Ula in the Gemara says that a tree within 16 yards of a neighbor's boundary is guilty of stealing because of the roots that go 16 yards. The Gemara tries to find where this comes from. If the Mishna about 10 saplings with a 50* 50 that leaves each tree with only 9 yards [200=pi*r^2 for each sapling]
So they try another mishna with 3 grown trees for the same 50*50, and that turns out to be close.
Later the Gemara says the area one tree takes up for purposes of acquisition is 4-16. [Buying three trees gets the land between them. Two trees not.]
Now some background. Let's say one person has worked on a field for three years but has no document and the previous owner did not object, then if the owner was near enough to be aware of the situation, we believe the fellow that worked the land and says it was sold to him.
Abyee says let's say a field has 30 trees according to the division of ten to 50* 50 and the fellow worked and ate from each set of ten, that is called a חזקה proof of ownership.
The question Tosphot asks is based on Abyee: What is the difference between acquisition and proof of acquisition. [Tosphot Bava Batra 36B]
I am not at all sure I understand Tosphot. If Abyee actually means 10 per 50*50 that is well within the limits of 4-16. So it must be he is asking on the three trees per 50*50.
בבא בתרא ל''ו ע''ב תוספות
עולא says is a person owns a tree that is within י''ו אמות of a neighbor's boundary is can not bring ביכורים from that tree because of the roots that go שש עשרה אמות. The גמרא tries to find where this comes from. If the משנה about עשר נטיעות saplings with a חמישים על חמישים that leaves each אילן with only תשעה אמות. So they try another משנה with שלשה grown trees for the same חמישים על חמישים, and that turns out to be close.
Later the גמרא says the area on אילן takes up is ארבה עד שש עשרה אמות. When one buy three trees, he receives the קרקע between them. Two trees not. Now some background. Let's say one person has worked on a field for three years but has no document and the previous owner did not object, then if the owner was near enough to be aware of the situation we we believe the fellow that worked the land and says it was sold to him. אביי says let's say a field has אילנות שלשים according to the division of ten to חמישים על חמישים and the fellow worked and ate from each set of ten, that is called a חזקה היינו proof of ownership. The question תוספות asks is based on אביי what is the difference between acquisition and proof of acquisition בין מכר וחזקה. I am not at all sure I understand תוספות. If he actually means עשרה אילנות per חמישים על חמישים that is well within the limits of ד-י''ו. So it must be he is asking on the three trees per חמישים על חמישים.
I wish I had an Avi Ezri to see what he has to say about this.
I have no doubt if I had been learning with David Bronson, he would have figured this out a long time ago. It must be something simple but I just can not seem to figure out what Tosphot means to ask.
If Abyee had said like the Gemara on page 16 that for saplings we go by 10 saplings for a 50*50 space and for grown trees we go by 3 for the 50*50 then everything in Tosphot would be clear. The trouble is that Abyee said "10 trees" not 10 saplings. I imagine Tosphot is thinking that Abyee meant 10 trees according to the division of עשר נטיעות לבית סאה ten saplings for a 50*50 space which gives three big trees the same space.
בבא בתרא ל''ו ע''ב תוספות. עולא אומר הוא עץ בבעלותו של אדם שהוא בתוך י''ו אמות של גבול של שכן אינו יכול להביא ביכורים מהעץ בגלל השורשים שהולכים שש עשרה אמות. הגמרא מנסה למצוא מאיפה זה נובע. אם משנת עשר נטיעות (שתילים) בשדה חמישים על חמישים זה משאיר לכל אילן עם רק תשע אמות. אז הם מנסים עוד משנה עם שלשת עצים הגדלים באותה חמישים על חמישים, וכי מיתברר שזה קרוב. מאוחר יותר הגמרא אומרת האזור שאילן תופס הוא ארבע עד שש עשרה אמות. כאשר אחד קונה שלושה עצים, הוא מקבל את הקרקע ביניהם. שני עצים לא. עכשיו קצת רקע. נניח אדם אחד עבד בשדה במשך שלוש שנים אך אין מסמכים והבעלים הקודמים לא התנגדו במשך השלש שנים, אז אם הבעלים היו קרובים מספיק כדי להיות מודע למצב שאנו מאמינים האדם שעבד את האדמה ואומר שזו נמכרה לו .אביי אומר תניח בשדה יש שלשים אילנות לפי חלוקה של עשרה בשדה חמישים על חמישים ואדם עבד ואכל מכל קבוצה של עשרה,(עשרה בכל שנה שלש שנים) כי זה נקרא הוכחה של בעלות (חזקה). תוספות שואל שאלה מבוססת על אביי מה הבדל בין רכישה והוכחת רכישה (בין מכר וחזקה). אני לא בטוח שאני מבין את התוספות. אם אביי כיוון עשרה אילנות לכל חמישים על חמישים, זה הוא גם בגבול ד-י''ו. אז זה חייב להיות הוא שואל על שלושה עצים לכל חמישים על חמישים. אבל זה כנראה לא מה שאמר אביי.
