אין לי גמרא כדי לבדוק את הכול, אבל עלתה על דעתי שאלה חשובה על בבא מציעא ושבועות מ''ד. אותה הגמרא נמצאת בבא מציעא פרק האומנים. זאת: מה רבי עקיב מחזיק? הגמרא מסכמת בשבועות שהטיעון של רבי אליעזר ורבי עקיבה תלוי בטענות של רבה ורב יוסף. אז מה אנחנו יודעים עד כה? הוא שרבי עקיבה מחזיק המלווה הוא שומר שכר על המשכון, ורבי אליעזר מחזיק שהוא שומר חינם.
אבל השאלה שלי היא זו. מה רבי עקיבה מחזיק? האם הוא מתכוון שהמלווה הוא שומר שכר ובכך פטור במקרה של שוד מזוין לחלוטין? והוא מקבל ההלוואה כולה שלו? ובמקרה של אבידה או גניבה, אז הוא מחויב, כלומר הוא מאבד את ההלוואה כולה? אבל זה לא יכול להיות צודק כי אז תהיה לגמרא דרך להרוויח שרבי עקיבה ושמואל מחזיקים באותה שיטה! והגמרא דחפה את זה בהתחלה! אלא אם כן אתה חושב שהגמרא שינתה את דעתה פה וחושבת שזה בסדר ששמואל ורבי עקיבה מסכימים. עכשיו בדרך כלל זה יהיה בלתי אפשרי, אבל במקרה שלנו זה יכול להיות, כי אנחנו יודעים שתוספות החליטו כמו שמואל. אז אפשר לומר לתוספות שלמעשה הגמרא שינתה את דעתה בלי לומר זאת! אז בסדר אולי ככה תוספות לומדים את הסוגיא. אבל מה לגבי הרי''ף והרמב''ם? אני מתכוון שאפשר להסתכל על הצד השני של הדברים. אולי הגמרא מחזיקה שרבי עקיבה מחזיק שהמלווה שומר שכר ובכך פטור במקרה של שוד מזוין, אבל עדיין מאבד את סכום המשכון? בסדר גמור. אז מה לגבי המקרה של גניבה או אובדן? ואז הוא מחויב ומאבד את ההלוואה כולה. זה בהחלט כמו שמואל. וזה בכלל לא טוב כי הרי''ף והרמב''ם לא מחליטים כמו שמואל. דרך אחת שאני חושב הגיונית כאן היא זו: רבי עקיבה מחזיק הוא שומר שכר ולכן הוא לא מאבד שום דבר במקרה של שוד מזוין. ובכל מקרה של שוד לא חמוש, אלא גניבה או אובדן, הוא מאבד רק את הסכום של שעבוד המשכון. זה יהיה נהדר אם זה היה נכון. כי אז לא יהיה בכל מקרה בו רבי עקיבה ושמואל מסכימים. ואנחנו בהחלט צריכים את זה על פי תחילת הגמרא וגם העובדה היא שהרמב''ם והרי''ף לא מחליטים כמו שמואל. מה אנחנו יכולים למצוא כאן הוא שתי דרכים שונות של למידת גמרא זו. אחת כמו תוספות והשני כמו הרי''ף והרמב''ם
The truth be told I think there is a lot more to think about here but this is just a little bit of what I was thinking while out walking. The things to check if God grants to me a Gemara is to see if perhaps this way of learning is reflected in Tosphot. Also to see how this fits in teh end of the Gemara where the Gemra further modifies its conclusion with a difference of whether he needs the pledge or not. Would this change anything here?
