Translate

Powered By Blogger

6.1.23

laws of mourning

   In laws of mourning the second day of festivals count for one day of mourning according to the Rambam. The Ramban asks on this from the law that a bridegroom who prepared the meal and then his father died  first does the seven days of joy and then seven of mourning.. That is even though during the days of joy he must observe private laws of mourning. [That makes a difference since in a case one becomes a mourner one hour before a festival and does even one act of mourning, then the festival nullifies the rest of the days of mourning.

This last point is what Rav Shach brings to reinforce the question of the Ramban.

But I think that three things combine to make the law of the Rambam true. One is that a festival is stronger than the days of joy and thus has power to nullify the mourning completely. See Moed Katan that says a positive command of the multitude nullifies a positive command of an individual. Second.;-the thing that the bridegroom does is private. At no time does he do the open laws of mourning like turning over his bed. Third--nullifying the days of mourning for the bridegroom would mean not having any days of mourning at all 

______________________________________________________________

   In הלכות אבל the second day of יום טוב count for one day of mourning according to the רמב''ם. The רמב''ן asks on this from the law that a חתן who prepared the meal and then his father died  first does the seven days of joy and then seven of mourning.. That is even though during the days of joy he must observe private laws of mourning. [That makes a difference since in a case one becomes a mourner one hour before a festival and does even one act of mourning, then the festival nullifies the rest of the days of mourning. This last point is what רב שך brings to reinforce the question of the רמב''ן. But I think that three things combine to make the law of the רבב''ם true. One is that a festival is stronger than the days of joy and thus has power to nullify the mourning completely. See מועד קטן  that says a positive command of the multitude nullifies a positive command of an individual. Second.;-the thing that the bridegroom does is private. At no time does he do the open laws of mourning like turning over his bed. Third--nullifying the days of mourning for the bridegroom would mean not having any days of mourning at all 

______________________________________________________________________


בהלכות אבל היום השני של יום טוב של גלות עולה למניין ימי אבל יום אחד לפי הרמב''ם.
הרמב''ן שואל על זה מההלכה שחתן שהכין את הסעודה ואחר כך מת אביו עושה תחילה שבעת ימי שמחה ואחר כך שבעה של אבלות. זאת למרות שבימות השמחה עליו לקיים ביחידות דיני אבלות. [זה משנה כיוון שבמקרה נעשים אבלים שעה לפני מועד ועושים אפילו מעשה אבל אחד, אזי החג מבטל את שאר ימי אבלות.] נקודה אחרונה זו היא מה שמביא רב שך לחזק את שאלת הרמב''ן. אבל אני חושב ששלושה דברים מתחברים כדי לבאר שאת דין הרמב''ם אמת. האחת היא שחג חזק מימי השמחה ובכך יש בכוחו לבטל את האבל של יום אחד לחלוטין. ראה מועד קטן שאומר מצווה חיובית של הרבים מבטלת פקודה חיובית של יחיד. שנית.;-הדבר שהחתן עושה הוא פרטי. בשום זמן הוא לא עושה את הלכות אבלות הפתוחות כמו להפוך את מיטתו. שלישית--ביטול ימי אבלות לחתן פירושו שלא יהיו ימי אבלות כלל