Ideas in Talmud
Ideas in Bava Metzia
I should admit that my previous ideas on Bava Metzia 104 I think were mistaken based on the fact I was going with the approach of the Maharshal and I think now that approach is impossible to defend.
But at any rate, we now have to figure out Tosphot and the Rif.
I already dealt with the Rif in a previous note. But the Rif could also say the Gemara in Bava Metzia is simply like R Yehoshua Ben Karcha and that is not the law. Or like I said before he could say the cases are different.
But what about Tosphot? To Tosphot the law is like Shmuel and the Gemara in Shavuot says that is only when he explained the pledge is against the whole loan. This does not look like the Gemara in BM. There here gets the whole pledge whether he said it is for the whole loan or not. The only difference is the amount the pledge went down in value. Changing to Rashi's version in BM would help except for the continuation of the Gemara that says "טעמא דכתב ליה."
Tosphot might say that Rabbi Yochanan meant to lender can get the pledge from the orphans but only according to the amount of the loan if it was not said openly that the pledge is for the whole loan. Or that he meant he gets it from the orphans until the loan is paid. But no matter what Tosphot would do with R Yochanan it would not be how the gemara understands R Yochanan. So it could be I will have to revert to the same answers I gave for the Rif. [The two places don't agree. Or maybe we could say the Gemara in Bava Metzia is just going according to R Yehoshu Ben Karcha. The reason I did not want to answer this is they ask from Rabbi Yochanan. But maybe that is not a problem. The Gemara might want to get R Yehoshua as close to the halacha as possible but that does not mean they think that he is the Halacha.]
The two places don't agree. Or maybe we could say the גמרא in בבא מציעא ק''ד ע''א is just going according to רבי יהושע בן קרחה. The reason I did not want to answer this is גמרא ask from רבי יוחנן. But maybe that is not a problem. The גמרא might want to get רבי יהושע בן קרחה as close to the הלכה as possible but that does not mean they think that he is the הלכה.
שני מקומות לא מסכימים. או שאולי נוכל לומר הגמרא בבבא מציעא ק''ד ע''א היא רק הולכת לפי רבי יהושע בן קרחה. הסיבה שאני לא רציתי לענות את זה מקודם היא שהגמרא שואלת מרבי יוחנן. אבל אולי זה לא בעיה. הגמרא ייתכן שהיא תרצה לקרב רבי יהושע בן קרחה להלכה ככל האפשר אבל זה לא אומר שהם חושבים שהוא כן לפי הלכה
_______________________________
________________________________________________
I already dealt with the רי''ף in a previous note. But the רי''ף could also say the גמרא in ב''מ is simply like רבי יהושע בן קרחה and that is not the law. Or like I said before he could say the cases are different.
But what about תוספות? To תוספות the law is like שמואל and the גמרא in שבועות says that is only when he explained the משכון is against the whole הלוואה. This does not look like the גמרא in ב''מ. There here gets the whole משכון whether he said it is for the whole הלוואה or not. The only difference is the amount the משכון went down in value. Changing to רש''י version in ב''מ would help except for the continuation of the גמרא that says "טעמא דכתב ליה."
תוספות might say that רבי יוחנן meant to lender can get the משכון from the orphans but only according to the monetary amount of the משכון if it was not said openly that the משכון is for the whole הלוואה. Or that he meant he gets it from the orphans until the הלוואה is paid. But no matter what תוספות would do with רבי יוחנן it would not be how the גמרא understands רבי יוחנן. So it could be I will have to revert to the same answers i gave for the רי''ף.
אני כבר עסקתי ברי''ף בהערה קודמת. אבל רי''ף יכול גם לומר הגמרא בב''מ היא פשוט כמו רבי יהושע בן קרחה וזה לא החוק. או כמו שאמרתי לפני כן שהן מדברות על מקרים שונים. אבל מה עם תוספות? לתוספות החוק היא כמו שמואל והגמרא בשבועות אומרת שרק כאשר הוא הסביר המשכון הוא נגד כל ההלוואה. זה לא נראה כמו הגמרא בב''מ. כאן בב''מ המלווה מקבל את כל המשכון בין אם הוא אמר שהוא עבור כל ההלוואה או לא. ההבדל היחיד הוא אם המשכון ירד בערך. ולענות לפי גרסת רש''י בשבועות לא יעזור בגלל המשך הגמרא בב''מ שאומרת "טעמא דכתב ליה." לתוספות אפשר לומר שרבי יוחנן התכוון שהמלווה יכול לקבל המשכון מהיתומים רק בהתאם לסכום כספי של החוב אם זה לא נאמר בגלוי שהמשכון הוא לכל ההלוואה. או שהוא התכוון שהוא מקבל אותו מהיתומים עד ההלוואה משולמת. אבל לא משנה איך שתוספות יפרשו רבי יוחנן, שזה לא יהיה איך שהגמרא מבינה רבי יוחנן. אז יכול להיות שאני אצטרך לחזור לאותן תשובות שנתתי לרי''ף ולומר שגם הן לתוספות
Ideas in Bava Metzia
I should admit that my previous ideas on Bava Metzia 104 I think were mistaken based on the fact I was going with the approach of the Maharshal and I think now that approach is impossible to defend.
