Translate

Powered By Blogger

6.6.18

המשנה בתחילת בבא בתרא

The משנה בתחילת בבא בתרא writes that since the שותפים both build the wall if it falls it belongs to both. תוספות  asks why not say המע''ה? The ר''י answers because it was not clear from the start that it belonged to either one. One can ask that the משנה in תחילת בבא מציעא holds המע''ה even in a case of  lost object.
I mentioned a different reason why the law would not be המע''ה. That is because they are forced to build or they agreed.
It occurred to me  that תוספות wants the משנה in בבא בתרא to be able to go like the חכמים that hold המע''ה. They could have said the משנה is like סומכוס. That is in fact what happens often in בבא מציעא. For example the משנה on page ק' in בבא מציעא. Also in בבא קמא. The משנה there writes law about a ox that gored a cow and the calf is found next to it. The גמרא brings in the name of שמואל that that משנה is like סומכוס.


המשנה בתחילת בבא בתרא כותבת כי מאז שהשותפים חייבים לבנות את הקיר אם הוא נופל הוא שייך לשניהם. תוספות שואלים מדוע לא לומר המע''ה? ר''י עונה כי זה לא היה ברור מההתחלה של מי הוא היה שייך. אפשר לשאול כי המשנה בהתחילה של בבא מציעא מחזיקה המע''ה גם במקרה של אבדה. הזכרתי סיבה אחרת מדוע החוק לא יהיה המע''ה. זאת משום שהם נאלצים לבנות או שהם הסכימו. עלה בדעתי כי תוספות רוצה שהמשנה בבבא בתרא להיות [באפשרות] כמו החכמים שמחזיקים המע''ה. הם יכלו אמרו המשנה הוא כמו סומכוס. זה למעשה מה שקורה לעתים קרובות בבבא מציעא. לדוגמא המשנה בדף ק" בבבא מציעא. גם בבא קמא. משנה שם כותבת החוק על שור שנגח את הפרה ועגל נמצא לידה. הגמרא מביא בשם שמואל כי המשנה הוא כמו סומכוס