Translate

Powered By Blogger

14.6.15

This might seem ridiculous to some people but I think the Rambam had a different version of the גמרא in בבא קמא יט עמוד ב'.
The גר''א also wrote that this רמב''ם is אינו מובן . So we have to assume that there is no way to get the רמב''ם to correspond with the נוסח that we have. I thought for a while that I was able to find some way to answer this question but I realize now that effort was futile.
 So what I think is that the נוסח of the רמב''ם went like this.
The גמרא itself started out with a question איש בור ולא שור בור. So how can the משנה say the owner of the תרנגול is liable? On that question רב הונא came to say  הכא במאי עסקינן היכא שקשרו אדם. Here we are dealing with the case that a person tied it. [That is when some person tied it is is no longer considered as if the chicken is doing the damage on its own. כשקשרו אדם יש כח אדם מעורב בו]. So when one tied it the owner is liable חצי נזק. When no one tied it he is פטור
And then the גמרא asks but why should the owner of the חוט not pay? After all it is his string that did the damage. And the גמרא then answers here we are dealing with a string that has no owner.

So when the string has an owner the Rambam concluded that he alone pays the 1/2 damages




זה אולי נראה מגוחך לאנשים מסוימים, אבל אני חושב שהייתה לרמב"ם גרסה שונה של הגמרא בבבא קמא יט עמוד ב
גר''א גם כתב כי רמב''ם זה אינו מובן. אז יש לנו להניח כי אין דרך להשיג רמב''ם להתכתב עם נוסח שיש לנו.

 אז מה שאני חושב הוא שהנוסח של רמב''ם הלך ככה
הגמרא עצמה התחילה עם שאלת "איש בור ולא שור בור." אז איך המשנה יכולה  לומר שהבעלים של התרנגול אחראים? על שאלה הזאת רב הונא בא לומר הכא במאי עסקינן היכא שקשרו אדם. במקרה שאדם קשר אותו אנו עוסקים. כלומר, כאשר אדם כלשהו קשר אותו זה כבר לא נחשב כאילו העוף עושה הנזק בכוחות עצמו. כשקשר אדם יש כוח אדם מעורב בו. לכן, כאשר אחד קשר אותו בעל התרנגול חייב חצי ניזק. כאשר אף אחד לא קשר אותו הוא פטור.
ואז הגמרא שואלת אבל למה  הבעלים של החוט לא משלםים? אחרי כל זה הוא החוט שעשה את הנזק שלו. והגמרא אז עונה כאן עם חוט שאין בעל אנו עוסקים


Here is my whole little essay on this topic
) ב''ק יט: הקדמה. המשנה דנה  במצב זה: יש תרנגול עם חוט קשור לרגלו, ונסתבך דלי בחוט ונשבר, חייבים חצי נזק. רב הונא אמר במה דברים אמורים, כשנקשר החוט מאליו. אבל אם קשרו אדם חייבים נזק שלם. הגמרא שואלת מי משלם את החצי נזק? בעל החוט? אבל אם הוא כיסה אותו הוא אינו אשם  ופטור.(למה לא יהיה חייב בגלל ניזקי בור-דומה לזה שכרה בור וכיסהו שחייב אם נתגלה על ידי אחר? ואין לומר בגלל איש בור ולא שור בור משום שכאן הוא חייב אם לא כיסהו) אם לא כיסהו, חייב נזק שלם. אלא בעל התרנגל. אבל איך הוא יכול להיות חייב? והלא הפסוק אומר "איש בור", ולא "שור בור". ופה התרנגל הוא שסחב את החוט. אלא המשנה מדברת במצב שהעוף היה פורח באוויר, שזה מצב של חצי נזק צרורות, ורב הונא דיבר בדיון אחר שלא קשור למשנה, מצב שאין לחוט בעלים. ואז אם נתקשר החוט מאליו פטור ואם קשרו אדם חייב.
הרמב''ם אומר במצב שיש תרנגול שיש חוט קשור ברגלו ונסתבך דלי, ונשבר שאם יש בעלים לחוט הם משלמים חצי נזק. וזה אם קשרו אדם. אבל אם נתקשר מאליו, גם הם פטורים וגם בעל התרנגל. אם אין לחוט בעלים, בעל התרנגל משלם חצי נזק אם קשרו אדם, ופטור אם נתקשר מאליו.
 אני חושב שהייתה לרמב"ם גרסה שונה של הגמרא בבבא קמא יט עמוד ב
גר''א גם כתב כי רמב''ם זה אינו מובן. אז יש לנו להניח כי אין דרך להשיג רמב''ם להתכתב עם נוסח שיש לנו.