But at any rate, we now have to figure out Tosphot and the Rif.
I already dealt with the Rif in a previous note. But the Rif could also say the Gemara in Bava Metzia is simply like R Yehoshua Ben Karcha and that is not the law. Or like I said before he could say the cases are different.
But what about Tosphot? To Tosphot the law is like Shmuel and the Gemara in Shavuot says that is only when he explained the pledge is against the whole loan. This does not look like the Gemara in BM. There here gets the whole pledge whether he said it is for the whole loan or not. The only difference is the amount the pledge went down in value. Changing to Rashi's version in BM would help except for the continuation of the Gemara that says "טעמא דכתב ליה."
Tosphot might say that Rabbi Yochanan meant to lender can get the pledge from the orphans but only according to the amount of the loan if it was not said openly that the pledge is for the whole loan. Or that he meant he gets it from the orphans until the loan is paid. But no matter what Tosphot would do with R Yochanan it would not be how the gemara understands R Yochanan. So it could be I will have to revert to the same answers I gave for the Rif. [The two places don't agree. Or maybe we could say the Gemara in Bava Metzia is just going according to R Yehoshu Ben Karcha. The reason I did not want to answer this is they ask from Rabbi Yochanan. But maybe that is not a problem. The Gemara might want to get R Yehoshua as close to the halacha as possible but that does not mean they think that he is the Halacha.]
The two places don't agree. Or maybe we could say the גמרא in בבא מציעא ק''ד ע''א is just going according to רבי יהושע בן קרחה. The reason I did not want to answer this is גמרא ask from רבי יוחנן. But maybe that is not a problem. The גמרא might want to get רבי יהושע בן קרחה as close to the הלכה as possible but that does not mean they think that he is the הלכה.
שני מקומות לא מסכימים. או שאולי נוכל לומר הגמרא בבבא מציעא ק''ד ע''א היא רק הולכת לפי רבי יהושע בן קרחה. הסיבה שאני לא רציתי לענות את זה מקודם היא שהגמרא שואלת מרבי יוחנן. אבל אולי זה לא בעיה. הגמרא ייתכן שהיא תרצה לקרב רבי יהושע בן קרחה להלכה ככל האפשר אבל זה לא אומר שהם חושבים שהוא כן לפי הלכה
_______________________________
________________________________________________
I already dealt with the רי''ף in a previous note. But the רי''ף could also say the גמרא in ב''מ is simply like רבי יהושע בן קרחה and that is not the law. Or like I said before he could say the cases are different.
But what about תוספות? To תוספות the law is like שמואל and the גמרא in שבועות says that is only when he explained the משכון is against the whole הלוואה. This does not look like the גמרא in ב''מ. There here gets the whole משכון whether he said it is for the whole הלוואה or not. The only difference is the amount the משכון went down in value. Changing to רש''י version in ב''מ would help except for the continuation of the גמרא that says "טעמא דכתב ליה."
תוספות might say that רבי יוחנן meant to lender can get the משכון from the orphans but only according to the monetary amount of the משכון if it was not said openly that the משכון is for the whole הלוואה. Or that he meant he gets it from the orphans until the הלוואה is paid. But no matter what תוספות would do with רבי יוחנן it would not be how the גמרא understands רבי יוחנן. So it could be I will have to revert to the same answers i gave for the רי''ף.
אני כבר עסקתי ברי''ף בהערה קודמת. אבל רי''ף יכול גם לומר הגמרא בב''מ היא פשוט כמו רבי יהושע בן קרחה וזה לא החוק. או כמו שאמרתי לפני כן שהן מדברות על מקרים שונים. אבל מה עם תוספות? לתוספות החוק היא כמו שמואל והגמרא בשבועות אומרת שרק כאשר הוא הסביר המשכון הוא נגד כל ההלוואה. זה לא נראה כמו הגמרא בב''מ. כאן בב''מ המלווה מקבל את כל המשכון בין אם הוא אמר שהוא עבור כל ההלוואה או לא. ההבדל היחיד הוא אם המשכון ירד בערך. ולענות לפי גרסת רש''י בשבועות לא יעזור בגלל המשך הגמרא בב''מ שאומרת "טעמא דכתב ליה." לתוספות אפשר לומר שרבי יוחנן התכוון שהמלווה יכול לקבל המשכון מהיתומים רק בהתאם לסכום כספי של החוב אם זה לא נאמר בגלוי שהמשכון הוא לכל ההלוואה. או שהוא התכוון שהוא מקבל אותו מהיתומים עד ההלוואה משולמת. אבל לא משנה איך שתוספות יפרשו רבי יוחנן, שזה לא יהיה איך שהגמרא מבינה רבי יוחנן. אז יכול להיות שאני אצטרך לחזור לאותן תשובות שנתתי לרי''ף ולומר שגם הן לתוספות