Translate

Powered By Blogger

13.6.17

Bava Metzia 96a

Looking at my notes on בבא מציעא צ''ו ע''א I am a little shocked. Today it seems to be clear the ראב''ד holds אין שמין לגנב and that that means like the רשב''ם. The reason I say this is that the ראב''ד says אף על פי שאמרו אין שמין לגנב הני מילי בקרנא אבל בכפילא שמין לגנב דומה דגזלן והשכל מורה כן. The law for a גזלן is כל הגזלנים משלמים כשעת הגזילה. The only way I can see this is that the ראב''ד holds just like the רשב''ם that אין שמים לגנב means one evaluates the worth of the,stolen object according to the time of העמדה בדין and the כפילא according to the time of the גניבה just like for the גזלן one evaluates  the object according to the time of the גזילה. I was struggling to make sense of the idea of רב חיים הלוי  to bring the statement of Rav in Bava Kama page 65 as a source for the ראב''ד. Today it seems to me this can not be true. In order to defend רב חיים הלוי I had to say the ראב''ד perhaps does not hold with the law אין שמין לגנב but we see clearly he does hold with it.


כאשר אני מסתכל על הרשימות שלי על בבא מציעא צ''ז ע''א אני קצת בהלם. היום זה נראה ברור שהראב''ד מחזיק "אין שמין לגנב" וכי זה אומר כמו הרשב''ם. הסיבה שאני אומר את זה היא כי הראב''ד אומר אף על פי שאמרו "אין שמין לגנב הני מילי בקרנא אבל בכפילא שמין לגנב דומה דגזלן והשכל מורה כן". החוק לגבי גזלן הוא כל הגזלנים משלמים כשעת הגזילה. הדרך היחידה שאני יכול לראות את זה היא כי ראב''ד מחזיק בדיוק כמו הרשב''ם, כי "אין שמים לגנב" אומר שצריך להעריך את השווי של החפץ שנגנב על פי הזמן של העמדה בדין ואת כפילא לפי הזמן של גניבה בדיוק כמו עבור הגזלן צריך להעריך את האובייקט על פי הזמן של גזילה. אני נאבקתי כדי להבין את הרעיון של רב חיים הלוי להביא את ההצהרה של רב בבבא קמא דף ס''ה ע''א כמקור עבור הראב''ד. היום זה נראה לי זה לא יכול להיות נכון. על מנת להגן על רב החיים הלוי הייתי צריך לומר את ראב''ד אולי אינו מחזיק עם החוק "אין שמין לגנב" אבל אנו רואים בבירור שהוא כן דוגל בכך.