Translate

Powered By Blogger

13.3.18

The awkward thing about Tosphot in the beginning of Bava Batra is that it seems to contradict the Tosphot on page 34b. Over there on page 34 Tosphot [ד''ה ארבא] brings from the Riva  that the law of   שנים אוחזים בטלית שחולקים applies even if neither is holding it. The reason is that the same law applies to a document. So the reason is rather that it is possible that they both own it. Such a case is possible if they both picked it up at the same moment. If on the other hand there is a case where it could not be of both then the law would be כל דאלים גבר.
But the Gemara there makes clear that the reason for the law that they divide it is המוציא מחבירו עליו הראיה. And Tosphot in the beginning of Bava Batra says we do not say המע''ה in a case where could be of both. We only say המע''ה when the object must have been of one and not the other.

[I admit I just am relaying on my vague memory that the Gemara holds שנים אוחזים בטלית שחולקים because of המוציא מחבירו עליו הראיה.]
I am not saying this is a "קושיא" rather just something that needs to be worked out.
_____________________________________________________________________________


The awkward thing about תספות in the beginning of בבא בתרא is that it seems to contradict the תספות on page ל''ד ע'ב. Over there on page 34 תספות ד''ה ארבא brings from the ריב''א  that the law of   שנים אוחזים בטלית שחולקים applies even if neither is holding it. The reason is that the same law applies to a document. So the reason is rather that it is possible that they both own it. Such a case is possible if they both picked it up at the same moment. If on the other hand there is a case where it could not be of both then the law would be כל דאלים גבר.
But the בבא בתרא there makes clear that the reason for the law that they divide it is המוציא מחבירו עליו הראיה. And תספות in the beginning of בבא בתרא says we do not say המע''ה in a case where could be of both. We only say המע''ה when the object must have been of one and not the other.

דבר המביך בתספות בתחילת בבא בתרא הוא שנראה שסותר את התספות בעמוד ל''ד ע''ב ד''ה לפיכך. שם על דף ל''ד תספות ד''ה ארבא מביא מן הריב''א שהחוק של שנים אוחזים בטלית שחולקים חל גם אם לא מחזיקים אותו. הסיבה לכך היא כי אותו החוק חל על מסמך. אז הסיבה היא כי יתכן ששניהם הבעלים שלה. מקרה כזה הוא אפשרי אם שניהם הרימו אותו באותו הרגע. אם מצד שני יש מקרה שבו זה לא יכול להיות אז החוק יהיה כל דאלים גבר. אבל בבבא מציעא שם מבואר כי סיבת החוק כי הם מחלקים אותו הוא המוציא מחבירו עליו הראיה. ותספות בתחילת בבא בתרא אומרים שאנחנו לא אומרים המע''ה במקרה שבו יכול להיות של שניהם. אנחנו אומרים המע''ה רק כאשר האובייקט חייב להיות של אחד מהם ולא את שלשניהם.