Book on Bava Metzia Book on Talmud
One idea I think to add is in Bava Kama on page 3a. The gemara at the beginning requires two extra verses to add quadrants 3 and 4 [אזלא ממילא ולא נאכלו השרשים] and the 3rd part of the Gemara which brings both tooth and foot from one verse does not require and extra verse to add the last quadrant. The מהדורא בתרא Of the Mahrasha says the reason for the last part of the Gemara is שקולים הם. Why question is why not say the same thing for the first part of the Gemara? Why is the first approach of the Gemara we don't say the same? In the first part of the Gemara we do not learn both foot and tooth from one verse --But we do compare them and say there is a היקש between them.
________________________________________________________________________________
The force of this question to me seems great. No matter how you roll the dice, you end up with the fact that the last part of the Gemara does not need four verses and the first part does need four. And between tooth and foot in the end of the Gemara we have to say שקולים and in the first part we say there is a היקש So no matter what you say for the end of the gemara you have to say for the beginning and if you say that for the beginning then you only need three verses.
(1) The force of this question to me seems great. No matter how you look at it, you end up with the fact that the last part of the גמרא does not need four פסוקים and the first part does need four. And between שן and רגל in the end of the גמרא we have to say שקולים and in the first part we say there is a היקש. So no matter what you say for the end of the גמרא you have to say for the beginning and if you say that for the beginning then you only need three פסוקים.
__________________________________________________________________________________
בבא קמא ג' ע''א The גמרא at the beginning requires two extra verses to add quadrant שלישי and רביעי אזלא ממילא ולא נאכלו השרשים and the third part of the גמרא which brings both שן and רגל from one verse does not require and extra verse to add the last quadrant. The מהדורא בתרא Of the מהרש''א says the reason for the last part of the גמרא is שקולים הם. My question is why not say the same thing for the first part of the גמרא? Why in the first approach of the גמרא we don't say the same? In the first part of the גמרא we do not learn both רגל and שן from one verse. But we do compare them and say there is a היקש between them
בבא קמא ג' ע''א הגמרא בתחילה דורשת שני פסוקים נוספים להוסיף רביע שלישי ורביעי (אזלא ממילא ולא נאכל השרשים) ואת החלק השלישי של הגמרא מביאה שן ורגל מפסוק אחד ואינה מחייבת פסוק נוסף כדי להוסיף את רביע האחרון. המהדורא בתרא של מהרש''א אומר כי הסיבה של חלק האחרון של הגמרא היא ששקולים הם. השאלה שלי היא למה לא אומרים את אותו הדבר עבור החלק הראשון של הגמרא? למה בגישה הראשונה של גמרא אנחנו לא אומרים את אותו הדבר?הגם שבחלקו הראשון של גמרא אינם לומדים שניהם רגל ושן מפסוק אחד. אבל אנחנו עושים השוואה ביניהם ואומרים שקיים היקש ביניהם.
One idea I think to add is in Bava Kama on page 3a. The gemara at the beginning requires two extra verses to add quadrants 3 and 4 [אזלא ממילא ולא נאכלו השרשים] and the 3rd part of the Gemara which brings both tooth and foot from one verse does not require and extra verse to add the last quadrant. The מהדורא בתרא Of the Mahrasha says the reason for the last part of the Gemara is שקולים הם. Why question is why not say the same thing for the first part of the Gemara? Why is the first approach of the Gemara we don't say the same? In the first part of the Gemara we do not learn both foot and tooth from one verse --But we do compare them and say there is a היקש between them.
________________________________________________________________________________
The force of this question to me seems great. No matter how you roll the dice, you end up with the fact that the last part of the Gemara does not need four verses and the first part does need four. And between tooth and foot in the end of the Gemara we have to say שקולים and in the first part we say there is a היקש So no matter what you say for the end of the gemara you have to say for the beginning and if you say that for the beginning then you only need three verses.
(1) The force of this question to me seems great. No matter how you look at it, you end up with the fact that the last part of the גמרא does not need four פסוקים and the first part does need four. And between שן and רגל in the end of the גמרא we have to say שקולים and in the first part we say there is a היקש. So no matter what you say for the end of the גמרא you have to say for the beginning and if you say that for the beginning then you only need three פסוקים.
__________________________________________________________________________________
בבא קמא ג' ע''א The גמרא at the beginning requires two extra verses to add quadrant שלישי and רביעי אזלא ממילא ולא נאכלו השרשים and the third part of the גמרא which brings both שן and רגל from one verse does not require and extra verse to add the last quadrant. The מהדורא בתרא Of the מהרש''א says the reason for the last part of the גמרא is שקולים הם. My question is why not say the same thing for the first part of the גמרא? Why in the first approach of the גמרא we don't say the same? In the first part of the גמרא we do not learn both רגל and שן from one verse. But we do compare them and say there is a היקש between them
בבא קמא ג' ע''א הגמרא בתחילה דורשת שני פסוקים נוספים להוסיף רביע שלישי ורביעי (אזלא ממילא ולא נאכל השרשים) ואת החלק השלישי של הגמרא מביאה שן ורגל מפסוק אחד ואינה מחייבת פסוק נוסף כדי להוסיף את רביע האחרון. המהדורא בתרא של מהרש''א אומר כי הסיבה של חלק האחרון של הגמרא היא ששקולים הם. השאלה שלי היא למה לא אומרים את אותו הדבר עבור החלק הראשון של הגמרא? למה בגישה הראשונה של גמרא אנחנו לא אומרים את אותו הדבר?הגם שבחלקו הראשון של גמרא אינם לומדים שניהם רגל ושן מפסוק אחד. אבל אנחנו עושים השוואה ביניהם ואומרים שקיים היקש ביניהם.