 אז מה שאני חושב הוא שהנוסח של רמב''ם הלך ככה
הגמרא עצמה התחילה עם שאלת "איש בור ולא שור בור." אז איך המשנה יכולה  לומר שהבעלים של התרנגול אחראים? על שאלה הזאת רב הונא בא לומר הכא במאי עסקינן היכא שקשרו אדם. במקרה שאדם קשר אותו אנו עוסקים. כלומר, כאשר אדם כלשהו קשר אותו זה כבר לא נחשב כאילו העוף עושה הנזק בכוחות עצמו. כשקשר אדם יש כוח אדם מעורב בו. לכן, כאשר אחד קשר אותו בעל התרנגול חייב חצי ניזק. כאשר אף אחד לא קשר אותו הוא פטור.
ואז הגמרא שואלת אבל למה  הבעלים של החוט לא משלםים? אחרי כל זה הוא החוט שעשה את הנזק שלו. והגמרא אז עונה כאן עם חוט שאין בעל אנו עוסקים.לכן הרמב''ם פסק כשיש לחוט בעלים הם משלמים חצי נזק.




. אבל עדיין צריכים להבין: למה בעל התרנגול ובעל הדלי לא משלמים נזק שלם ביחד כמו בדיון של רבי נתן בבבא קמא נג.? ויש לומר  שמצב של חוט ותרנגל שונה משור שדחף לבור. שור שדחף לבור שניהם אחראים, כן צריך לומר בדעת הרמב''ם. אבל במצב של תרנגול וחוט צריך לומר לדעת הרמב''ם שרק בעל החוט אחראי. [וכן באמת הגמרא מסיקה בדעת רבי נתן. או ששניהם אחראים כל אחד חצי נזק או כל אחד אחראי לכל הנזק. אם לא אומרים את זה לדעת הרמב''ם, אין חילוק בין זה  והדין של רבי נתן שהרמב''ם פסק כמותו.



