Translate

Powered By Blogger

7.4.22

Gitin page 47. The way the Keseph Mishna understands the Rambam.

 It is a startling fact that I realized on my way to the sea.  It is this, the meaning of יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות (an idolater has the power to take away the obligation of truma and tithes)[i.e., if he owns land in Israel, that land is not obligated in truma and tithes.]] is an argument between Tosphot and the Rambam-as far as the Keseph Mishna understands the Rambam. For in Gitin page 47 we have the argument if יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות (an idolater has the power to take away the obligation of truma and tithes) or if not. The way Tosphot understands this is that even an idolater can have possession of land in Israel still, that does not make it not Israel anymore. And the Rambam might agree. But the way the Keseph Mishna understands the Rambam, if the law was that an idolater has the power to take away the obligation of truma and tithes, that means the land itself becomes not Israel [and has to be reconquered]. How do you see this? In this way: the Rambam says if an idolater buys land in Israel the land does not become not Israel but when the Israeli buys it back, the land is obligated in truma and tithe. The Keseph Mishna comments on this: Even though it seems in many places in Shas that the law is יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות (an idolater has the power to take away the obligation of truma and tithes) still the Rambam holds that is not the law. Or that that is the law only when the land is in the possession of the idolater. So we see the Keseph Mishna understands the Rambam to mean that the opinion יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות (an idolater has the power to take away the obligation of truma and tithes) if an idolater buys land in Israel the land does not become not Israel


 גיטין דף מ''ז The meaning of יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות  is an argument between תוספות and the רמב''ם,  as the כסף משנה understands the רמב''ם. For in גיטין דף מ''ז we have the argument if יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות or if not. The way תוספות understands this is that even an idolater can have possession of land in Israel still, that does not make it not Israel anymore. And the רמב''ם might agree. But the way the כסף משנה understands the רמב''ם, if the law was that יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות, that means the land itself becomes not Israel [and has to be reconquered]. How do you see this? In this way: the רמב''ם says if an idolater buys land in Israel the land does not become not Israel but when the Israeli buys it back, the land is obligated in תרומה and tithe. The כסף משנה comments on this: Even though it seems in many places in ש''ס that the law is יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות still the רמב''ם holds that is not the law. Or that that is the law only when the land is in the possession of the idolater. So we see the משנה understands the רמב''ם to mean that the opinion יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות if an idolater buys land in Israel the land does not become not Israel

\


גיטין דף מ''ז הפירוש של יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות הוא ויכוח בין תוספות לרמב''ם, כפי שמבין הכסף משנה את הרמב''ם. כי בגיטין דף מ''ז יש לנו את הטיעון אם יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות או אם לא. הדרך שתוספות מבינים זאת היא שאפילו שעובד אלילים יכול להחזיק בקרקע בישראל, זה לא הופך אותה לא להיות ארץ ישראל יותר. והרמב''ם אולי יסכים. אבל איך שהכסף משנה מבין את הרמב''ם, אם החוק היה שיש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות, זה אומר שהארץ עצמה הופכת לא להיות ישראל [וצריך לכבוש אותה מחדש]. איך אתה רואה את זה? באופן זה: הרמב''ם אומר אם עובד אלילים קונה קרקע בישראל זה לא הופך האדמה לא להיות ישראל אבל כשהישראלי קונה אותה בחזרה, חייבת הקרקע בתרומה ובמעשר. הכסף משנה מעיר על כך: למרות שנראה בהרבה מקומות בש''ס שהדין יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות עדיין הרמב''ם קובע שזה לא הדין. או שכך הדין רק כשהארץ ברשותו של עובד האלילים. אז אנחנו רואים שהכסף משנה מבין את הרמב''ם שהדעת יש קניין לעכו''ם בארץ ישראל להפקיע מידי תרומה ומעשרות אם עובד אלילים קונה קרקע בישראל האדמה לא הופכת לא ארץ ישראל.