Bava Metzia 104a-b
That is at first the Gemara thought he hold דורשין לשון הדיוט ["We explain the language of a document"] but then changed its mind.
I do not have the Gemara in front of me but from what I recall it can be looked at in this way.
So I admit I might be wrong. But let me present what I remember. The Gemara suggests that R Yehoshua holds דורשים לשון הדיוט ("We explain the language of a document"). The reason is because he says a lender can not take a pledge that is worth more than the loan. The gemara asked It seems the reason is he writes כל תשלומתא דאית לך כל קבל דיכי. Then what if he did not write this? Then he would not acquire the whole pledge? This would contradict Rabbi Yochanan who said he can collect the pledge from the orphans. Rather it is for the פחת.
I think that this Gemara is obviously making a difference between if the words were written or not [like the Maharsha] that ["We explain the language of a document"] דורשין לשון הדיוט here has a different meaning than the way Tosphot explained it beforehand on 104 A. [Not like the Mahrashal who said Tosphot continues his regular way of explaining it.]
So the simple way the Gemara sounds to me, and the way the Mahrasha must have looked at it, is this. At first we thought R. Yehoshua was דורש לשון הדיוט ["We explain the language of a document"]which here means it has to be written and דורש ["We explain the language of a document"] means like we are דורש "We explain the language of a verse." We analyze its language exactly. But then we ask from Rabbi Yochanan that it does not matter if it is written. So then we change the original premise. We say R yehoshua does not hold דורשין["We explain the language of a document"]. So it does not need to be written. So then why do we write it? For the פחת
_________________________________________________________________________________בבא מציעא ק''ד ע''א ע''ב
I would like to present this idea: That the גמרא changed its mind about רבי יהושע בן קרחה.
בבא מציעא ק''ד ע''א ע''ב
אני רוצה להציג את הרעיון הזה: עובדה שהגמרא שינתה את דעתה על רבי יהושע בן קרחה.
כלומר בהתחלת הגמרא חשבה להחזיק דורשין לשון הדיוט אבל אז שינתה את דעתה. הגמרא עולה כי רבי יהושע בן קרחה מחזיק דורשים לשון הדיוט. הסיבה לכך היא כי הוא אומר המלווה לא יכול לקחת על ההתחייבות משכון שהוא שווה יותר מאשר ההלוואה. הגמרא שאלה נראה כי הסיבה היא שהוא כותב, "כל תשלומתא דאית לך כל קבל דיכי". אז מה אם הוא לא כתב את זה? אחר כך הוא לא יכול לקחת את המשכון מהיתומים? זה יסתור רבי יוחנן שאמר שהוא יכול לאסוף את המשכון מהיתומים. במקום זה הוא עבור הפחת.
אני חושב כי גמרא זו הוא ללא ספק עושה את ההבדל בין אם המילים נכתבו או לא [כמו מהרש''א כי דורשין לשון הדיוט כאן יש משמעות שונה מאשר הדרך שתוספות הסבירו את זאת מראש על ק''ד ע''א. לא כמו המהרש''ל שאמר תוספות ממשיכים בדרך הרגילה שלהם]. לכן הדרך הפשוטה שאת הגמרא נשמעת לי, ואת האופן שבו המהרש''א בוודאי הסתכל בה, היא זו. בהתחלה חשבנו רב יהושע בן קרחה היה דורש לשון הדיוט אשר כאן זה אומר שזה צריך להיות כתוב. דורש פירושו כמו שאנחנו דורשים פסוק. אנחנו מנתחים את שפתו בדיוק. אבל אז אנו מבקשים מרבי יוחנן שזה לא משנה אם זה כתוב. אז נשנה את ההנחה המקורית. אנחנו אומרים רבי יהושע בן קרחה אינו מחזיק דורשין. אז זה לא צריך להיות כתוב. אז למה אנחנו כותבים את זה? עבור הפחת.
