Translate

Powered By Blogger

23.10.19

בבא מציעא ע''ו ע''א

בבא מציעא ע''ו ע''א תוספות


יש לי שתי שאלות בתוספות אבל כדי להגיע אליהן אני רוצה קודם כל להציע את הגמרא ותוכן של תוספות
הגמרא מביאה דיון שבעל הבית רוצה לשכור פועלים ואמר לפועל אחד לכור עוד פועלים בג' והפועל אמר להם בד'. אז הגמרא דנה בזה באופן אחד. ואחר כך היא מביא דיון שבעל הבית אמר בד' והפועל השני אמר בג. לתרץ את זאת וגמרא מביאה רב נחמן שאמר אם האישה אמרה להביא את גיטה והשליח אמר לבעל שהוא שליח קבלה הגט פסול
זה מראה שהאיש השלישי מאמין לאיש השני. רב אשי שואל על זה שם האישה אמרה לקבל את גיטה והשליח אמר להביא הגט כשר. זה מראה שאיש השלישי אפשר שסומך על השני או הראשון ואי אפשר להביא ראיה לדיון של בעל הבית.

תוספות אומר לקבל הוא יותר טוב לאיש בגלל שהיא מתגרשת יותר מהרת הגם שזה לא בדיוק מכוון לדיון של בעל הבית. אף על פי כן הבעל רוצה שהגט יהיה כשר שאם לא כן למה הוא שלח אותו? תוספות מוסיף שאי אפשר לומר שקבלה טוב יותר לאישה שאם כן אין להביא ראיה מרב אשי לנידון שבעל הבית אמר ד' שהוא טוב יותר לפועלים.

שאלה אחת היא שגם היא רוצה שיהיה גט שאם לא כן למה היא שלחה מי שהוא לקבל אותו? ולכל זה גם טוב שהבעל ילך עם קבלה או הובאה. ולכן זה דומה למצב שבעל הבית אמר ד'.
עם כל זה איני בטוח שזאת קושיא טובה שבאמת זה בדיוק השאלה של רב אשי שבאמת הגט כשר בגלל שהיא רוצה שהשליח יהיה שליח קבלה או הובאה--איזה שעובד. ולכן הבעל מאמין לשליח או לה ולכן אין להביא ראיה שהוא תמיד מאמין לאיש השני.

עוד יש לשאול אם הדיון הוא בגלל איזה טוב יותר למי אז למה הדיון הזה אינו שייך למצב שבעל הבית אמר ג והפעל השני אמר לפועלים האחרים ד.