  )בבא קמא יט ע''ב  המשנה אומרת יש  תרנגולת שיש חוט מצורף למרגלותיו ועל החוט יש דלי שנפץ למשהו ונשבר או שהיא מתנפנפת וקופצת ושברה כלים. החובה הוא חצי נזק. רב הונא אמר כי הדין הזה הוא אם החוט הסתבך בעצמו, אבל אם מישהו קשרו, זו החובה היא נזקים מלאים. הגמרא שואלת מי משלם? זה לא יכול להיות הבעלים של החוט כי אם הוא כיסה אותה הוא אינו אחראי בכלל. אם הוא לא כיסה אותו הוא עבריין וחייב מלוא נזקים שעלולים לבוא. זה לא יכול להיות הבעלים של העוף כי הפסוק אומר "כי יכרה איש בור" הוא שאחראי. "איש בור" ולא שור בור. כאשר אדם חופר בור או כשהוא עושה  תקלה בתחום ציבורי שיכול לגרום לנזק אז הפסוק אומר אדם העושה תקלה חייב, לא כאשר בעלי חיים עושים תקלה. דוגמא תהיה אם אדם שם שרשרת עם מסמרים בולטים על כביש שמפצצת הצמיגים של כל רכב שעובר עליו. הוא יהיה אחראי. אבל אם פרה הייתה ליד הכביש ויש לה רגל שהסתבכה בשרשרת כגון אותו דבר הבעלים של פרה לא יהיו אחראים. אבל הבעלים של השרשרת יהיו אחראים מלוא נזקים שעלולים לבוא.  אז הגמרא מסכמת משנה בטח מדברת על מקרה שבו ציפור עפה, ורב הונא היה מדבר על מקרה של חוט של הפקר שזה שונה. ובמקרה שהוא אמר שאם זה הסתבך בעצמו, אין אחריות. ואם מישהו קשרו,  אז הוא חייב נזקים מלאים
השאלה א, שאלת הגמרא על רב הונא חלה על המשנה גם בלי רב הונא.
השאלה ב, התשובה של הגמרא על רב הונא יכולה לשמש כדי להראות רב הונא היה מדבר על המשנה. להיפך של מה הגמרא אומרת
שאלת ג,  השאלה על רב הונא היא שאלה תקיפה.  אז התשובה של הגמרא לא עושה כלום כדי לענות עליה. נראית את אותן השאלות להישאר. אם היא עפה, והבעלים כיסו את החוט, עדיין לא עשו שום דבר שעלול לגרום נזק, ואם בעל של החוט השאיר אותו חשוף שאז הוא פושע ועבריין וצריך להיות חייב מלוא נזקים שעלולים לבוא. מצד השני, אני מבין שלמעשה הטיסה שלה יכולה להפוך את הבעלים של החוט עלולים רק חצי נזק. אז זה מסביר משנה כי מחצית הנזקים הם כאשר הוא עף והוא הבעלים של החוט שעלולה. ולפחות זה גר''א ורא''ש ההסבר
שאלת ד איפה הבחור שקשר את חוט על העוף?

אלו הן כמה מהשאלות רבות שכאן רמב''ם וגר''א ורא''ש והתוספות באים לענות.





And I think we can all agree that even if the Rambam had had the version that we have he might has seen the problems I mentioned and decided that the authentic version of the Gemara had gotten lost and so based on the basic elements in front of him he might have put it together in this way.

I think we can all agree that without the version that I wrote there is no way on earth that the fact of the bird flying is going to make the owner pay when if it was walking normally he would be not liable. The Rambam must have seen this along with many other questions and decided on the version that I wrote in which all the points are resolved.





Music written for the glory of God



n35

n36  n33
The idea of the excommunication of the Gra would not be so interesting if it was not for that the fact that he did sign it. If it was only a question of whether one should put an excommunication on someone then there would be little of interest about the subject.
For we know that there is a law that as soon as you see something doing an איסור a prohibition the you put them into חרם. That is the straightforward law in the Shulchan Aruch straight from the gemara itself.  But we don't do this nowadays for obvious reasons.
But the question about the חרם of the Gra is different because it in fact was done. And it still has validity.
  It means that one that is interested in let's say for example praying with a minyan can't do that mitzvah with a group under the ban because the people under that ban can't be counted as part of a minyan.
  It means that one that wants to lean Torah can't do so with members of that group because they are not allowed to learn Torah nor teach it. So it has a great deal of relevance today, even for people that do almost no mitzvot. Because the idea of the ban is that any mitzvot done in connection with that group have no validity. Any connection at all with that group will lead to punishment in this world and the next in spite of their own delusions of grandeur.
The most interesting thing about  the חרם is that it has a דין of a neder. That is at least how the Mishnah LaMelech understands it. That is juts like when a person says This bread is forbidden to me like a sacrifice the bread becomes forbidden of him to eat so is the case with a חרם. Ignoring the prohibition does not make it go away. Even if one thinks that it should not have been made it still remains in force.