Ideas in Bava Metzia updated
But then what is the conclusion of the Gemara? Not like at first that we are דושין לשון הדיוט but rather that it does not need to be written. and then how is the Gemara understanding R Yehoshua ben Karcha? What is the reason he can not take a pledge more than the loan? Because the pledge corresponds to the loan whether it is written or not. and this would then be like the Gemara in Shavuot. which would be great. And then the Gemara asks why then write it? for the פחת
But then what is the conclusion of the גמרא? Not like at first that we are דושין לשון הדיוט but rather that it does not need to be written. and then how is the גמרא understanding רבי יהושע בן קרחה? What is the reason he can not take a pledge more than the loan? Because the pledge corresponds to the loan whether it is written or not. and this would then be like the גמרא in שבועות which would be great. And then the גמרא asks why then write it? for the פחת
I do not have the Gemara in front of me but from what I recall it can be looked at in this way.
So I admit I might be wrong. But let me present what I remember. The Gemara suggests that R Yehoshua holds דורשים לשון הדיוט ("We explain the language of a document"). The reason is because he says a lender can not take a pledge that is worth more than the loan. The gemara asked It seems the reason is he writes כל תשלומתא דאית לך כל קבל דיכי. Then what if he did not write this? Then he would not acquire the whole pledge? This would contradict Rabbi Yochanan who said he can collect the pledge from the orphans. Rather it is for the פחת.
I think that this Gemara is obviously making a difference between if the words were written or not [like the Maharsha] that ["We explain the language of a document"] דורשין לשון הדיוט here has a different meaning than the way Tosphot explained it beforehand on 104 A. [Not like the Mahrashal who said Tosphot continues his regular way of explaining it.]
So the simple way the Gemara sounds to me, and the way the Mahrasha must have looked at it, is this. At first we thought R. Yehoshua was דורש לשון הדיוט ["We explain the language of a document"]which here means it has to be written and דורש ["We explain the language of a document"] means like we are דורש "We explain the language of a verse." We analyze its language exactly. But then we ask from Rabbi Yochanan that it does not matter if it is written. So then we change the original premise. We say R yehoshua does not hold דורשין["We explain the language of a document"]. So it does not need to be written. So then why do we write it? For the פחת
_________________________________________________________________________________בבא מציעא ק''ד ע''א ע''ב
That is at first the גמרא thought he hold דורשין לשון הדיוט but then changed its mind.
I do not have the גמרא in front of me but from what I recall it can be looked at in this way.
So I admit I might be wrong. But let me present what I remember. The גמרא suggests that רבי יהושע בן קרחה hold דורשים לשון הדיוט. The reason is because he says a lender can not take a pledge that is worth more than the loan. The גמרא asked It seems the reason is he writes כל תשלומתא דאית לך כל קבל דיכי. Then what if he did not write this? Then he would not acquire the whole משכון? This would contradict רבי יוחנן who said he can collect the משכון from the orphans. Rather it is for the פחת.
I think that this גמרא is obviously making a difference between if the words were written or not [like theמהרש''א that דורשין לשון הדיוט here has a different meaning than the way תוספות explained it beforehand on ק''ד ע''א. Not like the מהרש''ל who said תוספות continues his regular way of explaining it.
So the simple way the גמרא sounds to me, and the way the מהרש''א must have looked at it, is this. At first we thought רבי יהושע בן קרחה was דורש לשון הדיוט which here means it has to be written and דורש means like we are דורש verse. We analyze its language exactly. But then we ask from Rabbi רבי יוחנן that it does not matter if it is written. So then we change the original premise. We say רבי יהושע בן קרחה does not hold דורשין. So it does not need to be written. So then why do we write it? For the פחת
I do not have the גמרא in front of me but from what I recall it can be looked at in this way.
So I admit I might be wrong. But let me present what I remember. The גמרא suggests that רבי יהושע בן קרחה hold דורשים לשון הדיוט. The reason is because he says a lender can not take a pledge that is worth more than the loan. The גמרא asked It seems the reason is he writes כל תשלומתא דאית לך כל קבל דיכי. Then what if he did not write this? Then he would not acquire the whole משכון? This would contradict רבי יוחנן who said he can collect the משכון from the orphans. Rather it is for the פחת.
I think that this גמרא is obviously making a difference between if the words were written or not [like theמהרש''א that דורשין לשון הדיוט here has a different meaning than the way תוספות explained it beforehand on ק''ד ע''א. Not like the מהרש''ל who said תוספות continues his regular way of explaining it.
