Translate

Powered By Blogger

28.6.18

The Hafetz Haim concerning before a blind person do not place a stumbling block

Can a person transgress לפני עור (before a blind person  do not place a stumbling block.) an infinite number of times? The Hafetz Haim brings down from the gemara in Bava Metzia that a borrower does transgress this because if he would not borrow then the lender would not have anyone to transgress not to take interest. The Hafetz Haim then applies this to slander. If one would not listen to it then the one who says it would have no one to talk to. But then the talker causes the listener to transgress לפני עור(before a blind person ...). So he is transgressing לפני לפני עור(before before a blind person ). Now the listener is causing the speaker to transgress לפני לפני עור (before before a blind person... ) so he transgresses לפני לפני לפני עור (before before before a blind person ...) .

So by speaking slander [לשון הרע] just one time one transgress לפני עור an infinite number of times! One for causing the person to hear lashon hara. And once for causing him to transgress before a blind person. And once for causing him to transgress causing the listener to transgress before before a blind person...

[I think I must have thought of this years ago. But just today I was borrowing the book Hafez Haim and thought of this again.]

__________________________________________________________________________________



Does a person transgress לפני עור  an infinite number of times by speaking לשון הרע once? The חפץ חיים brings down from the גמרא in בבא מציעא that a borrower does transgress this. The reason is this. If the borrower would not borrow, then the lender would not have anyone to transgress not to take interest. The חפץ חיים then applies this to slander. If one would not listen to it, then the speaker would have no one to talk to. But then the speaker causes the listener to transgress לפני עור. So he is transgressing לפני לפני עור. Now the listener is causing the speaker to transgress לפני לפני עור, so he transgresses לפני לפני לפני עור. So by speaking לשון הרע just one time, one transgress לפני עור an infinite number of times! One for causing the person to hear לשון הרע. And once for causing him to transgress לפני עור. And once for causing him to transgress causing the listener to transgress לפמי לפני עור...


האם אדם עובר על לפני עור מספר אינסופי פעמים על ידי דיבור אחד של לשון הרע? החפץ החיים מביא  מן הגמרא בבא מציעא  שהלווה עובר על זה. הסיבה היא זו. אם הלווה לא היה לווה, אז המלווה לא היה לאף אחד  לקחת ממנו ריבית. החפץ חיים אז מחיל זו על לשון הרע. אם אחד לא יקשיב לו, אז הדובר לא יהיה עם מי לדבר. אבל אז הדובר גורם למאזין להפר לפני העור.  עכשיו המאזין הגורם שהדובר עובר על לפני לפני עור, כך שהוא עובר לפני לפני לפני עור. אז על ידי דיבור לשון הרע רק פעם אחת, אחד עובר על לפני עור מספר אינסופי של פעמים!