_______________________________________________________________________________
It also occurred to me that there seems to be a question on the Rif. He does say the lender is a paid guard and also that then it is a case of armed robbery that he loses the mount of the pledge. We can conclude that in the case of theft or loss he would be obligated more that just the amount of the pledge but rather the whole loan. And on this there is the question that if so then the Gemara would have a way of making Rabbi Akiva and Shmuel coincide in the case of theft or loss. And this contradicts the previous Gemara/
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
It also occurred to me that there seems to be a question on the רי''ף. He does say the lender is a שומר שכר and also that then it is a case of armed robbery that he loses the mount of the משכון. We can conclude that in the case of theft or loss he would be obligated more that just the amount of the pledge but rather the whole loan. And on this there is the question that if so then the גמרא would have a way of making רבי עקיבה and שמואל coincide in the case of theft or loss. And this contradicts the previous גמרא
אבל השאלה שלי היא זו. מה רבי עקיבה מחזיק? האם הוא מתכוון שהמלווה הוא שומר שכר ובכך פטור במקרה של שוד מזוין לחלוטין? והוא מקבל ההלוואה כולה שלו? ובמקרה של אבידה או גניבה, אז הוא מחויב, כלומר הוא מאבד את ההלוואה כולה? אבל זה לא יכול להיות צודק כי אז תהיה לגמרא דרך להרוויח שרבי עקיבה ושמואל מחזיקים באותה שיטה! והגמרא דחפה את זה בהתחלה! אלא אם כן אתה חושב שהגמרא שינתה את דעתה פה וחושבת שזה בסדר ששמואל ורבי עקיבה מסכימים. עכשיו בדרך כלל זה יהיה בלתי אפשרי, אבל במקרה שלנו זה יכול להיות, כי אנחנו יודעים שתוספות החליטו כמו שמואל. אז אפשר לומר לתוספות שלמעשה הגמרא שינתה את דעתה בלי לומר זאת! אז בסדר אולי ככה תוספות לומדים את הסוגיא. אבל מה לגבי הרי''ף והרמב''ם? אני מתכוון שאפשר להסתכל על הצד השני של הדברים. אולי הגמרא מחזיקה שרבי עקיבה מחזיק שהמלווה שומר שכר ובכך פטור במקרה של שוד מזוין, אבל עדיין מאבד את סכום המשכון? בסדר גמור. אז מה לגבי המקרה של גניבה או אובדן? ואז הוא מחויב ומאבד את ההלוואה כולה. זה בהחלט כמו שמואל. וזה בכלל לא טוב כי הרי''ף והרמב''ם לא מחליטים כמו שמואל. דרך אחת שאני חושב הגיונית כאן היא זו: רבי עקיבה מחזיק הוא שומר שכר ולכן הוא לא מאבד שום דבר במקרה של שוד מזוין. ובכל מקרה של שוד לא חמוש, אלא גניבה או אובדן, הוא מאבד רק את הסכום של שעבוד המשכון. זה יהיה נהדר אם זה היה נכון. כי אז לא יהיה בכל מקרה בו רבי עקיבה ושמואל מסכימים. ואנחנו בהחלט צריכים את זה על פי תחילת הגמרא וגם העובדה היא שהרמב''ם והרי''ף לא מחליטים כמו שמואל. מה אנחנו יכולים למצוא כאן הוא שתי דרכים שונות של למידת גמרא זו. אחת כמו תוספות והשני כמו הרי''ף והרמב''ם
The truth be told I think there is a lot more to think about here but this is just a little bit of what I was thinking while out walking. The things to check if God grants to me a Gemara is to see if perhaps this way of learning is reflected in Tosphot. Also to see how this fits in teh end of the Gemara where the Gemra further modifies its conclusion with a difference of whether he needs the pledge or not. Would this change anything here?
_______________________________________________________________________________
It also occurred to me that there seems to be a question on the Rif. He does say the lender is a paid guard and also that then it is a case of armed robbery that he loses the mount of the pledge. We can conclude that in the case of theft or loss he would be obligated more that just the amount of the pledge but rather the whole loan. And on this there is the question that if so then the Gemara would have a way of making Rabbi Akiva and Shmuel coincide in the case of theft or loss. And this contradicts the previous Gemara/
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
It also occurred to me that there seems to be a question on the רי''ף. He does say the lender is a שומר שכר and also that then it is a case of armed robbery that he loses the mount of the משכון. We can conclude that in the case of theft or loss he would be obligated more that just the amount of the pledge but rather the whole loan. And on this there is the question that if so then the גמרא would have a way of making רבי עקיבה and שמואל coincide in the case of theft or loss. And this contradicts the previous גמרא