So they try another mishna with 3 grown trees for the same 50*50, and that turns out to be close.
Later the Gemara says the area one tree takes up for purposes of acquisition is 4-16. [Buying three trees gets the land between them. Two trees not.]
Now some background. Let's say one person has worked on a field for three years but has no document and the previous owner did not object, then if the owner was near enough to be aware of the situation, we believe the fellow that worked the land and says it was sold to him.
Abyee says let's say a field has 30 trees according to the division of ten to 50* 50 and the fellow worked and ate from each set of ten, that is called a חזקה proof of ownership.
The question Tosphot asks is based on Abyee: What is the difference between acquisition and proof of acquisition. [Tosphot Bava Batra 36B]
I am not at all sure I understand Tosphot. If Abyee actually means 10 per 50*50 that is well within the limits of 4-16. So it must be he is asking on the three trees per 50*50.
בבא בתרא ל''ו ע''ב תוספות
עולא says is a person owns a tree that is within י''ו אמות of a neighbor's boundary is can not bring ביכורים from that tree because of the roots that go שש עשרה אמות. The גמרא tries to find where this comes from. If the משנה about עשר נטיעות saplings with a חמישים על חמישים that leaves each אילן with only תשעה אמות. So they try another משנה with שלשה grown trees for the same חמישים על חמישים, and that turns out to be close.
Later the גמרא says the area on אילן takes up is ארבה עד שש עשרה אמות. When one buy three trees, he receives the קרקע between them. Two trees not. Now some background. Let's say one person has worked on a field for three years but has no document and the previous owner did not object, then if the owner was near enough to be aware of the situation we we believe the fellow that worked the land and says it was sold to him. אביי says let's say a field has אילנות שלשים according to the division of ten to חמישים על חמישים and the fellow worked and ate from each set of ten, that is called a חזקה היינו proof of ownership. The question תוספות asks is based on אביי what is the difference between acquisition and proof of acquisition בין מכר וחזקה. I am not at all sure I understand תוספות. If he actually means עשרה אילנות per חמישים על חמישים that is well within the limits of ד-י''ו. So it must be he is asking on the three trees per חמישים על חמישים.
I wish I had an Avi Ezri to see what he has to say about this.
I have no doubt if I had been learning with David Bronson, he would have figured this out a long time ago. It must be something simple but I just can not seem to figure out what Tosphot means to ask.
If Abyee had said like the Gemara on page 16 that for saplings we go by 10 saplings for a 50*50 space and for grown trees we go by 3 for the 50*50 then everything in Tosphot would be clear. The trouble is that Abyee said "10 trees" not 10 saplings. I imagine Tosphot is thinking that Abyee meant 10 trees according to the division of עשר נטיעות לבית סאה ten saplings for a 50*50 space which gives three big trees the same space.
בבא בתרא ל''ו ע''ב תוספות. עולא אומר הוא עץ בבעלותו של אדם שהוא בתוך י''ו אמות של גבול של שכן אינו יכול להביא ביכורים מהעץ בגלל השורשים שהולכים שש עשרה אמות. הגמרא מנסה למצוא מאיפה זה נובע. אם משנת עשר נטיעות (שתילים) בשדה חמישים על חמישים זה משאיר לכל אילן עם רק תשע אמות. אז הם מנסים עוד משנה עם שלשת עצים הגדלים באותה חמישים על חמישים, וכי מיתברר שזה קרוב. מאוחר יותר הגמרא אומרת האזור שאילן תופס הוא ארבע עד שש עשרה אמות. כאשר אחד קונה שלושה עצים, הוא מקבל את הקרקע ביניהם. שני עצים לא. עכשיו קצת רקע. נניח אדם אחד עבד בשדה במשך שלוש שנים אך אין מסמכים והבעלים הקודמים לא התנגדו במשך השלש שנים, אז אם הבעלים היו קרובים מספיק כדי להיות מודע למצב שאנו מאמינים האדם שעבד את האדמה ואומר שזו נמכרה לו .אביי אומר תניח בשדה יש שלשים אילנות לפי חלוקה של עשרה בשדה חמישים על חמישים ואדם עבד ואכל מכל קבוצה של עשרה,(עשרה בכל שנה שלש שנים) כי זה נקרא הוכחה של בעלות (חזקה). תוספות שואל שאלה מבוססת על אביי מה הבדל בין רכישה והוכחת רכישה (בין מכר וחזקה). אני לא בטוח שאני מבין את התוספות. אם אביי כיוון עשרה אילנות לכל חמישים על חמישים, זה הוא גם בגבול ד-י''ו. אז זה חייב להיות הוא שואל על שלושה עצים לכל חמישים על חמישים. אבל זה כנראה לא מה שאמר אביי.