Translate

Powered By Blogger

23.6.18

בבא בתרא ע''ו

I was looking at my notes and I realized what I had written was kind of stupid. I simply did not understand that the question of the ר''י was based on the sages of ר' יהודה הנשיא; not the first  opinion in the teaching on ר' נתן, On the other hand I also realized that there is a possible way to answer for ר' תם.That is in two steps. One is that perhaps the גמרא did not want to speculate that the argument between ר' יהודה and the sages is in  an alley because that would mean that ר' יהודה הנשיא would have to say that מסירה [handing over] works in an ally even when the owner said "Go and pull." But the ר''י could answer that the גמרא is speculating anyway and modifying the sages. So why not modify ר' יהודה instead. But there is a more powerful answer for ר' תם why the גמרא does not want the argument to be in the alley. The reason is because then the statement of ר' יהודה would have to be this: he is מוסר the object from the alley into the public domain. That is just like the גמרא concludes that the sages have to means he pulls the boat from the public domain into the alley. But then the ר''י could answer this. He can answer that in any case to ר' תם if מסירה is better than pulling then ר' יהודה can easily say that it works in an alley even without his doing מסירה from the alley into the public domain.
But then ר' תם could turn that argument against theר''י and say that if pulling is better than מסירה then why does the גמרא have to conclude to the sages that he pulled from the public domain into the alley. After all, if pulling is so much better than מסירה, then let it be effective in a public domain also!


השאלה של ר''י התבססה על החכמים של ר' יהודה הנשיא; לא הדעה הראשונה בהוראה של ר' נתן. גם הבנתי שיש דרך אפשרית כדי לענות בשביל ר' תם בשני שלבים. האחת היא כי אולי גמרא לא רוצה לומר כי הטיעון בין ר' יהודה וחכמים היא בסמטה שהרי המשמעות היא כי ר' יהודה הנשיא היה צריך לומר כי מסירה עובדת  גם כאשר הבעלים אמרו "לכו ותמשוך." אך הר''י יכול לענות כי הגמרא  ממילא עושה שינוי בדעת החכים. אז למה לא לשנות ר' יהודה במקום זה. אבל יש תשובה חזקה יותר עבור ר' תם מדוע הגמרא אינה רוצה שהטיעון יהיה בסמטה. הסיבה לכך היא כי הרי האמירה של ר" יהודה היה צריך להיות זה: הוא מוסר את האובייקט מהסמטה אל המרחב הציבורי. כלומר בדיוק כמו הגמרא מסכמת כי החכמים צריכים לומר שהוא מושך את הספינה מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אבל אז ר''י יכול לענות על זה באופן זה, בכל מקרה אם ר' תם תקין שהמסירה עדיפה ממשיכה, אז ר' יהודה יכול לומר בקלות כי זה עובד בסמטה אפילו בלי  שהוא עושה מסירה מהסמטה אל המרחב הציבורי. כלומר בדיוק כמו הגמרא מסכמת כי החכמים צריכים לומר שהוא מושך את הספינה מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אבל אז ר''י יכול לענות על זה. הוא יכול לענות על זה בכל מקרה שלדעת ר' תם אם המסירה עדיפה ממשיכה, אז ר' יהודה יכול לומר בקלות כי זה עובד בסמטה אפילו בלי שהוא עושה מסירה מהסמטה אל הרשות הרבים. כלומר בדיוק כמו הגמרא מסכמת כי החכמים צריכים לומר שהוא מושך את הספינה מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אבל אז ר''י יכול לענות על זה. הוא יכול לענות על זה בכל מקרה כדי ר' תם אם המסירה עדיפה ממשיכה אז ר' יהודה יכול לומר בקלות כי זה עובד בסמטה אפילו בלי שלו עושה מסירה מהסמטה אל הרשות הרבים. אבל אז ר' תם יכול להפוך הטענה נגד ר''י ולומר שאם משיכה עדיפה ממסירה, אז למה יש צורך לגמרא להסיק לחכמים שהוא הוציא מן המרחב הציבורי אל הסמטה. אחרי הכל, אם משיכה כל כך הרבה יותר טוב מאשר מסירה, אז תנו לזה להיות יעיל גם המרחב הציבורי גם.