Translate

Powered By Blogger

19.6.25

Bava Kama 111 A'B I want to explain what I think the Tosfot intends in Bava Kama 111. But first, let me bring the Mishnah and the Gemara. The Mishna says that if a thief gives what he stole to his children, they are not responsible, only the thief is responsible. Rav Chisda said that if someone stole and the owner did not give up and someone else takes the object and eats it, the owner can collect from each of them because the object was still in the owner's possession. The Gemara asks about this from the Mishna, which says that he can collect only from the thief, not from the children. Rav Chisda answers that the Mishna is talking about a case in which the owner gave up. The Tosfot holds that abandonment after a change of ownership does not confer ownership, and according to this assumption they are correct that Rav Chisda ruled and granted that if there is despair, one can only collect from the thief, not from the other. It does not matter whether the despair preceded the change of ownership or not. Even if there was a no change of ownership and the object was still in the owner's possession, it is still the same as the law of “his and not in his control”, which he cannot dedicate because he lacks ownership. Therefore, the owner can only collect from the thief. If it was owned totally by the owner, then the owner can collect from the robber or the second one that ate it
בבא קמא קי''א ע''ב אני רוצה להסביר מה לדעתי כוונת התוספות בבא קמא קי''א ע''ב. אבל ראשית, הרשו לי להביא את המשנה והגמרא. המשנה אומרת שאם גזלן נותן את מה שגזל לילדיו, הם אינם אחראים, רק הגזלן אחראי. רב חיסדא אמר שאם מישהו גזל והבעלים לא ויתר ומישהו אחר לוקח את החפץ ואוכל אותו, הבעלים יכול לגבות מכל אחד מהם מכיוון שהחפץ עדיין היה ברשות הבעלים. הגמרא שואלת על כך מהמשנה שאומרת שהוא יכול לגבות רק מהגזלן, לא מהילדים. רב חיסדא עונה שהמשנה מדברת על מקרה שבו היה ייאוש. תוספות אוחז שיאוש אחר שנוי רשות אינו מקנה ולפי ההנחה הזאת הם מדייקים שרב חסדה קפסק ותני שאם יש יאוש אפשר לגבות רק מן הגזלן לא מן השני. לא משנה אם היאוש היה קודם שינוי רשות או לא. היינו אפילו כשיאוש היה אחר שינוי רשות ועדיין החפץ בבעלותו של הבעלים, אף על פי כן זה כמו הדין של שלו ואינו ברשותו שאינו יכול להקדיש משום שחסר בבעלות. ולכן הבעלים יכול לגבות רק מן הגזלן
When Abraham was born and raised the area between the river was controlled by the Kasdim, but by the time that Abraham sent Eliezer, hi slave, to find a wife for Isaac, it was ruled by Aram. Aram is a totally different empire than the Kasdim. A we know this from the name of the area that Eliezer arrived at, Aram Naharaim, (that is the area ruled by Aram between the two rivers). now here it is proper to mention that later when Isaac and Rebeka sent Yaakov to find a wife they sent him to Charan, not Mesopotamia. that means that they had heard already the Laban the son of Nachor had already moved away from Mesopotamia to some midpoint between Mesopotamia and the land of Canaan, i.e., Charan ----------------------------------------------When אברהם was born and raised the area between the river was controlled by the כשדיים , but by the time that אברהם sent אליעזר, hi slave, to find a wife for יצחק, it was ruled by ארם. NOW ארם is a totally different empire than the כשדיים. A we know this from the name of the area that אליעזר arrived at, ארם נהריים, (that is the area ruled by Aram between the two rivers). now here it is proper to mention that later when יצחק and רבקה sent יעקב to find a wife they sent him to חרן, not Mesopotamia. that means that they had heard already the לבן the son of נחור had already moved away from Mesopotamia to some midpoint between Mesopotamia and the land of כנען, i.e., חרן