13.6.15

Music link for the glory of God

Authentic Torah

There are people that are willing to sell to you a knockoff of an Armani or Calvin Klein. They are hoping you don't know the difference. And they are people that will buy a knockoff hoping that other won't be able to tell the difference between the real thing and the knockoff.

People that are willing to buy and sell knockoffs are not people of quality character.

The same applies to Torah.

Almost everything being advertised as Torah is not authentic. The actual books of Torah are very limited. The written Torah we know is the Old Testament. The Oral Torah we also have a good historical idea where it came from. We have no questions about the historical circumstances of the writing of the Babylonian Talmud, The Jerusalem Talmud, the halachic Midrash and the Aggadic Midrash.  Some people may not care for the later. Ok. Some people don't want Armani or Calvin Klein either.  But if you don't want to wear the real thing, then at least don't wear a fake. Don't learn and don't support fake Torah

12.6.15

Music link for the glory of the God of Israel

Liberals have often not spent time learning Torah. Many have good intentions, but have not absorbed a Torah framework.
The Torah  has laws that are related to how to run a society. And it has laws that deal with personal morality. The parts of the Torah which deal with how to run a society are overwhelmingly conservative and correspond exactly with the USA Republican conservatives. Family values, personal responsibility, limited government. Civil damages are when actual damage has been caused. Not imaginary slights to one's feelings. See Bava Kama in detail.









  • Limited government?
    Tell foreigners you come in peace. If they respond peacefully and welcome you, enslave them. If they don't, kill all the males, enslave the women and children, take everything valuable for yourself, and feast on it as God's gift to you.
    Deut 20:11
    • Avatar



      Limited government as meaning government subject to Torah. I mean inside of Israel the government of kings did not have authority beyond what the Torah gives them explicitly. As for war on nations that are idolaters, you are right that the Torah is harsh. On nations that are not idolaters however, one is not allowed to make war. But the harshness of the Torah towards idolators is not limited to foreign nations. It is a law that the Torah imposes on Jews also. No one is exempt. So if you take offense the fact that the Torah does not like idolaters, well, stand in line and take a number.



      • Avatar



        Personal responsibility?
        Engage in money-lending and usury so Jews can control the world.
        Deut 28:13



          • Avatar



            Usury was the only profession open to Jews in the Middle Ages. We were not allowed to own land. And as far as I know this money lending activity fulfilled an important function during the Middle Ages. When Kings and princess needed money where else could they go to? The peasants? Other kings? The church forbid one Christian from loaning money at interest to another Christian. Jews fulfilled an important role in the building of European Civilization. 


        • Avatar



          Family values?
          If a new husband accuses his wife of not being a virgin, and her parents can not provide hard evidence otherwise, the new bride must be taken to the doorway of her dad's house and men from the neighborhood throw rocks at her until she is dead.
          Deut 22:20
          • Avatar



            See Ketubot in detail. especially page 2. The basic thing to know is that the death penalty comes only with a two witnesses and a married woman. There is a period between ארוסין and נישואין which is not done anymore.But what makes her married is the ארוסין. and this is what the Torah is talking about in that case. So if she is in fact married and there were two witnesses then there is the death penalty. Not otherwise. Plus there has to be a warning: If you do such and such then this will be the penalty right before the actual act.
            • Avatar



              "But if this thing be true, and the tokens of virginity be not found for the damsel: Then they shall bring out the damsel to the door of her father's house, and the men of her city shall stone her with stones that she die: because she hath wrought folly in Israel, to play the whore in her father's house: so shalt thou put evil away from among you."
              Deut 22:20 KJV


                  Avatar



                  See Ketubot. It is fundamental in Torah that there is no death penalty except under the circumstances I stated above. How to deal with these verses is by taking note that the conditions for the death penalty are stated elsewhere in deuteronomy. So when we have a seeming contradiction we have to solve it. We can't just go by one verse alone. And the rules about two witnesses is hard and fast. plus the need for the Miranda warnings.



