love Torah.  When I got to yeshiva I felt like I was in Gan Eden.
I believe that the light of the Torah can change everything in one's life to good.


 I think the best way to approach Torah is to take the straightforward Lithuanian yeshiva approach 
[] Stay away from doctors. [They make people sick.]
[] Stay away from psychologists  and other charlatans and frauds. [They make people sick mentally.] 

[] Talk with God in nature. Thank him for the good in your life, and ask for the things you need. (If a forest is not available, then talk to God an hour per day in any situation. But not from a prayer book. It has to be your own words.)
[] Finish the Written Law in Hebrew.
[] Learn and finish the Oral Law. [i.e. the two Talmuds, Tosephta, Sifra, Sifi and the Midrash Raba.] 
[] Learn Musar. (That is, classical books of morality from the Middle Ages, plus the books of the disciples of Israel Salanter and the Gra.) If nothing else learn these two  books: (1) מדרגת האדם of the Altar of Narvardok about trust in God. (2) אור ישראל by Isaac Blasser a disciple of Israel Salanter about Musar. 
[] Serve in the IDF (Israel Defense Force). If you are not in Israel, then go there and serve in the IDF.
[]  There is an important piece of advice in the Guide ( Guide for the Perplexed of the Rambam )--to learn Physics [String Theory] and Metaphysics [i.e. a book by Aristotle].

This is in my opinion the Torah path. I think that if one does this that the yoke of having to make money will be lifted from ones shoulders. Like it says in Pirkei Avot "One who accepts on himself the yoke of Torah from heaven they remove the yoke of making money from him."

Appendix

1) I do think the Litvaks go a little drop too much in the religious direction. But my goal in this essay is to indicate what I think is the best approach. Not to deal with how far any particular groups falls from this straightforward approach. You can find fault in any of the groups that hold most strongly with anything I wrote above. I can't deal with that issue right now. Rather I am just saying what approach people should aim for.
2) To be able to learn string theory, you need a little bit of math. Mainly Algebra and Geometry.
And it takes time. In fact, I admit I have not spent as much time on this as I should have. But let us not make this about me. Mainly you need to get a book on Relativity and one on Field Theory. Also Allen Hachter's book Algebraic Topology. Say the words out-loud and fast and go on.
Also it is good to have an slow session in Math to take one particular subject and keep at it until you get it.