Translate

Powered By Blogger

10.5.19

Talmud Bava Mezia 43

In the Talmud Bava Mezia there is a mishna that says that one who gives over money that is not sealed to a money changer--if the money changer loses it he is liable [The money changer is liable]. the reason is it was open so he was allowed to use it. To Rav Huna that means even if it was unavoidable accident. Rav Nahman askes on him from a braita [A kind of teaching that is from the time of the mishna but not included in the mishna]. It says if a gizbar [one appointed over Temple funds] gives over to a money changer money to guard--if he uses the money he [the gizbar] is liable the sin of trespassing meila.[The idea is the if the permission to use the moeny is what counts then here also the permission to use the funds ought to make the gizbar right away liable]
Tosphot asks on this question from the Mishna that one who sells some product and has received the money but the buyer has not yet picked up the product the seller can change his mind and renege on the deal.

Rav Shach and the Maharam [under the Maharsha] and the Maharam Shif all go into this subject.
But what I wanted to say here is that the question of Tosfot is thus: It does not seem to be any question on Rav Huna since in a case of meila or just regular buying and selling the permission to use the money does not exist. Only actual using the money counts. So also in our case of just giving over money to guard what ought to count is to make one a borrower is actual using. And permission to  use should only count as far as being considered a paid guard.

בבא מציעא מ''ג ע''א. משנה המפקיד מעות אצל שולחני אם היו פתוחים ונאבדו הוא חייב לשלם. לפי רב הונא השולחני הוא נחשב שואל ומחויב גם באונסים אבל לרב נחמן הוא רק שומר שכר. רב נחמן שואל שגזבר שמפקיד מעות אצל שולחנית אם השולחני השתמש אתם הגזבר חייב במעילה. היתר תשמיש אינו מועיל לעשותו שואל אלא שומר שכר. תוספות שאול  שבמכירה המוכר שמקבל מעות אינו יכול להשתמש אתם עד שהלוקח מושך את החפץ. היינו שבמכירה זה שנמצא הכסף ביד המוכר אינו נותן לו רשות להשתמש אתו. ולכן במעילה הדין דומה שאין היתר השתמשות--ולכן מה הקושיה על רב הונא?