                  •  

            After that Willie had a few more comments that I thought it would be best not to reply to because they seemed kind of negative.

            But in fact the when and how of wars against idolatry is not a subject I know much about. Mainly the idea of the Torah is that idolatry is a bad thing. When gentiles do not do idolatry, then things are different. Then they are just people.








            Glenn Gould

            my chavruta suggested this Beethoven piece
            The pianist is Glenn Gould
            I mean the cello sonata 53:10

            Personally I am more of  Mozart person. But give credit where credit is due.
            (1) Even if the excommunication of the Gra still has halachic validity still there are several points to consider.  I suggest reading the actual book that contains the original wording of the excommunication and studying the laws of חרם in the Rambam Tur and Shulchan Aruch.
            (2) The fact that the excommunication of the Gra is ignored is no proof. I have seen enough times that even real Torah scholars will back off any issue that involves internal politics inside the Jewsih world. They for some strange reason leave that to people that really have no idea of what the Torah is about.





            Appendix:



            Could the excommunication of the Gra still be valid?
            This seems like ridiculous question. Can it be possible  for anyone to think they know halachah better than the Gra? Or to imagine he would make  ban that would not have halachic validity? It seems absurd on the face of it.
            But as strange as it seems, there are still plenty of people that ignore it, and even think they know ha;acha better than the Gra.

              We do see in Shulchan Aruch that a חרם may go on succeeding generations. [Shulchan Aruch Yoreh Deah 207 ]. And it also does not need actual testimony in beit din.
            [This is in answer to a Professor at Hebrew University who brought up the question about putting into חרם a whole group without actually summoning them to court. See the Shulchan Aruch itself which deals with this. And as for the fact of putting a whole group into חרם, this also is dealt with right there concerning the group of the Shatz. No one had any objections that.]


            If so, this would explain a lot.


            Among the laws about excommunication are that one is not allowed to learn or teach Torah.
            So it would make sense that the first thing that happens is people lose the desire to learn Torah unless it is for some monetary or power motivation.

            The questions arose in relation to the sect of the Shatz. There I don't know of there ever was a חרם. But the question was not if it would have validity. Rather if it would make people go away from Torah. That is, you have a person who is borderline, and you put him into חרם. He has no community or friends, so what do you expect him to do? This argument is not used in relation to an actual sect or cult. There we are not afraid of what the person may do. We put on the חרם anyway. It is only  towards a person that has done something that would normally require a חרם, but we are extra careful because of this consideration.

            But what makes one a part of a cult that is under the excommunication? I think it has to be conscious identification.









            11.6.15

            As great as my parents were, they were not born into a vacuum. They received their values  from their parents  who had a definite Musar Jewish Ethics point of view.
            So to get what exactly made my parents as great and amazing as they were you should  learn the Old Testament and the basic set of Musar Jewish ethics books to get a basic idea.

            Jewish Ethics is mainly medieval. Orchot Tzadikim (The Paths of the Righteous) and Duties of the Hearts (חובות לבבות) Sefer haYashar. Why only the Middle Ages? I really don't know. But after the time of the Talmud itself the age of the best scholarship was the Medieval period.
            There was a movement to revive the learning of Musar by Israel Salanter. And this movement has tricked along for some time but I should like to see it turn into a flowing river.
            As a family, we were  Reform Jews. We did all the regular Reform Judaism things. We went sailing and skiing, and visited Israel, and learned Torah, and kept the mitzvot to the best of our ability, but did not turn mitzvot into a means of making a living or making money. But I must mention that my parents were a hard act to follow. I think in some way each one of us three brothers took one specific area of the values of my parents and developed that --but not with the balance that my parents had.
            Torah and Judaism were important to my parents, and that area of value I went into with a fervor.

            But as for the areas of value of being self reliant and being a "mensch" (decent moral, ethical human being) my brothers did a lot better with than I.


            I think Reform however even then was going in directions that my parents recognized were not exactly like Torah