So the simple way the גמרא sounds to me, and the way the מהרש''א must have looked at it, is this. At first we thought רבי יהושע בן קרחה was דורש לשון הדיוט which here means it has to be written and דורש means like we are דורש verse. We analyze its language exactly. But then we ask from Rabbi רבי יוחנן that it does not matter if it is written. So then we change the original premise. We say רבי יהושע בן קרחה does not hold דורשין. So it does not need to be written. So then why do we write it? For the פחת
בבא מציעא ק''ד ע''א ע''ב
אני רוצה להציג את הרעיון הזה: עובדה שהגמרא שינתה את דעתה על רבי יהושע בן קרחה.
כלומר בהתחלת הגמרא חשבה להחזיק דורשין לשון הדיוט אבל אז שינתה את דעתה. הגמרא עולה כי רבי יהושע בן קרחה מחזיק דורשים לשון הדיוט. הסיבה לכך היא כי הוא אומר המלווה לא יכול לקחת על ההתחייבות משכון שהוא שווה יותר מאשר ההלוואה. הגמרא שאלה נראה כי הסיבה היא שהוא כותב, "כל תשלומתא דאית לך כל קבל דיכי". אז מה אם הוא לא כתב את זה? אחר כך הוא לא יכול לקחת את המשכון מהיתומים? זה יסתור רבי יוחנן שאמר שהוא יכול לאסוף את המשכון מהיתומים. במקום זה הוא עבור הפחת.
אני חושב כי גמרא זו הוא ללא ספק עושה את ההבדל בין אם המילים נכתבו או לא [כמו מהרש''א כי דורשין לשון הדיוט כאן יש משמעות שונה מאשר הדרך שתוספות הסבירו את זאת מראש על ק''ד ע''א. לא כמו המהרש''ל שאמר תוספות ממשיכים בדרך הרגילה שלהם]. לכן הדרך הפשוטה שאת הגמרא נשמעת לי, ואת האופן שבו המהרש''א בוודאי הסתכל בה, היא זו. בהתחלה חשבנו רב יהושע בן קרחה היה דורש לשון הדיוט אשר כאן זה אומר שזה צריך להיות כתוב. דורש פירושו כמו שאנחנו דורשים פסוק. אנחנו מנתחים את שפתו בדיוק. אבל אז אנו מבקשים מרבי יוחנן שזה לא משנה אם זה כתוב. אז נשנה את ההנחה המקורית. אנחנו אומרים רבי יהושע בן קרחה אינו מחזיק דורשין. אז זה לא צריך להיות כתוב. אז למה אנחנו כותבים את זה? עבור הפחת.
Ideas in Bava Metzia updated
But then what is the conclusion of the Gemara? Not like at first that we are דושין לשון הדיוט but rather that it does not need to be written. and then how is the Gemara understanding R Yehoshua ben Karcha? What is the reason he can not take a pledge more than the loan? Because the pledge corresponds to the loan whether it is written or not. and this would then be like the Gemara in Shavuot. which would be great. And then the Gemara asks why then write it? for the פחת
But then what is the conclusion of the גמרא? Not like at first that we are דושין לשון הדיוט but rather that it does not need to be written. and then how is the גמרא understanding רבי יהושע בן קרחה? What is the reason he can not take a pledge more than the loan? Because the pledge corresponds to the loan whether it is written or not. and this would then be like the גמרא in שבועות which would be great. And then the גמרא asks why then write it? for the פחת
אבל אז מה המסקנה של הגמרא? לא כמו בהתחלה שאנחנו דושין לשון הדיוט אלא שזה לא צריך להיות כתוב. ואז איך היא הגמרא מבינה רבי יהושע בן קרחה? מהי הסיבה שהוא לא יכול לעבוט יותר על ההלוואה? בגלל השעבוד תואם את ההלוואה אם זה בכתב או לא. אז זה יהיה כמו הגמרא בשבועות. זאת תהיה נהדרת. ואז הגמרא שואלת למה אז לכתוב את זה? עבור הפחת.