Translate

Powered By Blogger

21.8.17

רמב''ם ה' גניבה פרק א' הלכה י''ד. The רשב''ם holds  בפרק השואל the thief can pay back שווה כסף

The proof of רב שך that the רמב''ם hold by the רשב''ם is hard to understand.
His main point is the fact that the owner of the object can ask for the pieces back.
The point is that if the רמב''ם would be holding like רש''י and the רא''ש that the thief must pay back unbroken vessels or money, then paying back the broken pieces does not fit with that. But the way I see it neither does it fit with the רשב''ם. If he can pay back any שווה כסף Then what gives the owner the right to ask for those piece specifically?

Besides that to seems to me that the רמב''ם states the הלכה openly like רש''י and the רא''ש that the thief must pay back money. If he could also pay back שווה כסף I think the רמב''ם would have to state that.

רמב''ם ה' גניבה פרק א' הלכה י''ד. הרשב''ם מחזיק בפרק השואל שהגנב יכול להחזיר שווה כסף. ההוכחה של רב שך כי הרמב''ם מהחזיק כהרשב''ם קשה להבין. הנקודה העיקרית שלו היא העובדה כי הבעלים של האובייקט יכולים לבקש בחזרה את החלקים. הנקודה היא שאם הרמב''ם  מחזיק כמו רש''י והרא''ש כי הגנב חייב להחזיר כלי שלם או כסף, אז לשלם בחזרה את השברים לא מסתדר עם זה. אבל כמו שאני רואה את זה,  זה גם אינו מתאים עם הרשב''ם. אם הוא יכול להחזיר שווה כסף אז מה נותן לבעל הזכות לבקש אלה דווקא? חוץ מזה  נראה לי כי הרמב''ם קובע הלכה בגלוי כמו רש''י ואת רא''ש כי הגנב חייב להחזיר כסף [דמים] . אם הוא יכול גם להחזיר שווה כסף אני חושב שהרמב''ם יצטרך להצהיר על זה.