I think what the Raavad is objecting to in Rambam [laws of forbidden relations chapter 3 halacha 8] is that the Rambam claims even if she [the girl] has gone into the chupa [domain of her husband]. and then has sex with someone else. and then comes the case of her husband bringing witnesses that she is stoned. The Raavad asks on this from a mishna משנה כיוון שכנסה לחופה אע''פ שלא נבעלה הרי זו בחנק [''Once she has gone into the chupa, even though she has not yet had sex with her husband, still she is choked.''] What is the question on the Rambam from this mishna? I think from the words ''even though''. Once she has gone into the chupa, even though she has not yet had sex with her husband, still she is choked. That is ''even though'', and all the more so if she did have sex with her husband she is choked, not stoned. So you see openly that the chupa changes everything--just like the Torah itself seems clear. Sex with another while betrothed is stoned, but sex with another after the chupa is choked.
The reason the Rambam understands this differently than the Raavad has to be from the gemara in Ketuboth נכנסה לחופה ולא נבעלה בעלמא וזינתא בחנקואלו מוציא שם רע בסקילה and here there is no words "even though". It is clear that the juxtaposition means if she had sex with another after the chupa, she is choked. However if after that, she had sex with her husband and he brings witnesses then she is stoned. This is like the decision of the Rambam in chapter 3 halacha 8. The Raavad would say that Gemara simply means like the Mishna that as different from this case of sex after the chupa , if she had sex before that she is stoned.
_______________________________________
I think what the ראב''ד is objecting to in רמב''םlaws of איסור ביאה פרק ג' הלכה ח' chapter 3 halacha 8 is that the רמב''פ claims even if she [the girl] has gone into the חופה [domain of her husband] and then has יחסי מין with someone else, and then comes the case of her husband bringing witnesses that she is stoned. The ראב''ד asks on this from a משנה כיוון שכנסה לחופה אע''פ שלא נבעלה הרי זו בחנק. What is the question on the רמב''ם from this משנה? I think from the words ''אף על פי''. Once she has gone into the חופה, even though she has not yet had יחסי מין with her husband, still she is choked. That is ''even though'', and all the more so if she did have sex with her husband she is choked, not stoned. So you see openly that theחופה changes everything--just like the Torah itself seems clear. יחסי מין with another while מאורסה is stoned, but יחסי מין with another after the חופה is choked.
The reason the רמב''ם understands this differently than the ראב''ד has to be from the גמרא in כתובות נכנסה לחופה ולא נבעלה בעלמא וזינתא בחנקואלו מוציא שם רע בסקילה and here there is no words "even though". It is clear that the juxtaposition means if she had יחסי מין with another after the חופה, she is choked. However if after that, she had יחסי מין with her husband and he brings witnesses then she is stoned. This is like the decision of the רמב''ם in פרק ג' הלכה ח'. The ראב''ד would say that גמרא simply means like the משנה that as different from this case ofיחסי מין after the חופה , if she had יחסי מין before that she is stoned.
_______________________________________
אני חושב שמה שהרב''ד מתנגד לו ברמב''ם הלכות איסור ביאה פרק ג' הלכה ח' זה שהרמב''ם טוען גם אם היא [הילדה] נכנסה לחופה [תחום בעלה] ואחר כך יש יחסי מין עם מישהו אחר, ואז מגיע המקרה שבעלה מביא עדים שהיא נסקלת. הראב''ד שואל על זה מהמשנה "כיוון שכנסה לחופה אע''פ שלא נבעלה הרי זו בחנק." מה השאלה ברמב''ם מהמשנה הזו? אני חושב מהמילים ''אף על פי''. ברגע שהיא נכנסה לחופה, למרות שעדיין לא הייתה לה יחסי מין עם בעלה, היא עדיין נחנקת. כלומר ''אף על פי'', ועל אחת כמה וכמה אם היא עשתה יחסי מין עם אחר ואחר כך עשתה יחסי מין עם בעלה היא נחנקת, לא נסקלת. אז אתה רואה בגלוי שהחופה משנה הכל - בדיוק כמו שהתורה עצמה נראית ברורה. יחסי מין עם אחר בעוד מאורסה נסקלמת, אבל יחסי מין עם אחר לאחר שהחופה נחנקת
הסיבה שהרמב''ם מבין זאת אחרת מהראב''ד צריכה להיות מהגמרא בכתובות נכנסה לחופה ולא נבעלה בעלמא וזינתא בחנק ואילו מוציא שם רע בסקילה. וכאן אין מילים "למרות". ברור שהצירוף אומר שאם הייתה לה יחסים עם אחר אחרי החופה, היא נחנקת. אולם אם לאחר מכן, היו לה יחסים עם בעלה והוא מביא עדים אז היא נסקלת. זה כמו החלטת הרמב''ם בפרק ג' הלכה ח'. הראב''ד היה אומר שהגמרא פשוט פירושו כמו המשנה ששונה ממקרה זה של יחסי מין לאחר החופה, אילו היה לה יחסי מין לפני כן היא נסקלת.