Translate

Powered By Blogger

7.9.17

רמב''ם הלכות גניבה פרק א' הלכה י''ד.

רמב''ם הלכות גניבה א' הלכה י''ד The רשב''ם holds in פרק השואל the גנב can pay back שווה כסף not just money, but rather anything that is worth money.

The proof of רב שך that the רמב''ם hold by the רשב''םis hard to understand.
His main point is the fact that the owner of the object can ask for the pieces back.
The point is that if the רמב''ם would be holding like רש''י and the רא''ש that the גנב must pay back unbroken vessels or money, then paying back the broken pieces does not fit with that. But the way I see it neither does it fit with the רשב''ם. If he can pay back any שווה כסף anything that is worth money, אhen what gives the owner the right to ask for those piece specifically?

That is one way or the other we need to find some reason the owner can ask for the pieces back. But what ever that reason is, it can not have anything to do with the argument between the Rashbam and Rashi and the Rosh.

רמב''ם הלכות גניבה פרק א' הלכה י''ד. הרשב''ם מחזיק בפרק השואל  שהגנב יכול להחזיר שווה כסף ולא רק כלים שלמים אלא כל דבר שהוא שווה כסף. ההוכחה של רב שך כי הרמב''ם מחזיק עם הרשב''ם קשה להבין. הנקודה העיקרית שלו היא העובדה כי הבעלים של האובייקט יכולים לבקש בחזרה את שברים. הנקודה היא שאם רמב''ם היה מחזיק כמו רש''י והרא''ש כי הגנב חייב להחזיר כלים שלמים או כסף, אז לשלם בחזרה את השברים לא מסתדר עם זה. אבל כמו שאני רואה את זה, זה אינו מתאים עם הרשב''ם. אם הוא יכול להחזיר כל דבר שווה כסף , מה שנותן לבעלים זכות לבקש את השברים דווקא.  דרך אחת או אחרת אנחנו צריכים למצוא סיבה שהבעלים יכולים לבקש בחזרה את החלקים. אבל מה שתהיה הסיבה, לא יכולה להיות עמה שום קשר עם הטיעון בין רשב"ם רש"י והרא"ש.