Bava Batra page 18-b. The third Tosphot on the page מכלל דר. יוסי סבר וכו' Tosphot suggest that the first questioner on the page did not know that R. Jose holds על הניזק להרחיק את עצמו because if he had known this he never would have had a question. The question was that R Yose says one can put mustard next to bees because each hurts the other. The question was if Rava is right that הבא לסמוך אצל הגבול אינו סומך then how could the situation with R Yose arise at all? The answer would be that R Yose holds that על הניזק להרחיק את עצמו and that bees cause no damage to mustard and therefore the owner of the bees was allowed to put his bees next to the border. Rava never said a ניזק can not put something next to the border, only the מזיק.
But in this case, I have a question on the last Tosphot on the page where he brings Rabainu Chananel that says the way the Gemara reads is אלא אמר רבינא and from that he concludes that Rava has to have gone back on his entire assumption.
I think the reason for Rabainu Chananel is he wants to question to apply even if the mustard was first.
[It might be a good idea to mention the fact that each of these three Tosphot have a completely different idea about what this Gemara means. The First Tosphot is the Ri. The second is obviously different but maybe it is from one of the later authors of Tosphot. The last is Rabbainu Tam.
The fact that the first and second are different threw me off course for a while until I was ready to give up on what the second one was saying.]
בבא בתרא י''ח ע''ב. תוספות השלישית בדף "מכלל דר' יוסי סבר וכו',. תוספות אומר כי השואל הראשון בעמוד לא ידע שר' יוסי מחזיק שהניזק מרחיק את עצמו, כי אילו ידע זאת לא היתה לו שאלה. השאלה היתה שר 'יוסי אומר שאפשר לשים חרדל ליד דבורים, כי כל אחד מזיק השני. השאלה היתה אם רבא צודק כי הבא לסמוך אצל הגבול לא יכול איך המצב עם ר' יוסי בכלל להתעורר? התשובה היא שר' יוסי מחזיק כי על הניזק להרחיק את עצמו ודבורים לא גורמות נזק לחרדל ולכן בעל הדבורים הורשה להניח את דבוריו ליד הגבול. רבא מעולם לא אמר ניזק לא יכול לשים משהו ליד הגבול, רק את מזיק. אבל במקרה זה יש לי שאלה על תוספות האחרון בדף שבו הוא מביא רבינו חננאל שאומר את הנוסח של הגמרא הוא אלא אמר רבינא ומכאן הוא מסכם כי רבא חייב לחזור על כל ההנחה שלו. אבל גרסה זו באמת אומר כי התשובות של רבינא ורב פפא הן עצמאיות וזה בדיוק מה תוספות שלנו אומר. אבל תוספות שלנו אומר את זה בלי לגרום לרבא לחזור על מה שהוא אמר..
But in this case, I have a question on the last Tosphot on the page where he brings Rabainu Chananel that says the way the Gemara reads is אלא אמר רבינא and from that he concludes that Rava has to have gone back on his entire assumption.
I think the reason for Rabainu Chananel is he wants to question to apply even if the mustard was first.
[It might be a good idea to mention the fact that each of these three Tosphot have a completely different idea about what this Gemara means. The First Tosphot is the Ri. The second is obviously different but maybe it is from one of the later authors of Tosphot. The last is Rabbainu Tam.
The fact that the first and second are different threw me off course for a while until I was ready to give up on what the second one was saying.]
בבא בתרא י''ח ע''ב. תוספות השלישית בדף "מכלל דר' יוסי סבר וכו',. תוספות אומר כי השואל הראשון בעמוד לא ידע שר' יוסי מחזיק שהניזק מרחיק את עצמו, כי אילו ידע זאת לא היתה לו שאלה. השאלה היתה שר 'יוסי אומר שאפשר לשים חרדל ליד דבורים, כי כל אחד מזיק השני. השאלה היתה אם רבא צודק כי הבא לסמוך אצל הגבול לא יכול איך המצב עם ר' יוסי בכלל להתעורר? התשובה היא שר' יוסי מחזיק כי על הניזק להרחיק את עצמו ודבורים לא גורמות נזק לחרדל ולכן בעל הדבורים הורשה להניח את דבוריו ליד הגבול. רבא מעולם לא אמר ניזק לא יכול לשים משהו ליד הגבול, רק את מזיק. אבל במקרה זה יש לי שאלה על תוספות האחרון בדף שבו הוא מביא רבינו חננאל שאומר את הנוסח של הגמרא הוא אלא אמר רבינא ומכאן הוא מסכם כי רבא חייב לחזור על כל ההנחה שלו. אבל גרסה זו באמת אומר כי התשובות של רבינא ורב פפא הן עצמאיות וזה בדיוק מה תוספות שלנו אומר. אבל תוספות שלנו אומר את זה בלי לגרום לרבא לחזור על מה שהוא אמר..