You can see the point of תוספות in his argument against ר' חננאל [בבא בתרא דף כ''ו] תוספות holds that when one buys three trees, he owns ט''ז אמות around them. And as forבבא בתרא פ''א where R.Yochanan said he owns the ground under and around them up until the length of a plowing,תוספות holds that is if the trees extend beyond ט''ז אמות. [That is an average arms length. It is not anyone's arm length, but the average value. You can see the point of תוספות, not just to show what he is trying to prove about the statement of עולא , but also as for the actual law of ownership around the trees. To see my point here is the גמרא brings this: עולא said if one has a tree within ט''ז אמות of the border, he can not bring the first fruit because of theft. The גמרא asks this: If one has one tree and its ground, he brings first fruits. Is that not even for a כל שהוא of ground? No. For ט''ז אמות. But if one has two trees, he מביא ואינו קורא פרשת ביכורים . Is that not for כל שהוא? No. For ט''ז אמות. You can see from the first question of the גמרא that the גמרא itself is holding that when one buys a tree and its ground, he owns ט''ז אמות around it.
I am being a bit short here. The idea is this. R Chananel holds the reason for Ula is because of actual theft of the fruit. But he also holds the law is not like Ula. Tosphot holds the reason for Ula is that while he does own the fruit but getting sustenance from the ground of his neighbor. Furthermore Tosphot does hold the law is that when one buys three trees, he gets 16 amot around them.
So while Rav Shach argues for R. Chananel and shows why the Rambam and the Beit Yoseph do not hold that one gets 16 cubits with the trees, I was just showing why Tosphot hold he does get 16 cubits.
אתה יכול לראות את הטעם בתוספות בטענתו נגד ר' חננאל. תוספות גורס שכאשר אדם קונה שלושה עצים, יש לו ט''ז אמות סביבם. בבא בתרא פ''א ששם אמר ר' יוחנן יש לו הקרקע מתחתם ומסביבם עד אורך חריש [כמלוא אורה וסלו], תוספות אוחז דהיינו אם האילנות מתרחבים מעבר לט''ז אמות. אתה יכול לראות את הטעם בתוספות, לא רק כדי להראות מה הוא מנסה להוכיח על האמירה של עולא, אלא גם לגבי חוק הבעלות בפועל סביב העצים. כדי לראות את דברי כאן מביאה הגמרא את זה: עולא אמר אם יש עץ בתוך ט''ז אמות מהגבול, אינו יכול להביא את הביכורים מחמת גניבה. שואלת הגמרא כך: אם יש לו עץ אחד וקרקעו מביא ביכורים וקורא. זה אפילו בשביל מעט אדמה? לא. בשביל ט''ז אמות. אבל אם לאחד יש שני עצים, הוא מביא ואינו קורא פרשת ביכורים. זה לא בשביל כל שהוא? לא. בשביל ט''ז אמות. אפשר לראות מהשאלה הראשונה של הגמרא שהגמרא עצמו אוחז שכאשר אדם קונה עץ וקרקע שלו, יש לו ט''ז אמות סביבו
Besides this I wanted to mention that Rav Shach himself retracts the original way he was explaining Rabbainu Channanel--[that Ula means the fruit is stolen even though the tree is owned.]. Rav Shach later explained Rabbainu Chananel to mean the theft part of Ula's statement means the getting the nourishment from the property of his neighbor. Well that answer can go just as well for Tosphot. So What I want to say is what my learning partner (David Bronson) was always telling me: "Tosphot is always right." Tosphot with the Maharsha is the hardest but the most important learning that there is.