It occurs to me to ask on Ketubot page 9 and also page 12, from the Rambam laws of loans 14:11.
The basic question is can not one go from פטור לפטור? And because of that does she not have a migo?
I mean to say this.After the marriage he comes to court and says she was not a virgin. She says she was raped after אירוסין [engagement]. She is believed and she gets the full Ketubah {מאתיים}.[הלכות אישות י''א הלכה י''א] So she has a plea that she can say and be believed.
So the question is on the next law. [הלכות אישות י''א הלכה י''ד] He comes to court and says she was not a virgin and she says she was, then he is believed. [אין אדם טורח בסעודה ומפסידה]
Does she not have a migo? {She could have said she was raped after the engagement and be believed so let us believe her now that she says she was a virgin.}
A person comes to court and says מנה לי בידך. The נטען says להד''ם. Then he changes his mind and says לוויתי ופרעתי. Then witnesses come and say לווה ופרע-he is believed. [That is as long as he changed his mind before the witnesses came.]
And witnesses see a borrower giving money to a lender but do not know of it is for payback or a present and the lender says it was payback for a different loan since he could have said it was for a gift.
[It is not clear to me why I am asking from these particular laws. Maybe because in the back of my mind I am thinking of the Ri MiGash that one can go fromפטור לפטור because of Migo but that it has to be before witnesses come. I might have been able to ask from other cases of Migo but I imagine there must be some subconscious reason I am asking from these particular cases.]
The only question here that I have is according to one opinion in תוספות בבא מציעא דף ק''י ע''א where he holds a מיגו can take away from a חזקה. But if we do not hold by this opinion then there is no question. She has a מיגו but he has a חזקה plus חקזת ממון. On the other hand she has חזקת הגוף שבתולה הייתה. That is, he has two חזקות against her מיגו וחזקה
So in one opinion that a migo can take out from a חזקה then I have a question.
_________________________________________________
It occurs to me to ask on כתובות דף ט and also page י''ב, and the רמב''ם הלכות מלווה וללוה י''ד:י''א.
The basic question is can not one go from פטור לפטור? And because of that does she not have a מיגו?
I mean to say this. After the marriage he comes to court and says she was not a virgin. She says she was raped after אירוסין . She is believed and she gets the full כתובה מאתיים . So she has a plea that she can say and be believed.
So the question is on the next law. He comes to court and says she was not a virgin and she says she was, then he is believed. אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. Does she not have a מיגו? She could have said she was raped after the engagement and be believed so let us believe her now that she says she was a virgin.
A person comes to court and says מנה לי בידך. The נטען says להד''ם. Then he changes his mind and says לוויתי ופרעתי. Then witnesses come and say לווה ופרע, the lender is believed.
And witnesses see a borrower giving money to a lender but do not know of it is for payback or a present and the lender says it was payback for a different loan since he could have said it was for a מתנה.
עולה בדעתי לשאול על כתובות דף ט' וגם דף י''ב, מאת רמב''ם הלכות מלווה וללוה י''ד: הי''א. השאלה הבסיסית היא הלא אחד יכול ללכת מן הפטור לפטור? ובגלל זה יש לה מיגו? אני מתכוון לומר זה. לאחר הנישואין הוא מגיע לבית משפט ואומר שהיא לא הייתה בתולה. היא אומרת שהיא נאנסה לאחר אירוסין. היא נאמנת והיא מקבלת את מלוא כתובה מאתיים. אז יש לה טיעון שהיא יכולה לומר ושתאמין. אז השאלה היא על החוק הבא. הוא מגיע לבית משפט ואומר שהיא לא הייתה בתולה והיא אומרת שהיא הייתה בתולה, אז הוא אמין. אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. האם לא קיימת מיגו בשבילה? היא יכלה לומר שהיא נאנסה לאחר האירוסין ושתאמין כך הבה להאמין לה עכשיו כי היא אומרת שהיא הייתה בתולה. אדם מגיע לבית משפט ואומר מנה לי בידך. הנטען אומר להד''ם. ואז הוא משנה את דעתו ואומר לווה ופרע. ואז העדים באים ואומרים לווה ופרע, הוא נאמן. זה מפטור לפטור ויש מיגו. ועוד עדים רואים שלווה נותן כסף למלווה אבל לא יודעים מזה אם הוא למען החזר או מתנה והמלווה נאמן אם הוא אומר שזה החזר עבור הלוואה שונה מאז שהוא יכול היה לומר שזה היה מתנה. אז השאלה היא על החוק הזה. הוא מגיע לבית משפט ואומר שהיא לא הייתה בתולה והיא אומרת שהיאכן הייתה, אז הוא אמין. אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. האם אין לה מיגו? היא יכלה לומר שהיא נאנסה לאחר האירוסין ושתאמין כך הבה להאמין לה עכשיו כי היא אומרת שהיא הייתה בתולה.
