Translate

Powered By Blogger

5.9.22

Rambam Raavad Laws of Forbidden Relations 3 halacha 8.

 On the way to and from the sea it occurred to me to defend what I wrote in my blog blog about the way the Raavad must understand to the Gemara in Ketuboth 45a. I also thinking of mentioning that the way i understand the Raavad seems at first glance  to disagree with Rav Shach. At any rate, for now let me share the Gemara, and then show how the Raavad understands it. דדחי רבא דבעלמא אמרינן הואיל ואשתני דינא אשתני קטלאועל כן אם סרחהואחר כך בגרה תידון בחנק אבל שאני מוציא שם רע  דחידוש הוא דהא נכנסה לחופה ולא נבעלה בעלמא וזינתא בחנק ואילו מוציא שם רע בסקילה ולכן הדין בנערה מאורסה שזינתה ומשבגרה הוציא עליה שם רע הוא וזוממיהן מקדימים לבית הסקילה [Rava said really when the category changes so does the type of penalty.] actually I think this Gemara is clear. the whole idea of the juxtaposition and comparison of when she has gone into the chupa and not had sex with her husband yet and when she has had sex with her husband is just to say simply that the  case of מוציא שם רע  'ןאי with stoning is different that if she has not had sex with her husband yet and thus is choked. To the Raavad there is no implication about a new law of having a case of stoning because of whole point of the argument of Rava is to get to the last point about ולכן הדין בנערה מאורסה שזינתה ומשבגרה הוציא עליה שם רע הוא וזוממיהן מקדימים לבית___________________________________________

To defend what I wrote about the way the ראב''ד understands the גמרא in כתובות מ''ה ע''א. Here is the Gemara: דדחי רבא דבעלמא אמרינן הואיל ואשתני דינא אשתני קטלא ועל כן אם סרחה ואחר כך בגרה תידון בחנק אבל שאני מוציא שם רע  דחידוש הוא, דהא נכנסה לחופה ולא נבעלה בעלמא וזינתא בחנק, ואילו מוציא שם רע בסקילה ולכן הדין בנערה מאורסה שזינתה ומשבגרה הוציא עליה שם רע, היא וזוממיה מקדימים לבית הסקילה. The whole idea of the juxtaposition and comparison of when she has gone into the חופה and not had יחסים with her husband yet and when she has had יחסים with her husband is just to say simply that the  case of מוציא שם רע   with stoning is different that if she has not had יחסים with her husband yet and thus is choked. To the ראב''ד there is no implication about a new law of having a case of stoning, because of whole point of the argument of רבא is to get to the last point about ולכן הדין בנערה מאורסה שזינתה ומשבגרה הוציא עליה שם רע הוא וזוממיה מקדימים לבית הסקילה___________________________________________


להגן על מה שכתבתי על האופן שבו הראב''ד מבין את הגמרא בכתובות מ''ה ע''א. הנה הגמרא: דדחי רבא דבעלמא אמרינן הואיל ואשתני דינא אשתני קטלא ועל כן אם סרחה ואחר כך בגרה תידון בחנק אבל שאני מוציא שם רע דחידוש הוא, דהא נכנסה לחופה ולא נבעלה בעלמא וזינתא בחנק, ואילו מוציא שם רע בסקילה הדין בנערה מאורסה שזינתה. ומשבגרה הוציאה שם עליה רע, היא וזוממיה מקדימים לבית הסקילה. כל הרעיון של הצירוף וההשוואה של מתי היא נכנסה לחופה ועדיין לא היו לה יחסים עם בעלה ומתי היו לה יחסים עם בעלה זה רק לומר בפשטות שהמקרה של מוציא שם רע עם סקילה שונה מכך אם היא עדיין לא עשתה יחסים עם בעלה ולכן היא נחנקת. לראב''ד אין שום משמעות לגבי דין חדש של מקרה סקילה, כי כל ​​הטענה של רבא היא להגיע לנקודה האחרונה לגבי הדין בנערה מאורסה שזינתה ומשבגרה הוציא עליה שם רע היא וזוממיה מקדימים לבית הסקילה