Translate

Powered By Blogger

6.2.24

beginning of the second chapter in Gitin

To Rav Chisda if a carrier of a doc of divorce says, "It was written before me, but only one witness signed before me" and there are two witnesses testifying that the other signature is valid -that the doc is not valid. Rava says the doc is valid and that is the law.  Rav Shach [laws of  divorce 7 law 13] suggests the reason of Rav Chisda is because he is holding like the sages (that disagree with R. Yehoshua ben Karcha) who hold testimony that was witnessed by two witnesses but they did not testify together is not valid. The law however is like Rava. It seems difficult to me to have an argument between Amoraim [Gemara sages] dependent on an argument between Tenaim [sages of the Mishna]. But Rava agrees that testimony that was witnessed by two witnesses but they did not testify together is not valid. but he holds you do not need in our case that the testimony should be together because they are only testifying for the validity of the get, not the act of divorce.

[That problem is why does Rav Chisda say if a carrier of a doc of divorce says it was written before me but only one witness signed before me and there are two witnesses testifying that the other signature is valid that the doc is not valid. Is not that by itself validation of the doc/"get" like it says in bava batra 165b ע''א בע''פ וע''א בכתב מצטרפים --that is the carrier himself saw the writing and another signed it.

The question here is there is a clear parallels from Bava Batra 165 to our situation. The answer of Rav Shach is a bit different of a situation of one witness in the morning and one in the evening.

And at any rate, it is odd that the stam Gemara in Bava Batra holds one witness verbally and the other in writing are joined together while both Rav Hisda and Rava in our Gemara in Gitin hold there is no establishing of the get with the testimony of the carrier and the witness on the get. Maybe this is a disagreement between sugiot?

 ________________________________________________________________________

To רב חיסדא if a carrier of a גט says it was written before me but only one witness signed before me and there are two witnesses testifying that the other signature is valid that the גט is not valid. רבא says the גט is valid and that is the law.  רב שך [הלכות גירושין ז' הלכה י''ג] suggests the reason of רב חיסדא is because he is holding like the sages (that disagree with  ר' יהושוע בן קרחא) who hold testimony that was witnessed by two witnesses but not together is not valid (עדות מיוחדת). The law however is like רבא. It seems difficult to me to have an argument between אמוראים dependent on an argument between תנאים.

But רבא agrees that testimony that was witnessed by two witnesses but they did not testify together is not valid. But he holds you do not need in our case that the testimony should be together because they are only testifying for the validity of the גט, not the act of divorce.  

[That problem is why does Rav Chisda say if a carrier of a doc of divorce says it was written before me but only one witness signed before me and there are two witnesses testifying that the other signature is valid that the doc is not valid. Is not that by itself validation of the doc/"get" like it says in בבא בתרא קס''ה עד אחד בעל פה ועד אחד בכתב מצטרפים that is the carrier himself saw the writing and another signed it.

The question here is there is a clear parallels from בבא בתרא קס''ה to our situation. The answer of רב שך is a bit different of a situation of one witness in the morning and one in the evening.

And at any rate, it is hard to understand why that the סתם גמרא in בבא בתרא holds one witness verbally and the other in writing are joined together while both רב חיסדא and רבא in our גמרא in גיטין hold there is no קיוםof the גט with the testimony of the carrier and the witness on the גט. Maybe this is a disagreement between סוגיות?


 


לרב חיסדא אם נושא גט אומר נכתב לפני אבל רק עד אחד חתם לפני ויש שני עדים המעידים שהחתימה השנייה תקפה שאין הגט תקף.(או כולו בקיום הגט או כולו בתקנת חכמים) רבא אומר שהגט תקף וזה הדין. רב שך מציע שהטעם של רב חיסדא הוא משום שהוא מחזיק כמו החכמים (החולקים על ר' יהושוע בן קרחא המחזיקים שעדות שהעידו עליה שני עדים אך לא ראו את העניין ביחד אינה תקפה (עדות מיוחדת). החוק לעומת זאת הוא כמו רבא. נראה לי שקשה לומר שוויכוח בין אמוראים תלוי בוויכוח בין תנאים

אבל רבא מסכים שאין תוקף לעדות שהעידו שני עדים אך לא העידו יחד. אבל הוא גורס אתה לא צריך בענייננו שהעדות תהיה ביחד כי הם רק מעידים על תוקף הגט, לא על מעשה הגירושין

 [הבעיה היא מדוע רב חיסדא אומר או כולו בקיום הגט או כל בתקנת חכמים. האם אין זה כשלעצמו אימות של הגט?כמו שכתוב בבבא בתרא קס''ה עד אחד בעל פה ועד אחד בכתב מצטרפים שזהו המוביל עצמו ראה את כתיבת הגט ואחר חתם עליו.]

השאלה כאן היא שיש הקבלה ברורה מבבא בתרא קס''ה למצב שלנו. תשובת רב שך היא קצת שונה שמביא ממצב של עד אחד בבוקר ואחד בערב

ומכל מקום קשה להבין מדוע שהגמרא בבבא בתרא מחזיק עד אחד בעל פה והשני בכתב מחוברים יחדיו ואילו רב חיסדא ורבא בגמרא שלנו בגיטין מחזיקים אין קיום של הגט עם עדות המוביל והעד על הגט. אולי זו מחלוקת בין סוגיות