The basic question is can not one go from פטור לפטור? And because of that does she not have a migo?
I mean to say this.After the marriage he comes to court and says she was not a virgin. She says she was raped after אירוסין [engagement]. She is believed and she gets the full Ketubah {מאתיים}.[הלכות אישות י''א הלכה י''א] So she has a plea that she can say and be believed.
So the question is on the next law. [הלכות אישות י''א הלכה י''ד] He comes to court and says she was not a virgin and she says she was, then he is believed. [אין אדם טורח בסעודה ומפסידה]
Does she not have a migo? {She could have said she was raped after the engagement and be believed so let us believe her now that she says she was a virgin.}
A person comes to court and says מנה לי בידך. The נטען says להד''ם. Then he changes his mind and says לוויתי ופרעתי. Then witnesses come and say לווה ופרע-he is believed. [That is as long as he changed his mind before the witnesses came.]
And witnesses see a borrower giving money to a lender but do not know of it is for payback or a present and the lender says it was payback for a different loan since he could have said it was for a gift.
[It is not clear to me why I am asking from these particular laws. Maybe because in the back of my mind I am thinking of the Ri MiGash that one can go fromפטור לפטור because of Migo but that it has to be before witnesses come. I might have been able to ask from other cases of Migo but I imagine there must be some subconscious reason I am asking from these particular cases.]
The only question here that I have is according to one opinion in תוספות בבא מציעא דף ק''י ע''א where he holds a מיגו can take away from a חזקה. But if we do not hold by this opinion then there is no question. She has a מיגו but he has a חזקה plus חקזת ממון. On the other hand she has חזקת הגוף שבתולה הייתה. That is, he has two חזקות against her מיגו וחזקה
So in one opinion that a migo can take out from a חזקה then I have a question.
_________________________________________________
It occurs to me to ask on כתובות דף ט and also page י''ב, and the רמב''ם הלכות מלווה וללוה י''ד:י''א.
The basic question is can not one go from פטור לפטור? And because of that does she not have a מיגו?
I mean to say this. After the marriage he comes to court and says she was not a virgin. She says she was raped after אירוסין . She is believed and she gets the full כתובה מאתיים . So she has a plea that she can say and be believed.
So the question is on the next law. He comes to court and says she was not a virgin and she says she was, then he is believed. אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. Does she not have a מיגו? She could have said she was raped after the engagement and be believed so let us believe her now that she says she was a virgin.
A person comes to court and says מנה לי בידך. The נטען says להד''ם. Then he changes his mind and says לוויתי ופרעתי. Then witnesses come and say לווה ופרע, the lender is believed.
And witnesses see a borrower giving money to a lender but do not know of it is for payback or a present and the lender says it was payback for a different loan since he could have said it was for a מתנה.
עולה בדעתי לשאול על כתובות דף ט' וגם דף י''ב, מאת רמב''ם הלכות מלווה וללוה י''ד: הי''א. השאלה הבסיסית היא הלא אחד יכול ללכת מן הפטור לפטור? ובגלל זה יש לה מיגו? אני מתכוון לומר זה. לאחר הנישואין הוא מגיע לבית משפט ואומר שהיא לא הייתה בתולה. היא אומרת שהיא נאנסה לאחר אירוסין. היא נאמנת והיא מקבלת את מלוא כתובה מאתיים. אז יש לה טיעון שהיא יכולה לומר ושתאמין. אז השאלה היא על החוק הבא. הוא מגיע לבית משפט ואומר שהיא לא הייתה בתולה והיא אומרת שהיא הייתה בתולה, אז הוא אמין. אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. האם לא קיימת מיגו בשבילה? היא יכלה לומר שהיא נאנסה לאחר האירוסין ושתאמין כך הבה להאמין לה עכשיו כי היא אומרת שהיא הייתה בתולה. אדם מגיע לבית משפט ואומר מנה לי בידך. הנטען אומר להד''ם. ואז הוא משנה את דעתו ואומר לווה ופרע. ואז העדים באים ואומרים לווה ופרע, הוא נאמן. זה מפטור לפטור ויש מיגו. ועוד עדים רואים שלווה נותן כסף למלווה אבל לא יודעים מזה אם הוא למען החזר או מתנה והמלווה נאמן אם הוא אומר שזה החזר עבור הלוואה שונה מאז שהוא יכול היה לומר שזה היה מתנה. אז השאלה היא על החוק הזה. הוא מגיע לבית משפט ואומר שהיא לא הייתה בתולה והיא אומרת שהיאכן הייתה, אז הוא אמין. אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. האם אין לה מיגו? היא יכלה לומר שהיא נאנסה לאחר האירוסין ושתאמין כך הבה להאמין לה עכשיו כי היא אומרת שהיא הייתה בתולה.