Translate

Powered By Blogger

7.10.20

 I have a question on the ראב''ד. In Laws of forbidden relations [chapter 1. law 22] the ראב''ד says the reason a כהן gets lashes in a case of קינוי וסתירה ועד אחד is because of והיא נטמאה שכתוב לגבי סוטה. Now רב שך explains it thus. Normally והיא נטמאה means it is like the ערווה של היחסיים האסורים of ויקרא י''ח  which we learn from יבמות דף י''א about a סוטה. But a כהן is different. If his wife has had sex with someone even by rape she still is forbidden to her husband and so it is an איסור כהונה not ערווה. and so one witness is enough to get her husband lashes since it is  a regular law and one witness is believed in regular prohibition that are not עריות. To the ראב''ד, she is not a זונה because we do not believe one witness in the case of  a married woman. The question I have here is that the גמרא in יבמות makes no distinction between a כהן and a ישראל when it comes to an איסור סוטה which is the איסור of "והיא נטמאה". I mean to say that it say a סוטה does not get ייבום because טומאה is written by her and by that there is a גזירה שווה to עריות. So we see openly the גמרא makes no distinction between whether she is the wife of a  כהן or not. It is all עריות and if it is all עריות you need two witness!


יש לי שאלה על הראב''ד. בהלכות איסורי ביאה פרק א’ הלכה כ’’ב הראב''ד אומר הסיבה שכהן מקבל מכות במקרה של קינוי וסתירה ועד אחד היא בגלל והיא נטמאה שכתוב לגבי סוטה. עכשיו רב שך מסביר זאת כך. בדרך כלל והיא נטמאה פירושו שזה כמו הערווה של היחסים האסורים של ויקרא י''ח אותה אנו למדים  מן יבמות דף י''א על סוטה. אבל כהן הוא שונה. אם אשתו קיימה יחסי מין עם מישהו אפילו על ידי אנוס, היא עדיין אסורה לבעלה הכהן ולכן זהו איסור כהונה ולא ערווה. ולכן די בעד אחד כדי לקבל מלקות מכיוון שזה חוק רגיל ועד אחד נאמן באיסורים קבוע שאינם עריות. [בעיני הראב''ד היא איננה זונה משום שאיננו מאמינים לעד אחד במקרה של אישה נשואה.] השאלה שיש לי כאן היא שהגמרא ביבמות לא מבחינה בין כהן לישראל כשמדובר באיסור סוטה שהוא האיסור של "והיא נטמאה". אני מתכוון לומר שזה אומר שסוטה לא מקבל ייבום כי טומאה נכתב על ידה ועל ידי כך יש גזירה שווה לעריות. אז אנו רואים בגלוי שבגמרא אין הבחנה בין אם היא אשתו של כהן או ישראל. הכל עריות ואם הכל עריות אתה צריך שני עדים


I just wanted to add here that the whole issue comes from the Gemara Yerushalmi that if you have a case of a husband warns his wife not to be alone with so and so and then she is alone with him and then there is one witness that saw her sleeping with him, then if her husband is a priest, then he gets lashes. The yerushalmi does not say why. The Rambam says because of Zona. The Raavad says because of "and she is unclean". Zona is only a prohibition for a priest. The issue of "and she is unclean" means that a sota is forbidden to her husband until she drinks water mixed with the ink of the parchment of the paragraph of Sota and some dust of the Temple. But if there is already one witness then even that solution is not possible. What makes our situation here worse is her husband is a priest.



A further question here is  that I am not sure I understand the answer of רב שך in explaining the ראב''ד at all. The idea that since והיא נטמאה is different for a כהן than for a ישראלי therefore it is an איסור כהונה. In what way is it different? If the יחסי מין  rape, then she is forbidden to her husband because of זונה. But that is the very thing the ראב''ד is holding no one would get lashes for since we do not believe one witness in the case of a married woman for the איסור of זונה. If the sex was willingly, then it is the same prohibition for a Israeli and a כהן.


שאלה נוספת כאן היא שאני לא בטוח שאני מבין את התשובה של רב שך בהסבר על הראב''ד בכלל. הרעיון שמאז "והיא נטמאה" שונה עבור כהן מאשר עבור ישראלי ולכן הוא איסור כהונה. באיזה אופן זה שונה? אם היחסי מין היו באונס, אז אסור לבעלה בגלל זונה. אבל זה בדיוק הדבר שראב''ד מחזיק, שאף אחד לא יקבל מלקות מכיוון שאנחנו לא מאמינים לעד אחד במקרה של אישה נשואה לאיסור זונה. אם המין היה ברצון, אז זה אותו איסור עבור ישראלי וכהן.