17.6.25

כאשר אברהם שלח את אליעזר (עבדו) למצוא כלה ליצחק (בנו), הוא אמר לו ללכת אל "ארץ מולדתי", ולמעשה שם הגיע אליעזר לעיר נחור, אחיו של אברהם (באזור ארם נהריים), כלומר האזור שהיה פעם בבל. אך כאשר יעקב הלך למצוא כלה ממשפחת אברהם, הוא הגיע לחרן, העיר שאליה הגיע תרח (אביו של אברהם) כשעזב את האזור שבין שני הנהרות באמצע הדרך לארץ כנען. זה אולי נראה מבלבל עד שתשימו לב שנחור (אחיו של אברהם) לא הגיע עם תרח, אברהם ולוט. במקום זאת, נחור נשאר מאחור, ושם התגורר בתואל בעיר נחור, ושם גדלה רבקה. אבל שאר משפחת תרח הגיעה עם תרח לנקודת אמצע בין בבל לארץ כנען ושם התגוררה בעיר בשם חרן, ושם התגורר אבי לאה ורחל, ושם הגיע יעקב ונישא להם
When Abraham sent Eliezer (his slave) to find a bride for Isaac (his son), he told him to go to the “land of my birth,” and in fact that is where Eliezer came to the city of Nachor, the brother of Abraham (in the area of Aram Naharaim, the Aram between the rivers), i.e. the area that was once Babylonia. But when Jacob went to find a bride from the family of Abraham, he came to Charan, the city that Terach (the father of Abraham) came to when he left the area between the two rivers on half way to the land of Canaan}. This might seem confusing until you notice that Nachor, (the brother of Abraham) did not come with Terach, Abraham and Lot. Nachor stayed back, and that is where Betuel lived--in the city of Nachor, and that is where Rebeka grew up. But the rest of the family of Terach came with Terach to some halfway point between Babylonia and the land of Canaan and there lived in a city called Charan, and that is where the father of Leah and Rachel lived, and that is where Jacob came to and married them. -----------------------------------------When אברהם sent אליעזר (his slave) to find a bride for יצחק (his son), he told him to go to the “land of my birth,” and in fact that is where אליעזר came to the city of נחור, the brother of אברהם (in the area of ארם נהריים, the Aram between the rivers), i.e. the area that was once Babylonia. But when יעקב went to find a bride from the family of אברהם, he came to Charan, the city that תרח (the father of אברהם) came to when he left the area between the two rivers on half way to the land of כנען}. This might seem confusing until you notice that נחור, (the brother of אברהם) did not come with תרח, אברהם and לוט. Rather, נחור stayed back, and that is where בתואל lived in the city of נחור, and that is where Rebeka grew up. But the rest of the family of תר came with Terach to some halfway point between Babylonia and the land of כנען and there lived in a city called חרן, and that is where the father of לאה and רחל lived, and that is where Jacob came to and married them.

8.6.25

כשהגר [אמא של ישמאל] ברחה משרה, אני חושב שהיא הגיעה לסביבת נתיבות כי היא מצאה מעיין וקראה לו, "באר לחי ראי", וזה היה בין קדש לברד, (והתרגום אונקלס אומר שהעיירות האלה נקראו רקם וחגר). מאוחר יותר כשאברהם הלך לארץ הפלשתים הוא גם היה בין קדש לשור אשר אונקלס מתרגם גם למשמעות בין רקם לחגר.[ אז זה אותו מקום] ומשם אברהם הלך לעיר הבירה של הפלשתים שהייתה גרר באותה תקופה. [זה היה נתיבות של היום. אך באותו זמן שהגר ברח, אברהם היה בחברון. לפני שהגר ברח היא הייתה צריכה להכין ציוד, ובנוסף היא בטח ציינה את המקומות שבהם היו נחלים או מעיינות, כי היא לא יכלה להגיע מחברון למה שהוא היום האזור סביב נתיבות ברגל בשמש החמה בלי להיות מוכנה היטב. [תנסו את זה ותבינו למה אני מתכוון.] כמו כן, אני רוצה לציין שאותו אזור הוא המקום שבו יצחק פגש את רבקה ושם הוא התגורר זמן מה לאחר שחזר מהעקידה. [כאשר אברהם ויצחק חזרו מהעקידה, הם היו בבאר שבע. אך מאוחר יותר יצחק התגורר באותו מקום שבו הגר מצא את "באר לחי ראי". זה היה ליד או בארץ הפלשתים. ואז יצחק הלך לגרר כמו אביו ואחר כך חזר לבאר שבע לאחר שהתקשה עם הפלישתים כפי שקרה עם אברהם