Translate

Powered By Blogger

31.1.18

פ''ה in בבא בתרא

There seems to be a proof to carry in a כיס on the שבת is permitted.




This is because the גמרא in בבא בתאר says one who steals  a כיס on שבת and carries it out is obligated to pay back because the prohibition of שבת and theft happen at different times.
But if he drags it out, then he is not obligated. קם ליה בדרבא מיניה.
Now if the object in the כיס was considered different then that כיס itself then the two sins would be happening at different times. The object or money in the כיס would be considered to have been taken at one second in terms of laws of  שבת and the bag as far as acquisition would precede it.
So when the גמרא says the object in terms of acquisition goes with the bag then the same applies to שבת.
So when on שבת one is allowed to walk in a public domain with a pocket sewn into one's coat the object in the pocket is also considered to be in the pocket not in the public domain.
If you would hold a direct connection between acquisition and שבת, then in fact carrying in a כיס would not be allowed because a bag does not acquire in a public domain. But a כיס might very well be better than a bag. The case of the man that throws a divorce into the bag of his wife shows that a כיס that is connected with one's body is different that a bag one is holding.
The  משנה says she is divorced but the גמרא puts a few conditions like that the bag has to be connected with her. Incidentally the רשב''ם on page פ''ה in בבא בתרא does mention this question in terms of acquisition, whether the thing in the vessel is thought to be in the vessel or in the larger domain. Putting that together with what the sages say about throwing the divorce into the bag of the wife to me seems to indicate that a pocket in thought to be part of the person, not the domain. That is רב יהודה in the name of שמואל, and ריש לקיש.


The major point is the רשב''ם says the question of an object in a bag in terms of acquisition is if the object s thought to be in the bag or in the larger domain.

[This is important because a public domain does not seem to need 600,000.]


נראה שיש הוכחה שמותר לשאת בתוך כיס בשבת. הסיבה לכך היא הגמרא בבבא בתרא שאומרת שהגונב כיס בשבת מחויב להחזיר את הכסף משום איסור השבת והגניבה קורים בזמנים שונים. אבל אם הוא גורר אותו החוצה, ואז הוא אינו מחויב. קם ליה בדרבא מיניה. עכשיו אם אובייקט בכיס נחשב שונה מן הכיס עצמו אזי שני החטאים קורים בזמנים שונים.  הכסף בכיס יחשב גנוב שנייה אחת קודם מבחינת דיני שבת. אז כאשר הגמרא אומרת האובייקט במונחים של רכישה הולך עם הכיס אז כן הוא לגבי שבת. לכן, כאשר ביום שבת אחד מותר ללכת בתוך מרחב ציבורי עם כיס תפור לתוך המעיל כן האובייקט בכיס נחשב להיות בטל בכיס. אבל אם היית מחזיק חיבור ישיר בין רכישה לשבת, אז למעשה לשאת בתוך כיס לא יורשה בגלל כלי של לוקח אינו יכול לרכוש בתחום ציבורי. אבל כיס תפור בבגד יכול מאוד להיות טוב יותר מאשר שקית. המקרה של האיש שזורק גירושין לתוך השקית של אשתו מראה כי כיס מחובר עם הגוף של אישה הוא שונה משקית שהיא מחזיקה. המשנה אומרת שהיא גרושה, אבל הגמרא מכניסה כמה תנאים כמו שהתיק צריך להיות קשור אליה.