Translate

Powered By Blogger

17.4.21

 I was thinking about the question Rav Shach has on the Rambam in laws of Sheklim. And though i asked on it last week today it stated to make sense to me. So where do I start? Let me first say the point of Rav Shach. If we learn like the Rambam the mishna in bechorot 56 is coming to tell us there is choice. That would be the whole point of the idea that the brothers that divide and then rejoin are not obligated in the tithe of animals. That is that they remained obligated even while divided because of  "there is choice."  But then the simpler thing to do would have simply to say that brothers that divide are still obligated in maasar behema for sheep that were born while they were joined.

Before  it was hard for me to see why if they rejoin they should not be obligated any more if we hold "there is choice." Now I see the point of Rav Shach. In any case we know the brothers that rejoin are not obligated. But the whole point of the mishna was to say that only when they rejoin are they not obligated. So the mishna should have said they [brothers that divide] continue to be obligated until they rejoin. And we can see why if they rejoin they are not obligated  even if we hold there is choice. That is because the rejoining is stronger than there is choice. There is choice only says that when they divide that is not as if they are buyers because\ they were already in potential divided. But that does not go for a new rejoining because the whole point of the  verse that tells us that brothers or partners that joining are not obligated. that is the two verses tell us what comes into the partnership is not obligated. only animals what were born after there is already a partnership are obligated.

\\\

[The Raavad and Rashi learn that subject differently and to them these issues come out fine.]

)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

 I was thinking about the question רב שך has on the רמב''ם in laws of שקלים. And though I asked on it last week today it stated to make sense to me. So where do I start? Let me first say the point of  רב שך. If we learn like the רמב''ם the משנה וסוגיא in בכורות דף נ''ו is coming to tell us יש ברירה. That would be the whole point of the idea that the brothers that divide and then rejoin are not obligated in the tithe of animals. That is that they remained obligated even while divided because of  יש ברירה."  But then the simpler thing to do would have simply to say that brothers that divide are still obligated in מעשר בהמה for sheep that were born while they were joined. Before it was hard for me to see why if they rejoin they should not be פטורים if we hold יש ברירה." Now I see the point of  רב שך. In any case, we know the brothers that rejoin are פטורים. But the whole point of the משנה was to say that only when they rejoin are they not obligated. So the משנה should have said they [brothers מתחלקים] continue to be obligated until they rejoin. And we can see why if they rejoin they are not obligated  even if we hold יש ברירה. That is because the rejoining is stronger than יש ברירה. There is choice only says that when they divide that is not as if they are buyers because they were already in potential divided. But that does not go for a new rejoining because the whole point of the  verse that tells us that brothers or partners that joining are not obligated. That is the two verses tell us what comes into the partnership is not obligated. Only animals what were born after there is already a partnership are obligated. ועכשיו זו הצטרפות חדש

\\\

חשבתי על השאלה שיש לרב שך על הרמב''ם בהלכות שקלים. ואף על פי ששאלתי על כך עכשיו הצהיר לי להיות הגיוני. אז מאיפה אני מתחיל? תן לי קודם לומר את הנקודה של רב שך. אם נלמד כמו הרמב''ם המשנה וסוגיא בכורות דף נ''ו בא לומר לנו יש ברירה. זה יהיה כל העניין של הרעיון שהאחים שמתחלקים ואז מצטרפים שוב אינם חייבים במעשר של בהמות. כלומר, הם נותרו חייבים אפילו כשהם מפולגים בגלל יש ברירה. קשה היה לי להבין למה אם הם יצטרפו שוב הם לא צריכים להיות פטורים אם אנחנו מחזיקים יש ברירה. עכשיו אני רואה את הטעם של רב שך.אנו יודעים שהאחים שמצטרפים מחדש הם פטורים. אבל כל העניין של המשנה היה לומר שרק כשהם מצטרפים שוב הם לא חייבים. אז המשנה היה צריך לומר שהם [אחים מתחלקים] ממשיכים להיות חייבים עד שהם יצטרפו שוב. ואנחנו יכולים לראות מדוע אם הם יצטרפו שוב הם אינם מחויבים גם אם אנו מחזיקים יש ברירה. הסיבה לכך היא שהצטרפות חזקה יותר מ”יש ברירה”. יש ברירה רק אומר שכאשר הם מתחלקים זה לא כאילו הם קונים כי הם כבר היו מפוצלים בפוטנציאל. אבל זה לא הולך להצטרפות חדשה כי כל העניין של הפסוק שאומר לנו שאחים או שותפים שהצטרפו אינם חייבים. כלומר שני הפסוקים אומרים לנו חייבים רק בעלי חיים שנולדו לאחר שכבר קיימת שותפות. ועכשיו זו הצטרפות חדש